Lähes kaikille Hekan asukkaille mahdollisuus muovipakkauksien lajitteluun

Helsingin kaupungin asunnot Oy (Heka) lisää merkittävästi muovipakkauksien keräystä kiinteistöillään. Nykyisellään Hekan taloista noin viidenneksessä kerätään muovipakkauksia ja tavoitteena on laajentaa keräys lähes kaikkiin Hekan kiinteistöihin vuoden sisään.

Muovipakkauksien keräysastioita lisätään Hekan kohteisiin hallitusti. Vuoden alussa muovipakkauksia kerättiin noin viidessäkymmenessä Hekan kiinteistöissä. Keväällä keräysastioita on lisätty niin, että muovipakkauksia kerätään nyt yhteensä noin sadassa eli joka viidennessä Hekan kiinteistössä. Lisää Hekan kohteita liitetään muovipakkauksien keräyksen piiriin vähitellen. Ensin kootaan kokemuksia muovipakkausten keräysastioiden määristä ja lajittelun onnistumisesta keväällä keräyksen aloittaneilta kiinteistöiltä.

- Kehitämme tänä vuonna jätehuoltoamme monella tapaa toimivammaksi, ja kannustamme asukkaitamme lajittelemaan jätteitään. Muovipakkauksien keräyksen laajentaminen lähes kaikkiin kohteisiimme on luonteva osa tätä työtä, kertoo Hekan toimitusjohtaja Jaana Närö.

Useimmilla Hekan kiinteistöillä muovipakkauksien keräysastiat korvaavat yhden tai useamman sekajäteastian, joten jäteastioiden määrä ei välttämättä lisäänny.

- Hekan päätös laajentaa keräystä kiinteistöillään kohentaa reippaasti asukkaiden lajittelumahdollisuuksia. Helsingissä muovipakkauksia keräävien taloyhtiöiden määrä kasvaa 15 %, kiittelee HSY:n käyttöpäällikkö Johanna Rusanen. - Kaikkiaan mukana on jo nyt yli 4 000 asiakaskiinteistöä pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella.

HSY:n sähköinen jäteopas avustaa muovipakkausten lajittelussa

Muovipakkausten keräysastiaan saa laittaa tyhjiä elintarvikepakkauksia, kuten jogurttipurkit, voirasiat sekä leikkele-, juusto- ja valmisruokapakkaukset. Pesuaine-, sampoo- ja saippuapakkaukset sekä muovipullot, -kanisterit ja -purkit ovat myös keräykseen kelpaavia muovipakkauksia. HSY:n verkkosivuilta www.hsy.fi/jateopas voi tarkistaa, kuuluuko jäte muovipakkausten keräysastiaan.

- On tärkeää, että muovipakkausten keräysastiaan laitetaan vain sinne kuuluvaa jätettä. Siten saamme materiaalin mahdollisimman hyvin kiertoon. Heka onkin tilannut meiltä kuvallisia lajitteluohjeita, jotta lajittelu kiinteistöillä sujuisi mahdollisimman hienosti. Asukkaat voivat myös itse tilata HSY:n maksutonta neuvontaa esimerkiksi asukaskokouksiin, kertoo Rusanen.

Kerätyt muovipakkaukset kuljetetaan Riihimäelle Fortumin muovinjalostuslaitokselle käsiteltäväksi ja sieltä teollisuudelle kierrätettäväksi. Kerätystä muovista valmistetaan esimerkiksi muovikasseja, kukkaruukkuja ja ämpäreitä.

Marika Nyyssönen, ympäristöasiantuntija, Helsingin kaupungin asunnot Oy (Heka), puh. 020 764 0413.

Johanna Rusanen, käyttöpäällikkö, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY, puh. 040 087 7254.

Muovipakkauksien lajittelu: https://www.hsy.fi/fi/asukkaalle/lajittelujakierratys/lajitteluohjeet/muovi/Sivut/default.aspx

Neuvontatilaukset: https://www.hsy.fi/fi/asiointi/Sivut/Tilaa-neuvontaa.aspx

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset: jäteastioiden tyhjentäminen voidaan aloittaa ennen aamuruuhkaa 1.3. lähtien18.1.2019 11:04Tiedote

HSY:n uudistamat jätehuoltomääräykset tulevat voimaan pääosin 1.3.2019. Jäteastioiden tyhjennys on mahdollista Helsingin kantakaupungin alueella kello 5–22. Muualla tyhjennystyöt voidaan aloittaa tuntia myöhemmin. Vuodesta 2021 alkaen biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 18.1.201918.1.2019 11:03Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 18.1.2019 Hallitus hyväksyi muun muassa tarkistetut pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräykset ja valitsi Graniittirakennus Kallio Oy:n jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijäksi. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.1.201915.1.2019 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.1.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa tarkistettujen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten hyväksymisestä sekä jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijän valitsemisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 18.1.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi