Lähimaksaminen tulossa HSL:n joukkoliikenteeseen

HSL käynnistää hankkeen, jossa valmistellaan lähimaksamisen vaiheittaista käyttöönottoa joukkoliikenteessä. Ensi vuonna käynnistyy pilotti, jossa lähimaksamisella voi ostaa AB-vyöhykkeen kertalippuja raitiovaunuissa. Vuosien 2019–2020 aikana lähimaksamisen on tarkoitus laajentua kaikkiin liikennevälineisiin ja kaikkiin aikuisten kertalippuihin. Kolmannessa vaiheessa on tavoitteena, että myös kausilippujen ostaminen lähimaksamisella tulee mahdolliseksi.

Lähimaksaminen on HSL:n ensimmäinen askel kohti tunnistepohjaista maksamista, jossa asiakkaat voivat käyttää maksamisen tunnisteena esimerkiksi älypuhelinta tai maksukorttia.

”Lähimaksamisen suosio on kasvanut viime vuosina, ja ominaisuus on nykyisin useimmissa maksukorteissa. Lähimaksaminen on nopea ja helppo tapa maksaa myös joukkoliikenteen lippu. Mahdollisuus hankkia lippu suoraan maksukortilla helpottaa sekä satunnaisesti matkustavien että turistien joukkoliikenteen käyttöä”, HSL:n Asiakkuus ja myynti -osaston johtaja Mari Flink toteaa.

Lähimaksaminen on HSL:n ensimmäinen askel kohti tunnistepohjaista maksamista. ”Tunnistepohjaisessa järjestelmässä matkustusoikeutta hallitaan taustajärjestelmissä ja rahastuslaitteilta on on-line yhteys taustajärjestelmään. Asiakkaat voivat käyttää maksamisen tunnisteena muutenkin mukanaan olevia laitteita, kuten älypuhelinta, maksukorttia, älykelloa tai vaikkapa biometrisiä tunnisteita”, HSL:n Teknologiaratkaisut-osaston johtaja Hannu Heikkinen kertoo.

Tavoitteena on rakentaa yhteinen joukkoliikenteen taustajärjestelmä suurten kaupunkien eli Helsingin seudun, Tampereen, Turun ja Oulun kanssa yhteistyössä TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy:n kanssa.

”TVV Lippu- ja maksujärjestelmään kuuluvilla kaupungeilla on tahtotila saada laaja tunnistepohjainen maksujärjestelmä käyttöönsä lähivuosien aikana. Yhdessä kehittäminen on mielestämme järkevää isoissa hankkeissa, jolloin investointeja voidaan jakaa eri tahojen kesken. Lähimaksutoiminnon käyttöönotto busseissa on yksi hyvä esimerkki tällaisesta kohteesta”, arvioi TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy:n toimitusjohtaja Jari Paasikivi.

Matkustusoikeuden ja erilaisten lippujen hallinta taustajärjestelmässä mahdollistaa joustavamman lippuvalikoiman ja lippujen hinnoittelun, koska muutoksiin ei vaadita raskaita järjestelmäpäivityksiä. Myös joukkoliikenteen lippujen liittäminen ja paketointi osaksi muita palveluita helpottuu.

Lisätietoja:
HSL, Asiakkuus ja myynti, osastonjohtaja Mari Flink, puh. 040 7150 440
HSL, Teknologiaratkaisut, osastonjohtaja Hannu Heikkinen, puh. 050 575 5510
TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy, toimitusjohtaja Jari Paasikivi, puh. 040 866 3468
Oulun kaupunki, joukkoliikennepäällikkö Edwin ’t Lam, puh. 044 703 2210
Tampereen kaupunki, joukkoliikennejohtaja Mika Periviita, puh. 050 326 7007
Turun kaupunki, joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte, puh. 044 907 5121

Liikenteen päästöt pienemmiksi: Yhä useampi työkone kulkee uusiutuvalla biopolttoaineella22.5.2019 13:08:57 EESTUutinen

Helsingin seudun kunnissa ja organisaatioissa on meneillään hyvä vire liikenteen päästöjen alentamisessa. Espoon ja Vantaan kaupungit sekä Posti ovat liittyneet BioSata-projektiin, joka siirtää pääkaupunkiseudun bussit ja työkoneet käyttämään tähde- ja jätepohjaisia biopolttoaineita. HSL:n tilaama bussiliikenne ja Helsingin kaupungin hyötyajoneuvot mukaan lukien työkoneet siirtyvät käyttämään vain uusiutuvia polttoaineita vuoteen 2025 mennessä. Nyt myös Espoon ja Vantaan kaupungit pyrkivät nopeuttamaan biopolttoaineiden käyttöönottoa hyötyajoneuvoissaan.

HSL:n hallituksen päätöksiä 7.5.20197.5.2019 17:30:31 EESTTiedote

HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutettava sopimuskokonaisuus ja tarjouspyyntö Hallitus päätti hyväksyä lähijunaliikenteen kilpailutettavan sopimuskokonaisuuden ja tarjouskilpailun ratkaisuperusteet hankintailmoituksen mukaisesti viimeisteltäviksi erikseen mainituilla periaatteilla. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään tarjouspyynnön ja sen liiteaineiston hyväksymisestä ja julkaisemisesta sekä valtuuttaa toimitusjohtajan neuvottelemaan, hyväksymään ja allekirjoittamaan lisäsopimuksen VR:n kanssa mahdollisen liikkeenluovutuksen ja siirtymäkauden aiheuttamien koulutus- ja perehdytyskustannusten korvaamisesta. Hallitus päätti myös, että HSL alkaa valmistella lähijunaliikenteessä käytettävän ajoenergian hankintaa. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Liittyminen KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantuntijapalveluita koskevaan puitesopimukseen Hallitus päätti, että HSL liittyy KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantun