Lähes miljoona suomalaista valmiita käyttämään puettavaa maksuteknologiaa

Mastercardin tuore selvitys kertoo, että 15 prosenttia suomalaisista (noin 830 000 henkilöä) on valmiita maksamaan mobiililaitteilla tai puettavalla teknologialla, kuten älykelloilla, -rannekkeilla tai -sormuksilla. Koko Euroopan tasolla vastaava luku on 24 prosenttia.

Suomessa lähimaksut Mastercard- tai Maestro -korteilla kasvoivat 153 prosenttia vuonna 2017. Lähimaksujen kasvu tukee myös kuluttajien valmiutta kokeilla muitakin maksutapoja. Kuluttajat luottavat myös enemmän uusiin teknologioihin – huijausten pelko on kyselyn mukaan laskenut koko Euroopan tasolla 24 prosenttia vuonna 2017.

“Suomalaiset ovat tottuneet lähimaksuihin ja ovat hyvin kiinnostuneita uusista maksuratkaisuista ja puettavasta teknologiasta. Niiden avulla arkipäivän maksuista tulee entistä sujuvampia ja nopeampia, mutta samalla turvallisia”, sanoo Pekka Laaksonen, Mastercard Finland.

Mastercard tekee tiivistä yhteistyötä sen kortteja myöntävien pankkien kanssa Euroopassa tuodakseen uusia maksutapoja asiakkaiden käyttöön. Useat suomalaiset pankit tarjoavat jo Mastercard-korttien omistajille mahdollisuuden maksaa puettavan teknologian sovelluksilla sekä lähimaksuilla. Samaan aikaan Mastercard tekee yhteistyötä myös kauppiaspuolen kanssa varmistaakseen, että asiakkaat voivat käyttää eri maksutapoja ilman ylimääräisiä kuluja. Vuoden 2017 aikana lähimaksuja hyväksyvien kauppiaiden määrä kasvoi 42 prosentilla Euroopassa, ja 38 prosenttia kaikista Euroopan alueen kaupan alan maksutapahtumista oli jo lähimaksuja vuonna 2017.

Täältä voit lukea lisää siitä, miten Mastercard kehittää lähimaksuista globaalia standardia viiden seuraavan vuoden aikana.

Mastercard on myös mukana Mobile World Congress -tapahtumassa Barcelonassa 26.2.–1.3. Mastercardilla on oma messupaikka (5D61, Halli 5), jossa kerrotaan muun muassa puettavalla teknologialla tehtävistä maksuista.

Maija Joki-Korpela, puh. 044 572 4229, maija.joki-korpela (at) cocomms.com

Mastercard ja Microsoft käynnistävät digitaalisen identiteetin yhteistyöhankkeen4.12.2018 11:22Tiedote

Mastercard ja Microsoft julkistavat käynnistävänsä strategisen yhteistyöhankkeen ihmisten digitaalisen identiteetin hallintaan ja käyttämiseen. Digitaalisen identiteetin vahvistaminen vaatii usein myös fyysisen tunnistautumisen henkilöllisyystodistuksella tällä hetkellä. Ongelmana on myös digitaalisen identiteetin hallinnan vaikeus, kun ihmisillä on valtava määrä asiointitilejä eri palveluihin ja eri salasanat kuhunkin palveluun. Mastercardin ja Microsoftin tavoitteena on tuoda turvallinen ja nopea tunnistautumistapa ajasta ja paikasta riippumatta. Ratkaisu tulee markkinoille lähikuukausina. Mastercard tavoittelee yhteistyöllä maailmanlaajuisesti toimivaa digitaalista identiteetinhallintapalvelua. Mastercard tuo hankkeeseen asiantuntemuksensa digitaalisten transaktioiden hallinnasta moninaisten sidosryhmien ympäristössä ja Microsoft asiantuntemuksensa tunnistautumisteknologiassa. Alkuperäinen tiedote: https://newsroom.mastercard.com/press-releases/mastercard-microsoft-join-forces-to-ad