Lähes 1 600 yrittäjää ehdolla aluevaaleissa – Peräti kolme neljästä yrittäjästä aikoo äänestää

Yrittäjät aikovat vahvasti vaikuttaa sote-vaaleissa, sillä peräti 75 prosenttia yrittäjistä kertoo äänestävänsä, osoittaa tuore Yrittäjägallup. Hyvinvointivaaleissa riittää valittavaksi yrittäjiä, joista äänestää: 1 575 yrittäjää on ehdolla eri puolueiden listoilta.

Lähde: Suomen Yrittäjät ja oikeusministeriö

- Yrittäjät tahtovat vahvasti vaikuttaa ensimmäisissä aluevaaleissa. Yrittäjät on tärkeä ehdokasryhmä lähes jokaisessa puolueessa ja kolme neljästä yrittäjästä aikoo äänestää. Yrittäjille on tärkeää, kuinka palvelut järjestetään ja miten sote-miljardit käytetään, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjien sanoo.

- Yrittäjää kannattaa äänestää, koska yrittäjä tietää, että laadukkaat sote-palvelut voidaan turvata suomalaisille järkevin kustannuksin vain monituottajamallilla, jossa hyödynnetään julkisen sektorin, sote-yritysten sekä järjestön osaamista ja resursseja. Kun äänestää yrittäjää, äänestää vapautta valita, Pentikäinen sanoo.

- Yrittäjät esimerkiksi esittävät, että valinnanvapauden mahdollistavat ja hoitojonoja lyhentävät palvelusetelit otetaan laajalti käyttöön hyvinvointialueilla. Tämä on täysin valittavien sote-päättäjien käsissä.

Tämänhetkisen tiedon mukaan yrittäjäehdokkaita on eri puolueiden listoilla yhteensä 1 575.

Kokoomuksella eniten yrittäjäehdokkaita, Liike Nytillä suhteessa eniten

Kokoomuksella on eniten yrittäjäehdokkaita (405), toiseksi eniten keskustalla (330) ja kolmanneksi eniten perussuomalaisilla (289).

Kun katsotaan yrittäjäehdokkaiden osuutta kunkin eduskuntapuolueen ehdokkaista, selkeä ykkönen on Liike Nyt, jonka ehdokkaista 26 prosenttia on yrittäjiä.

Miksi aluevaalit ovat yrittäjille tärkeät?

• Sote-sektorille käytetään noin 21 miljardia euroa vuosittain.
  • Alalla työskentelee 400 000 ammattilaista, joista 88 000 yksityisellä sektorilla.
  • Sote-alan yrityksiä on noin 18 200. Neljä viidestä on enintään neljän hengen yrityksiä.
  • Alalle tarvitaan tulevina vuosina yli 200 000 työntekijää lisää.
  • Hyvinvointialueet ovat merkittäviä ostopalveluiden hankkijoita.

Lähde: Suomen Yrittäjät ja oikeusministeriö

Yrittäjät: Hallituksen tukitoimet tarpeen – seuraavaksi yt- ja lomautusaikoja lyhennettävä14.1.2022 18:36:06 EET | Tiedote

Hallituksen tänään julkaisema apupaketti on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan. Hallituksen pitää antaa rajoitustoimien kohteena oleville yrityksille mahdollisuus selvitä vaikeasta tilanteesta. ”Kun liiketoimintaa rajoitetaan voimakkaasti lyhyellä varoitusajalla, yritykselle pitää antaa työkaluja sopeutua tilanteeseen”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät esittää nopeita tukitoimia – karanteenien muutos sairauslomiksi toisi yli 300 miljoonan euron kustannukset yrityksille12.1.2022 14:12:24 EET | Tiedote

Yrittäjät odottaa hallitukselta viivyttelemättä päätöksiä rajoitusten vuoksi ahdinkoon joutuvien yritysten auttamiseksi. Erityisesti moni matkailu-, liikenne-, ravintola- ja tapahtuma-alan yritys on kasvavissa vaikeuksissa. ”Ihmettelen, miksi päätöksiä ei tehdä. Tukipäätöksiä tarvitaan nopeasti”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjägallup: Yrittäjät haluavat yhdistää työeläkeyhtiöitä29.12.2021 12:02:49 EET | Tiedote

Yrittäjät haluavat yhdistää työeläkeyhtiöitä. 55 prosenttia yrittäjistä tehostaisi järjestelmää yhtiöitä yhdistämällä, vain 10 prosenttia vastustaa, kertoo Yrittäjägallup. ”Sivukulujen kasvu syö yritysten kilpailukykyä. Eläkemaksut ovat tärkein sivukulu, ja ne ovat kasvamassa vauhdilla. Eläkejärjestelmää pitää tehostaa nopeasti”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Yrittäjistä sanoo.