Lähes joka viides suomalainen kärsii hampaiden kulumisesta - suurin riski on kasvissyöjillä

Hammaseroosio, narskuttelu ja hampaiden pureminen yhteen lyhentävät hampaita. Sairaalloisesta hampaiden kulumisesta kärsii lähes 20 prosenttia 18–35-vuotiaista suomalaisista aikuisista*.

Annen hampaat esteettisen korjaavan hammashoidon jälkeen.

Hampaiden kuluminen on yleinen ongelma suomalaisilla aikuisilla. Kulumisen syynä voi olla hampaiden öinen narskuttelu tai niiden tiukka yhteen pureminen. Erittäin yleistä on myös hammaseroosio, joka tarkoittaa happojen aiheuttamaa kiilteen liukenemista.

Hammaslääkäri Marja Lehmus Oral Hammaslääkäreistä kertoo, että usein hampaiden kuluminen ei johdu vain yhdestä syystä, vaan taustalla ovat monet tekijät. Selvin merkki kulumisesta on se, että hampaiden kiille on lähtenyt ja hammasluu paljastuu.

”Kuluminen on niin yleistä suomalaisilla, että sitä kannattaa tarkkailla jatkuvasti. Esimerkiksi hammaseroosio voi aiheuttaa hampaiden vihlomista, purennan madaltumista, leukanivelongelmia, purentalihasten kiputiloja ja lisäksi vielä esteettisiä haittoja”, Lehmus luettelee.

Jos etuhampaat kuluvat, muuttuneen purennan seurauksena hampaat voivat lohjeta ja hammaspaikkoja saattaa irrota.

Tummuneet tai röpelöiset hampaat voivat paljastaa kulumisen

Hampaiden kulumista ei voi hoitaa itse, mutta sitä voi hidastaa ja kulumisen merkkejä on hyvä seurata. Jos huomaa, että hampaat vihlovat tai etuhampaiden kärjissä on röpelöisyyttä, hampaat saattavat olla kuluneet.

”Etuhampaiden kärjet voivat myös näyttää tummemmilta, jos kiille on kulunut niin ohueksi, että suun tummuus kuultaa läpi”, Lehmus sanoo.

Hänen mukaansa erityisesti kasvissyöjien pitää olla tarkkana. Hapan ruoka pehmentää hammaspintoja, ja kovan ruoan pureskelu taas kuluttaa pehmeän pinnan pois.

Suomalaisen tutkimuksen mukaan hammaseroosiota on lähes 80 prosentilla kasvissyöjistä, kun sekaravintoa syöneillä eroosion määrä on vain kymmenen prosenttia*.

Korjaava esteettinen hammashoito on terveydellinen etu

Hampaiden kulumista voidaan hoitaa korjaavan esteettisen hammashoidon avulla. Helsinkiläinen Anne päätti kokeilla korjaavaa esteettistä hammashoitoa, kun hänen hampaansa olivat lyhentyneet ja kiille oli lähtenyt melkein kokonaan pois. Myös purenta oli syventynyt hieman.

Annelle tehtiin purennan korotus ja laitettiin etuhampaisiin kruunut, jotka ovat noin millin pidemmät kuin omat etuhampaat. Kruunut myös sävytettiin asteen vaaleammiksi kuin omat hampaat olivat aiemmin.

”Kun puhuu ja hymyilee, hampaat näkyvät enemmän. Hoidot nuorensivat samalla, kun ne paransivat terveyttäni”, Anne kertoo.

Hoidon lopuksi Anne otti käyttöön purentakiskon, jotta hän ei jatka uusien hampaiden puremista yhteen.

Lehmus suositteleekin purentakiskon käyttöä vaihtoehtona tapauksissa, joissa kruunujen laittaminen on taloudellisesti mahdotonta.

”Kiskot suojaavat hampaita kulumiselta, ja samalla ne rentouttavat puremalihaksia”, Lehmus sanoo.

Fakta: Fluorihammastahna suojaa kiillettä ja ehkäisee hammaseroosiota

-
Hampaiden kulumista voidaan korjata perinteisillä purentakiskoilla, paikkamuovilla tai kruunuilla.

- Fluorihammastahnan käyttö lisää kiilteen vastustuskykyä happoja vastaan.

- Myös pehmeän hammasharjan käyttö voi ehkäistä hampaiden kulumista.

- Hampaita ei kannata harjata tuntiin syömisen tai juomisen jälkeen. Jos harjaa hampaat heti, niiden pinta voi kulua liikaa.

*Lähde: Duodecim 2014

Annen hampaat esteettisen korjaavan hammashoidon jälkeen.
Annen hampaat ennen esteettistä korjaavaa hammashoitoa.

Suomalainen Oral Hammaslääkärit Oyj (www.oral.fi) on valtakunnallisesti toimiva hammasterveyspalveluyhtiö, jonka työyhteisöön kuuluu yli 1300 alan ammattilaista. Yhtiön liikevaihto vuonna 2016 oli 81,4 miljoonaa euroa. Oral tarjoaa hammasterveyspalveluita yli 60 hammaslääkäriasemalla eri puolella Suomea. Konserniin kuuluu myös Oral Hammaslaboratorio Oy.

Vain joka kolmas käy säännöllisesti suuhygienistillä - miksi suuhygienistillä tulisi käydä?20.3.2018 09:56Tiedote

1. Miksi suuhygienistillä käydään? Mitä apua siitä on? Suuhygienisti keskittyy ennaltaehkäisevään hoitoon, kun hammaslääkärit tekevät usein korjaavaa hoitoa. Suuhygienisti toteuttaa hammaslääkärin tekemää hoitosuunnitelmaa. Hän opettaa esimerkiksi omahoitoa ja auttaa hoitamaan suun tilannetta niin, että suu paranee. Suuhygienistit pyrkivät ehkäisemään suun sairauksia, kuten iensairauksia ja kariesta, eli reikiintymistä. Osalle ammattiryhmä on täysin tuntematon, ja hammashoitajat ja suuhygienistit sekoitetaan helposti. 2. Minulla on hyvät hampaat, eivätkä ne reikiinny. Riittääkö, jos käyn hammaslääkärin sijaan vain suuhygienistillä? On hyvä käydä sekä hammaslääkärillä että suuhygienistillä. Hammaslääkäri diagnosoi suun sairauksia ja voi ottaa röntgenkuvia - kumpaankaan näistä suuhygienistillä ei ole oikeuksia. Hammaslääkärillä kannattaa käydä vuoden tai parin vuoden välein. Jo nuorena aikuisena olisi hyvä saada rutiini hammastarkastuksiin, sillä suusairaudet alkavat kehittyä jo varhain.

Colosseum Dental Group panostaa suomalaiseen suun terveydenhuoltoon ostamalla Med Group Hammaslääkärit Oy:n suun terveydenhoidon liiketoiminnot20.2.2018 13:30Tiedote

Lehdistötiedote 20.2.2018. Colosseum Dental Group (”Colosseum”) on yhdessä Tradeka Yhtiöt Oy:n kanssa allekirjoittanut sopimuksen Med Groupin koko osakekannan ostamisesta. Med Groupin enemmistöomistaja on pääomasijoittaja Adelis Equity Partners. Tradeka ostaa Med Groupin Kotiin vietävien palveluiden, ensihoidon ja julkisen terveydenhuollon palveluihin liittyvät toiminnot ja Colosseum puolestaan Med Groupin yksityisen suun terveydenhuollon liiketoiminnot. Colosseum ostaa Med Groupin suunterveyden toiminnan Renideo Holding Oy:n kautta, joka omistaa myös Oral Hammaslääkärit Oyj:n (”Oral”).