Lähes puolet suomalaisista kärsinyt hitaasta netistä korona-aikana – DNA:n laajakaistaliiketoiminnan johtaja avaa, mikä saa netin pätkimään ja miten kannattaa varustautua mökkietäilyyn

DNA:n Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksesta selviää, että jopa 41 prosenttia tutkimukseen vastanneista koki koronavuonna netin reistailun kasvaneen. Osuus on huomattava, sillä edellisenä vuonna kyseinen luku oli vain noin joka viides (21 %). Nyt DNA:n laajakaistajohtaja kertoo, mistä netin hidastelu johtuu ja mitä kannattaa ottaa huomioon, mikäli etätöitä haluaa tehdä kesämökiltä käsin.

Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa suomalaisten korona-ajan verkon käyttöä ja siitä selvisi, että jopa 41 prosentilla vastaajista kotiverkko oli toiminut heikosti koronavuoden aikana. Osuus on suuri, sillä edellisenä vuonna vastaava osuus oli vain noin viidennes (21 %).

DNA:n laajakaistaliiketoiminnan johtajan Katri Perälän mukaan netin reistailun osuuden nopeassa kasvussa on kyse korona-ajan etätöistä ja -opiskelusta, jotka ovat lisänneet datankäyttöä koronavuonna. Tutkimuksen mukaan esimerkiksi 43 % vastaajista arvioi tehneensä koronapandemian aikana enemmän etätöitä kuin aikaisemmin. Toisaalta nettiä käytetään hänen mukaansa jatkuvasti enemmän myös vapaa-ajalla.

”Monet suomalaiset ovat viimeistään koronavuonna havahtuneet siihen, ettei kotiverkkoa ole päivitetty omiin tarpeisiin sopivaksi. Kun videokuva tökkii tai sivustot avautuvat hitaasti, on se merkki siitä, että esimerkiksi liittymä tai WiFi-modeemi tarvitsevat päivitystä. Onneksi nämä asiat ovat helposti ratkaistavissa”, Perälä toteaa.

Netti kuntoon myös kesämökille

Perälä arvioi, että monet jatkavat etätyöskentelyä myös tulevaisuudessa ja kesäaikana yhä useammin myös mökeiltä käsin. Niin kotona kuin mökillä pätevät samanlaiset netin toimintaan liittyvät lainalaisuudet.

”Netin saa nopeammaksi ja toimintavarmemmaksi, kun muistaa sitä päivittäessään kolme asiaa: riittävä liittymänopeus ja laadukas modeemi sekä riittävä kotiverkon kattavuus erityisesti, kun huoneita tai kerroksia on useita. Jos nämä tekijät ovat kunnossa, netin tulisi toimia moitteettomasti, mutta jo yhdenkin tekijän reistailu voi heikentää nettikokemusta merkittävästi”, hän kertoo.

Toimivan netin kulmakivet:

1) Omiin käyttötarpeisiin riittävä liittymänopeus
2) Laadukkaat päätelaitteet
3) Kattava kotiverkko

”Antaisin lisäksi vinkin erityisesti mökin nettiä päivittävälle: mökkioloissa ollaan useimmiten mobiiliteknologian varassa ja toisinaan haasteeksi muodostuu mökin sijainti suhteessa tukiasemaan. Tällöin yhteyttä voidaan parantaa ulkomokkulalla, jonka avulla pystytään luomaan mahdollisimman häiriötön ja suora yhteys tukiasemaan. Ulkomokkulan voi asentaa helposti myös korkealle, jolloin puusto tai muut rakennukset eivät pääse häiritsemään nettiyhteyttä”, Perälä vinkkaa.

Hyvän nettikokemuksen saamiseksi on hyvä miettiä, mihin nettiä käytetään sekä paljonko yhtäaikaisia käyttäjiä on, jotta varmistetaan riittävä liittymänopeus.

On tärkeää myös huolehtia, että päätelaite on päivitetty ja suorituskyvyltään tarpeeksi kyvykäs. Samoin kuin älypuhelinten, myös modeemien teknologia kehittyy koko ajan. Panostamalla laadukkaaseen päätelaitteeseen varmistaa samalla sen tietoturvallisuuden, kyvykkyyden nopeampaan ja ruuhkattomampaan nettiyhteyteen sekä mahdollisuuden käyttää eri taajuuksia”, Perälä kertoo.

Mikäli netti halutaan mökin lisäksi ulottaa terassille, läheiseen kesäkeittiöön tai vierasmajaan, se onnistuu helpoiten Mesh WiFi -laajentimilla. Mesh-laajentimet mahdollistavat nopean ja toimintavarman WiFi-verkon laajemmallekin alueelle.

”Mökille saataviin nettiratkaisuihin voi tutustua verkossa, mutta olosuhteet ja tarpeet mökillä vaihtelevat usein, joten parhaan ratkaisun varmistamiseksi kannattaa rohkeasti kääntyä operaattorin puoleen. Asiakaspalvelu auttaa myös ulkomokkuloiden suuntaamisessa lähimpään tukiasemaan parhaan yhteyden varmistamiseksi”, Perälä ohjeistaa.

DNA:n digitaaliset elämäntavat -kyselytutkimus

DNA on toteuttanut Digitaaliset elämäntavat -kyselytutkimuksen vuodesta 2017 lähtien. Tarkoituksena on ollut tarkastella, miten suomalaiset käyttävät erilaisia digitaalisia palveluja ja miten digitaalisten palvelujen käyttö on muuttunut vuosien aikana. Tänä vuonna kyselytutkimukseen osallistui 1007 henkilöä.

Katri Perälä, laajakaistaliiketoiminnan johtaja, DNA Oyj, puh. 044044 3594, katri.perala@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:s 5G utvidgades till Asikkala, Sastmola, Raseborg och Nystad – befolkningstäckningen överskred 43 procent av finländarna9.7.2021 09:55:00 EEST | Tiedote

De senaste orterna som anslutits till DNA:s 5G-nät är Asikkala, Sastmola, Raseborg och Nystad. Över 43 procent av finländarna bor redan i 5G-nätets område, dvs. nästan 2,4 miljoner människor, på totalt 108 olika orter. Till följd av att 5G blivit allmännare i regionerna har även dess popularitet ökat markant. I juni var två av tre nya smarttelefoner som såldes av DNA redan 5G-telefoner.

DNA's 5G expanded to Asikkala, Merikarvia, Raseborg and Uusikaupunki – population coverage exceeded 43% of Finns9.7.2021 09:55:00 EEST | Press release

The most recent locations connected to DNA's 5G network are Asikkala, Merikarvia, Raseborg and Uusikaupunki. More than 43% of Finns already live in the network area, i.e. nearly 2.4 million people, in a total of 108 locations. With the regional spread of 5G, its popularity has also clearly increased. Of the new smartphones sold by DNA in June, two out of three were already 5G-capable.

DNA:n 5G laajeni Asikkalaan, Merikarvialle, Raaseporiin ja Uuteenkaupunkiin – väestöpeitto ylitti 43 % suomalaisista9.7.2021 09:55:00 EEST | Tiedote

Tuoreimmat DNA:n 5G-verkkoon liitetyt paikkakunnat ovat Asikkala, Merikarvia, Raasepori ja Uusikaupunki. Verkon alueella asuu jo yli 43 % suomalaisista, eli lähes 2,4 miljoonaa ihmistä, yhteensä 108 eri paikkakunnalla. 5G:n alueellisen yleistymisen myötä myös sen suosio on selvästi kasvanut. Kesäkuussa DNA:n myymistä uusista älypuhelimista jo kaksi kolmesta oli 5G-kykyisiä.

Onko 9%&GR turvallinen salasana? DNA:n tietoturva-asiantuntija muistuttaa hyvän salasanan rakenteesta – ja kertoo miten turvaat omat tiedostosi6.7.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Yleinen harhakäsitys on, että salasanan pitäisi näyttää kryptiseltä, jotta se suojaisi. DNA:n tietoturva-asiantuntijan mukaan käsitys on vanhentunut, sillä uudet menetelmät pystyvät purkamaan lyhyitä salasanoja helposti, vaikka ne sisältäisivät erikoismerkkejä epämääräisessä järjestyksessä.