Lähes joka viides suomalainen kärsii hampaiden kulumisesta - suurin riski on kasvissyöjillä

Hammaseroosio, narskuttelu ja hampaiden pureminen yhteen lyhentävät hampaita. Sairaalloisesta hampaiden kulumisesta kärsii lähes 20 prosenttia 18–35-vuotiaista suomalaisista aikuisista*.

Annen hampaat esteettisen korjaavan hammashoidon jälkeen.

Hampaiden kuluminen on yleinen ongelma suomalaisilla aikuisilla. Kulumisen syynä voi olla hampaiden öinen narskuttelu tai niiden tiukka yhteen pureminen. Erittäin yleistä on myös hammaseroosio, joka tarkoittaa happojen aiheuttamaa kiilteen liukenemista.

Hammaslääkäri Marja Lehmus Oral Hammaslääkäreistä kertoo, että usein hampaiden kuluminen ei johdu vain yhdestä syystä, vaan taustalla ovat monet tekijät. Selvin merkki kulumisesta on se, että hampaiden kiille on lähtenyt ja hammasluu paljastuu.

”Kuluminen on niin yleistä suomalaisilla, että sitä kannattaa tarkkailla jatkuvasti. Esimerkiksi hammaseroosio voi aiheuttaa hampaiden vihlomista, purennan madaltumista, leukanivelongelmia, purentalihasten kiputiloja ja lisäksi vielä esteettisiä haittoja”, Lehmus luettelee.

Jos etuhampaat kuluvat, muuttuneen purennan seurauksena hampaat voivat lohjeta ja hammaspaikkoja saattaa irrota.

Tummuneet tai röpelöiset hampaat voivat paljastaa kulumisen

Hampaiden kulumista ei voi hoitaa itse, mutta sitä voi hidastaa ja kulumisen merkkejä on hyvä seurata. Jos huomaa, että hampaat vihlovat tai etuhampaiden kärjissä on röpelöisyyttä, hampaat saattavat olla kuluneet.

”Etuhampaiden kärjet voivat myös näyttää tummemmilta, jos kiille on kulunut niin ohueksi, että suun tummuus kuultaa läpi”, Lehmus sanoo.

Hänen mukaansa erityisesti kasvissyöjien pitää olla tarkkana. Hapan ruoka pehmentää hammaspintoja, ja kovan ruoan pureskelu taas kuluttaa pehmeän pinnan pois.

Suomalaisen tutkimuksen mukaan hammaseroosiota on lähes 80 prosentilla kasvissyöjistä, kun sekaravintoa syöneillä eroosion määrä on vain kymmenen prosenttia*.

Korjaava esteettinen hammashoito on terveydellinen etu

Hampaiden kulumista voidaan hoitaa korjaavan esteettisen hammashoidon avulla. Helsinkiläinen Anne päätti kokeilla korjaavaa esteettistä hammashoitoa, kun hänen hampaansa olivat lyhentyneet ja kiille oli lähtenyt melkein kokonaan pois. Myös purenta oli syventynyt hieman.

Annelle tehtiin purennan korotus ja laitettiin etuhampaisiin kruunut, jotka ovat noin millin pidemmät kuin omat etuhampaat. Kruunut myös sävytettiin asteen vaaleammiksi kuin omat hampaat olivat aiemmin.

”Kun puhuu ja hymyilee, hampaat näkyvät enemmän. Hoidot nuorensivat samalla, kun ne paransivat terveyttäni”, Anne kertoo.

Hoidon lopuksi Anne otti käyttöön purentakiskon, jotta hän ei jatka uusien hampaiden puremista yhteen.

Lehmus suositteleekin purentakiskon käyttöä vaihtoehtona tapauksissa, joissa kruunujen laittaminen on taloudellisesti mahdotonta.

”Kiskot suojaavat hampaita kulumiselta, ja samalla ne rentouttavat puremalihaksia”, Lehmus sanoo.

Fakta: Fluorihammastahna suojaa kiillettä ja ehkäisee hammaseroosiota

-
Hampaiden kulumista voidaan korjata perinteisillä purentakiskoilla, paikkamuovilla tai kruunuilla.

- Fluorihammastahnan käyttö lisää kiilteen vastustuskykyä happoja vastaan.

- Myös pehmeän hammasharjan käyttö voi ehkäistä hampaiden kulumista.

- Hampaita ei kannata harjata tuntiin syömisen tai juomisen jälkeen. Jos harjaa hampaat heti, niiden pinta voi kulua liikaa.

*Lähde: Duodecim 2014

Annen hampaat esteettisen korjaavan hammashoidon jälkeen.
Annen hampaat ennen esteettistä korjaavaa hammashoitoa.

Itätuulenkuja 10 A

Suomalainen Oral Hammaslääkärit Oyj (www.oral.fi) on valtakunnallisesti toimiva hammasterveyspalveluyhtiö, jonka työyhteisöön kuuluu yli 1300 alan ammattilaista. Yhtiön liikevaihto vuonna 2016 oli 81,4 miljoonaa euroa. Oral tarjoaa hammasterveyspalveluita yli 60 hammaslääkäriasemalla eri puolella Suomea. Konserniin kuuluu myös Oral Hammaslaboratorio Oy.

Oral Hammaslääkärit Abp övergår från fonder förvaltade av CapMan Buyout samt andra investerarna till Colosseum Dental Groups ägo6.10.2017 11:00Tiedote

Oral Hammaslääkärit Abp (”Oral”) övergår från de fonder som förvaltas av CapMan Buyout samt andra investerarna till Colosseum Dental Groups (”Colosseum”) ägo genom ett avtal som undertecknats den 5 oktober. Colosseum är ett Schweizbaserat företag som fokuserar på tjänster inom munhälsa och tandvård. Villkoren för företagsaffären har inte offentliggjorts.

Oral Hammaslääkärit Oyj siirtyy CapMan Buyoutin hallinnoimien rahastojen ja muiden sijoittajien omistuksesta Colosseum Dental Groupin omistukseen6.10.2017 11:00Tiedote

Oral Hammaslääkärit Oyj:n (”Oral") omistus siirtyy CapMan Buyoutin hallinnoimien rahastojen ja muiden sijoittajien omistuksesta 5.10. allekirjoitetulla sopimuksella Colosseum Dental Groupin (”Colosseum”) omistukseen. Colosseum on sveitsiläispohjainen suunterveyden ja hammashoidon palveluihin keskittyvä yritys. Yrityskaupan ehtoja ei ole julkistettu.