Lähes puolet yrittäjistä tekee yli 50-tuntista työviikkoa

Lähes puolet yrittäjistä tekee yli 50-tuntista työviikkoa, ja puolet kokee ylirasitusta työssään. Harva hakee apua. Tiedot käyvät ilmi tuoreesta Yrittäjägallupista.

Yrittäjien työpäivät ovat pitkiä: Lähes puolet tuoreeseen Yrittäjägallupiin vastanneista yrittäjistä (44 %) tekee yli 50-tuntista tai sitä pidempää työviikkoa. Alle 40-tuntista työviikkoa tekee 27 prosenttia haastatelluista. Kahdeksalla prosentilla vastaajista työviikko venyi yli 70 tuntiin.

Toimialoista pisintä päivää tekivät yrittäjät rakentamisessa ja teollisuudessa. Niissä yli 50-tuntista viikkoa teki yli puolet yrittäjistä. Työllistävissä yrityksissä työsuhteisiin liittyvä hallinnollinen taakka lisää yrittäjän työtunteja.

Lähellä loppuun palamista on 12 prosenttia yrittäjistä

Vaikka työpäivät ovat todella pitkiä, vain 12 prosenttia Yrittäjägallupin vastaajista kertoo olevansa jatkuvasti ylirasittunut tai lähellä loppuun palamista. Puolet vastaajista kokee joskus ylirasitusta. 38 prosentilla vastaajista ei ole ongelmia jaksamisen kanssa.

Toimialoista uuvuttavinta on rakentamisessa, jossa tehdään pisintä työpäivää ja työ on fyysisesti raskasta: rakennusalan yrittäjistä vain 24 prosenttia ilmoitti, ettei heillä ole jaksamisongelmia.

- Yrittäjät ovat usein erittäin innostuneita työstään ja eivät aina muista ajatella jaksamista, taukoja ja työkykyä ylläpitävää lepoa ja virkistymistä, työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén Suomen Yrittäjistä sanoo.

Vastuu hyvinvoinnista on kuitenkin yrittäjällä itsellään.

- Yrittäjien kannattaa muistaa, että koska ihminen ei ole kone, kroppa ja pää saattaa väsähtää, Hellstén sanoo.

Vaikka puolet vastaajista kokee työn joskus raskaaksi, vain yhdeksän prosenttia on hakenut apua jaksamisongelmiin. Heistä valtaosa haki apua terveydenhuollon ammattilaisilta, lähipiiriltä ja harrastuksista.

Näin tutkittiin

- Yrittäjägallupiin vastasi 1012 yrittäjää. Sen teki Kantar TNS.

- Tiedot kerättiin viikoilla 39-40

- Yhdistetty, eri lähteistä kerätty aineisto vastaa henkilöluokan ja toimialan perusteella varsin hyvin perusjoukkoaan ja näin tulokset voi yleistää edustamaan suomalaisia pk-yrityksiä.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 62 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjät eivät luota työeläkejärjestelmään - Suomen Yrittäjät vaatii joustavuutta ja vastinetta vakuutusmaksuille18.6.2018 09:00Tiedote

Yrittäjät eivät luota työeläkejärjestelmään ja pitävät sitä kalliina ja kankeana. Siksi he vakuuttavat itsensä matalalla työtulolla, mikä johtaa siihen, että heidän sosiaaliturvansa taso jää myös matalaksi. - Järjestelmää tulee joustavoittaa ja uudistaa niin, että siinä mukana olevien turva on kohtuullisella tasolla, Suomen Yrittäjien työmarkkinajohtaja Janne Makkula vaatii.