Lähes kolmasosa pk-yrittäjistä kertoo palkkaavansa kesätyöntekijöitä - tarjolla 100 000 kesätyöpaikkaa

28 prosenttia pienistä ja keskisuurista yrityksistä kertoo palkkaavansa kesätyöntekijöitä. Kesätyöpaikkoja on tarjolla noin satatuhatta.

Yrittäjägallup 1/2018

Kantar TNS kysyi Suomen Yrittäjien pyynnöstä yli tuhannen pk-yrityksen edustajalta, aikovatko yritykset palkata kesätyöntekijöitä. Lähes kolmasosa siis aikoo. Näistä 52 prosenttia aikoo palkata kahdesta viiteen työntekijää ja 39 prosenttia yhden työntekijän.

- Keskimäärin näihin yrityksiin otetaan yhdestä kolmeen kesätyöntekijää, joten pienet ja keskisuuret yritykset ottavat töihin noin 100 000 määräaikaista työntekijää kesän aikana, Suomen Yrittäjien ekonomisti Petri Malinen laskee.

- Yksinyrittäjät palkkaavat noin 18 000, muut mikroyritykset noin 41 000 sekä pienet ja keskisuuret yritykset noin 41 000 kesätyöntekijää.

11 prosenttia kyselyyn vastanneista ei kyselyhetkellä helmi-maaliskuussa vielä tiennyt, tarvitaanko kesätyöntekijöitä.

Teollisuudessa eniten kesätyötä

Teollisuusyrityksistä peräti 48 kertoo tarvitsevansa kesätyövoimaa. Rakentaminen tulee toisena 38 prosentilla. Kaupan alan yrityksistä 33 prosenttia ja palveluyrityksistä 22 prosenttia kertoo tarjoavansa kesätyöpaikkoja.

Suomen Yrittäjät mukana Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa

Suomen Yrittäjät on jälleen mukana Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa. Mukaan lähtevä yrittäjä pääsee kehittämään kesätyöprosesseja ja esimiestyötä tutkimustiedon ja nuorten omien kesätyökokemusten pohjalta sekä työnantajien yhteisissä, maksuttomissa seminaareissa. Yrittäjä saa Vastuullinen kesäduuni -logon sekä kampanjamateriaalit käyttöön. Samalla työnantajat pääsevät osallistumaan Vastuullinen kesäduuni 2018 -kilpailuun, jossa palkitaan parhaat kesätyönantajat.

Näin kysyttiin

- Yrittäjägallup selvittää Pk-yrittäjien mielipiteitä ja näkemyksiä ajankohtaisista aiheista.
- Kantar TNS toteutti tutkimuksen monimenetelmätutkimuksena, jolloin osa vastaajista osallistui tiedonkeruuseen Gallup Forum -internetpaneelin kautta ja osa sähköpostikyselyllä.
- Tutkimukseen vastasi yhteensä 1015 yrityksen edustajaa. Yhdistetty, eri lähteistä kerätty aineisto vastaa henkilöluokan ja toimialan perusteella varsin hyvin perusjoukkoaan ja näin tulokset voi yleistää edustamaan suomalaisia pk-yrityksiä
- Tiedonkeruu tehtiin helmikuun 2018 viimeisellä viikolla ja maaliskuun ensimmäisellä viikolla.
- Tulosten luottamusväli on kokonaistuloksen osalta +- 3,1 prosenttiyksikköä.

Yrittäjägallup 1/2018

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 62 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

//////////////////////// EMBARGO 20.10. KLO 19.45  /////////////////////////////// Valtakunnalliset yrittäjäpalkinnot Beautyhair Sirpa Mansnerille, Elcoline Groupille, Finnfoamille, Lyytille ja Nordic Business Groupille20.10.2018 19:45Tiedote

Beautyhair Sirpa Mansner Oy Helsingistä, Elcoline Group Oy Savosta, Finnfoam Oy ja Lyyti Oy Varsinais-Suomesta ja Nordic Business Group Oy Keski-Suomesta palkittiin Valtakunnallisella yrittäjäpalkinnolla. Palkinnot jaettiin Suomen Yrittäjien vuoden päätapahtumassa, Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä Turussa.

Företagarna i Finland har valt Finland, väx! till sitt valtema.19.10.2018 11:43Tiedote

Företagarna i Finland vill att 2020-talet ska bli tillväxtens årtionde. Utan en hållbar tillväxt är det omöjligt att höja sysselsättningsgraden till 80 procent. En hög sysselsättningsgrad är en förutsättning för att Finland på 2020-talet ska klara av vårdbehoven som den åldrande befolkningen medför samt klara av att satsa på utbildning, miljöskydd, försvaret och annan samhällsutveckling.

Yrittäjien liittokokous: Kansanvaltaa pitää kunnioittaa19.10.2018 11:24Tiedote

Suomen Yrittäjät on pettynyt siihen, että ammattiliitot jatkavat työtaisteluaan pienten yritysten henkilöperusteisen irtisanomisen keventämistä vastaan, vaikka eduskunnan enemmistö antoi hankkeelle tukensa keskiviikkona tiedonantoäänestyksessä. - Ay-liike taistelee nyt eduskunnan tahtoa vastaan, puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo. Yrittäjät kannustaa vastatoimena yrittäjiä lopettamaan ay-liittojen jäsenmaksuperinnän ja hallitusta ryhtymään toimenpiteisiin poliittisten lakkojen rajoittamiseksi.