Lähes kaikille Hekan asukkaille mahdollisuus muovipakkauksien lajitteluun

Helsingin kaupungin asunnot Oy (Heka) lisää merkittävästi muovipakkauksien keräystä kiinteistöillään. Nykyisellään Hekan taloista noin viidenneksessä kerätään muovipakkauksia ja tavoitteena on laajentaa keräys lähes kaikkiin Hekan kiinteistöihin vuoden sisään.

Muovipakkauksien keräysastioita lisätään Hekan kohteisiin hallitusti. Vuoden alussa muovipakkauksia kerättiin noin viidessäkymmenessä Hekan kiinteistöissä. Keväällä keräysastioita on lisätty niin, että muovipakkauksia kerätään nyt yhteensä noin sadassa eli joka viidennessä Hekan kiinteistössä. Lisää Hekan kohteita liitetään muovipakkauksien keräyksen piiriin vähitellen. Ensin kootaan kokemuksia muovipakkausten keräysastioiden määristä ja lajittelun onnistumisesta keväällä keräyksen aloittaneilta kiinteistöiltä.

- Kehitämme tänä vuonna jätehuoltoamme monella tapaa toimivammaksi, ja kannustamme asukkaitamme lajittelemaan jätteitään. Muovipakkauksien keräyksen laajentaminen lähes kaikkiin kohteisiimme on luonteva osa tätä työtä, kertoo Hekan toimitusjohtaja Jaana Närö.

Useimmilla Hekan kiinteistöillä muovipakkauksien keräysastiat korvaavat yhden tai useamman sekajäteastian, joten jäteastioiden määrä ei välttämättä lisäänny.

- Hekan päätös laajentaa keräystä kiinteistöillään kohentaa reippaasti asukkaiden lajittelumahdollisuuksia. Helsingissä muovipakkauksia keräävien taloyhtiöiden määrä kasvaa 15 %, kiittelee HSY:n käyttöpäällikkö Johanna Rusanen. - Kaikkiaan mukana on jo nyt yli 4 000 asiakaskiinteistöä pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella.

HSY:n sähköinen jäteopas avustaa muovipakkausten lajittelussa

Muovipakkausten keräysastiaan saa laittaa tyhjiä elintarvikepakkauksia, kuten jogurttipurkit, voirasiat sekä leikkele-, juusto- ja valmisruokapakkaukset. Pesuaine-, sampoo- ja saippuapakkaukset sekä muovipullot, -kanisterit ja -purkit ovat myös keräykseen kelpaavia muovipakkauksia. HSY:n verkkosivuilta www.hsy.fi/jateopas voi tarkistaa, kuuluuko jäte muovipakkausten keräysastiaan.

- On tärkeää, että muovipakkausten keräysastiaan laitetaan vain sinne kuuluvaa jätettä. Siten saamme materiaalin mahdollisimman hyvin kiertoon. Heka onkin tilannut meiltä kuvallisia lajitteluohjeita, jotta lajittelu kiinteistöillä sujuisi mahdollisimman hienosti. Asukkaat voivat myös itse tilata HSY:n maksutonta neuvontaa esimerkiksi asukaskokouksiin, kertoo Rusanen.

Kerätyt muovipakkaukset kuljetetaan Riihimäelle Fortumin muovinjalostuslaitokselle käsiteltäväksi ja sieltä teollisuudelle kierrätettäväksi. Kerätystä muovista valmistetaan esimerkiksi muovikasseja, kukkaruukkuja ja ämpäreitä.

Marika Nyyssönen, ympäristöasiantuntija, Helsingin kaupungin asunnot Oy (Heka), puh. 020 764 0413.

Johanna Rusanen, käyttöpäällikkö, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY, puh. 040 087 7254.

Muovipakkauksien lajittelu: https://www.hsy.fi/fi/asukkaalle/lajittelujakierratys/lajitteluohjeet/muovi/Sivut/default.aspx

Neuvontatilaukset: https://www.hsy.fi/fi/asiointi/Sivut/Tilaa-neuvontaa.aspx

KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia12.10.2018 11:31Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.

HSY:n hallituksen kokous 12.10.201812.10.2018 11:22Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 12.10.2018 Hallitus päätti muun muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus hyväksyi vesihuollon ja jätehuollon hinnat vuodelle 2019 sekä hyväksyi aiesopimuksen koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päätti pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus sai tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 12.10.20189.10.2018 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 12.10.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus päättää myös vesihuollon ja jätehuollon hinnoista vuodelle 2019 sekä aiesopimuksen hyväksymisestä koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päättää pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus saa tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä