Lähes puoli miljoonaa henkilöä sai viime vuonna ansiopäivärahaa

Työttömyyskassat maksoivat viime vuonna ansiopäivärahaa 456 000 henkilölle työttömyyden tai lomautuksen ajalta. Ansiopäivärahan saajien määrä kasvoi 86 % edellisvuodesta.

Ansiopäivärahan saajien määrä on suurin 20 vuoteen. Se ylittää finanssikriisin aikaisen huipun neljänneksellä.

Kassoihin saapui vuoden aikana 130 % enemmän uusia työttömyys- ja lomautusjaksoja koskevia hakemuksia, kuin viime vuonna. Enimmillään uusia hakemuksia saapui kuukaudessa kahdeksankertainen määrä edellisvuoteen nähden. ”Viime vuosi oli työttömyyskassoille poikkeuksellinen. Kassoilla on kokemusta hakemusmäärien äkillisestä kasvusta, mutta viime kevään kaltainen piikki on ennennäkemätön”, Työttömyyskassojen Yhteisjärjestön toiminnanjohtaja Aki Villman toteaa. ”Kevään lakimuutokset muodostivat oman haasteensa. Muutokset piti toteuttaa järjestelmiin, kouluttaa henkilöstölle ja viestiä asiakkaille yhtä aikaa kovimman hakemusruuhkan kanssa”, Villman kertoo.

Hakemustulvasta huolimatta ansiopäivärahahakemus käsiteltiin viime vuonna keskimäärin kahdessa viikossa. Käsittelyaika oli pisimmillään heinä-syyskuussa. Tällöin keskimääräinen käsittelyaika oli 18 päivää, eli noin 2,5 viikkoa. ”Työttömyyskassat ovat rekrytoineet kevään aikana satoja uusia työntekijöitä. Myös käsittelyprosesseja on uudistettu ja automatisoitu. Näillä toimilla on voitu rajoittaa käsittelyaikojen kasvua”, kertoo Villman.

Ansiopäivärahakulut olivat viime vuonna 2,7 miljardia. Tämä on 58 % enemmän, kuin vuonna 2019. Päivärahakulujen määrä oli korkeimmillaan kesän aikana. Kulujen määrä laski syksyn aikana, mutta marras- ja joulukuun aikana kulut lähtivät taas loivaan nousuun. ”Seuraamme mielenkiinnolla hakemusten, saajien ja kulujen kehitystä alkuvuoden aikana. Kehityksen suuntaa on tällä hetkellä hyvin vaikea ennustaa”, toteaa Villman.

2020 2019 muutos %
Maksetut ansiopäivärahat 2,7 mrd. 1,7 mrd. + 58 %
Ansiopäivärahan saajat 456 000 hlö 246 000 hlö + 86 %
Uusia lomautus- tai työttömyysjaksoja koskevat hakemukset 390 000 kpl 170 000 kpl + 130 %