Lähes kaikille Hekan asukkaille mahdollisuus muovipakkauksien lajitteluun

Helsingin kaupungin asunnot Oy (Heka) lisää merkittävästi muovipakkauksien keräystä kiinteistöillään. Nykyisellään Hekan taloista noin viidenneksessä kerätään muovipakkauksia ja tavoitteena on laajentaa keräys lähes kaikkiin Hekan kiinteistöihin vuoden sisään.

Muovipakkauksien keräysastioita lisätään Hekan kohteisiin hallitusti. Vuoden alussa muovipakkauksia kerättiin noin viidessäkymmenessä Hekan kiinteistöissä. Keväällä keräysastioita on lisätty niin, että muovipakkauksia kerätään nyt yhteensä noin sadassa eli joka viidennessä Hekan kiinteistössä. Lisää Hekan kohteita liitetään muovipakkauksien keräyksen piiriin vähitellen. Ensin kootaan kokemuksia muovipakkausten keräysastioiden määristä ja lajittelun onnistumisesta keväällä keräyksen aloittaneilta kiinteistöiltä.

- Kehitämme tänä vuonna jätehuoltoamme monella tapaa toimivammaksi, ja kannustamme asukkaitamme lajittelemaan jätteitään. Muovipakkauksien keräyksen laajentaminen lähes kaikkiin kohteisiimme on luonteva osa tätä työtä, kertoo Hekan toimitusjohtaja Jaana Närö.

Useimmilla Hekan kiinteistöillä muovipakkauksien keräysastiat korvaavat yhden tai useamman sekajäteastian, joten jäteastioiden määrä ei välttämättä lisäänny.

- Hekan päätös laajentaa keräystä kiinteistöillään kohentaa reippaasti asukkaiden lajittelumahdollisuuksia. Helsingissä muovipakkauksia keräävien taloyhtiöiden määrä kasvaa 15 %, kiittelee HSY:n käyttöpäällikkö Johanna Rusanen. - Kaikkiaan mukana on jo nyt yli 4 000 asiakaskiinteistöä pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella.

HSY:n sähköinen jäteopas avustaa muovipakkausten lajittelussa

Muovipakkausten keräysastiaan saa laittaa tyhjiä elintarvikepakkauksia, kuten jogurttipurkit, voirasiat sekä leikkele-, juusto- ja valmisruokapakkaukset. Pesuaine-, sampoo- ja saippuapakkaukset sekä muovipullot, -kanisterit ja -purkit ovat myös keräykseen kelpaavia muovipakkauksia. HSY:n verkkosivuilta www.hsy.fi/jateopas voi tarkistaa, kuuluuko jäte muovipakkausten keräysastiaan.

- On tärkeää, että muovipakkausten keräysastiaan laitetaan vain sinne kuuluvaa jätettä. Siten saamme materiaalin mahdollisimman hyvin kiertoon. Heka onkin tilannut meiltä kuvallisia lajitteluohjeita, jotta lajittelu kiinteistöillä sujuisi mahdollisimman hienosti. Asukkaat voivat myös itse tilata HSY:n maksutonta neuvontaa esimerkiksi asukaskokouksiin, kertoo Rusanen.

Kerätyt muovipakkaukset kuljetetaan Riihimäelle Fortumin muovinjalostuslaitokselle käsiteltäväksi ja sieltä teollisuudelle kierrätettäväksi. Kerätystä muovista valmistetaan esimerkiksi muovikasseja, kukkaruukkuja ja ämpäreitä.

Marika Nyyssönen, ympäristöasiantuntija, Helsingin kaupungin asunnot Oy (Heka), puh. 020 764 0413.

Johanna Rusanen, käyttöpäällikkö, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY, puh. 040 087 7254.

Muovipakkauksien lajittelu: https://www.hsy.fi/fi/asukkaalle/lajittelujakierratys/lajitteluohjeet/muovi/Sivut/default.aspx

Neuvontatilaukset: https://www.hsy.fi/fi/asiointi/Sivut/Tilaa-neuvontaa.aspx

HSY:n hallituksen kokous 15.6.201815.6.2018 12:44Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 15.6.2018 Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä hyväksyä järjestelyt pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsijaksi valittiin Terrawise Oy - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvausten ensimmäinen osio tilataan Lassila & Tikanoja Oyj:ltä ja toinen osio Eerola Yhtiöt Oy:ltä ajalla 7/2018–12/2020. Hallitus sai tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.6.2018.12.6.2018 14:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.6.2018. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa lausunnon pyytämisestä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä kierrätyspisteiden pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista:  - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsija  - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvaukset ajalle 7/2018–12/2020. Hallitus saa tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen viemäreiden kuntotutkimuksista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.6.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja