Viisi TähteäViisi TähteäViisi TähteäViisi Tähteä

Lähes puolikiloinen suomalainen jättitryffeli myydään 2000 eurolla – tuloilla jouluaterioita lapsiperheille

Tuhansien eurojen arvoinen suomalainen ennätystryffeli on nähtävissä viikonvaihteen ajan Helsingin keskustan Food Market Herkussa. Peräti 424 grammaa painavan burgundintryffelin hyväntekeväisyyshinta on 2000 euroa. Myyntihinta lahjoitetaan lyhentämättömänä Apuna-yhdistykselle, joka työskentelee vähävaraisten lapsiperheiden parissa.

Jättitryffeli löytyi Varsinais-Suomessa olevasta tryffelipuutarhasta.

Varsinaissuomalaisen tryffelinviljelijän Lars Ingmanin labradorinnoutaja Noora löysi tiettävästi Suomen kaikkien aikojen suurimman tryffelin lokakuussa. Oy Baltic Truffle Ab:llä on tryffelipuutarhat Liedossa ja Paraisilla.

Punnituksessa tryffelille mitattiin painoa ennätykselliset 424 grammaa. Ingman kertoo, että näin suuret yksilöt ovat erittäin harvinaisia jopa tryffelin perinteisillä kasvualueilla manner-Euroopassa. Normaalisti suurimmat Suomessa maasta kaivetut tryffelit ovat enimmillään muutaman kymmenen gramman painoisia.

”Kun tryffelikoiraksi kasvatettu Noora löysi jättimäisen mustan burgundintryffelin, oli päivänselvää, että löytö oli eurooppalaisittainkin merkittävä. Kyse on näyttely- tai kilpailuluokan trophée-tryffelistä”, Ingman kertoo.

Ingman päätti, että tryffelistä saadut myyntitulot käytetään hyväntekeväisyyteen. Tuotoilla tuetaan symbolisesti koronarajoituksista kärsiviä ravintoloita sekä luodaan monille vähävaraisille perheille mahdollisuus nauttia aidosta jouluateriasta ravintolassa.

”Lars Ingman soitti pari päivää sitten ja pyysi Viittä Tähteä auttamaan hyväntekeväisyyskampanjan toteuttamisessa. Pistimme tuulemaan ja löysimme pikavauhtia yhteistyökumppaniksi Food Market Herkun, jonka manager Janne Toivonen innostui heti loistavasta ideasta”, Viiden Tähden päätoimittaja Eeropekka Rislakki kertoo.

Jättitryffeli on yleisön nähtävillä koko viikonlopun

Jättitryffelin hinnaksi päätettiin 2000 euroa, joka huomioi suomalaiset tryffelimarkkinat. Ainutlaatuinen ruokaharvinaisuus koko Euroopassa on suuren yleisön nähtävissä Helsingin keskustan Food Market Herkussa koko viikonlopun perjantaista sunnuntaihin.

”Kyseessä on sekä kooltaan että hinnaltaan ennennäkemätön raaka-aine Suomessa. Eipä ole korviini aiemmin kuulunut, että jostakin yksittäisestä reilun 400 gramman painoisesta elintarvikkeesta tai ruokatuotteesta oltaisiin meillä valmiita maksamaan tuhansien eurojen kilohintaa”, Rislakki toteaa.

Tryffelin myyntihinta lahjoitetaan lyhentämättömänä Apuna-yhdistykselle, joka työskentelee vähävaraisten lapsiperheiden parissa. Lisäksi mm. Food Market Herkun Bistro tarjoaa kymmenelle lapsiperheelle jouluteemaiset ateriakokonaisuudet. Muut kampanjaan osallistuvat ravintolat ja tahot julkistetaan myöhemmin.

Baltic Truffel perusti tryffelipuutarhat Varsinais-Suomeen runsas vuosikymmen sitten. Lars Ingman kertoo, että yhä viljelyssä olevasta viidestätoista tarhasta neljä tuotti tänä syksynä satoa, jota kertyi useita kiloja.

Ensimmäisen vajaan 60 gramman painoisen tryffelin löysi Larsin pojan Martin Ingmanin tryffelikoira Neea lokakuun alussa. Labradorinnoutajat Neea ja Noora on koulutettu tryffelikoiriksi Gotlannissa Ruotsissa.

Apuna ry, Heidi Jaari, p. 050 545 6977, www.apunary.fi
Oy Baltic Truffle Ab, Lars Ingman, p. 040 7742898, www.baltictruffle.com
Viisi Tähteä, päätoimittaja Eeropekka Rislakki, p. 0400 436 825www.viisitahtea.com
Food Market Herkku, manager Janne Toivonen, p. 010 766 7201, www.foodmarketherkku.fi

Jättitryffeli löytyi Varsinais-Suomessa olevasta tryffelipuutarhasta.
Ennätystryffeli painaa 424 g.
Martin Ingmanin tryffelikoirat Noora ja Neea ovat löytäneet useita kiloja tryffeleitä syksyn aikana. Kuva: Erik Ingman.

Viisi Tähteä (viisitahtea.com) on Suomen johtava horeca-alojen sekä ruoan, juoman ja elämystalouden verkkomedia, joka tarjoaa myös tapahtumiin ja matkailuun liittyviä sisältöjä ja palveluja. Viisi Tähteä tavoittaa kohdennetusti alan edelläkävijät, mielipidevaikuttajat ja päättäjät uskottavalla sisällöllä. Viiden Tähden Suomen 50 Parasta Ravintolaa on maan arvostetuin ravintolalistaus, jonka julistaminen on aina valtakunnallinen merkkitapaus.

Eeropekka Rislakki: "Fine diningin on keksittävä itsensä uudestaan" – Analyysi Suomen 50 Parasta Ravintolaa -äänestyksen tuloksista21.5.2021 13:45:47 EEST | Uutinen

Palace jälleen ykkönen Suomen 50 Parasta Ravintolaa -äänestyksessä – Osaava, mutta rento palvelu on listan keskiössä20.5.2021 14:56:57 EEST | Tiedote

Helsinkiläinen Ravintola Palace on maan paras ravintola. Palace äänestettiin voittajaksi Suomen 50 Parasta Ravintolaa 2021 -äänestyksessä toisena vuonna peräkkäin. Seuraavina olivat helsinkiläiset BasBas, Savoy, Alexanderplats ja Bardot. Horeca-alan ammattilaiset äänestivät vuoden ravintolahenkilöksi eli ”Ammattilaisten ammattilaiseksi” ravintoloitsija Henri Alénin.