Lähiruokaa Pirkanmaalla – tapahtuma Kangasala-talossa tiistaina 9.10.

Ilta lähiruoalle -tapahtuma valtaa Kangasala-talon tiistaina 9.10. klo 17−20. Illan isäntänä nähdään keittiömestari, lähiruokaguru Heikki Ahopelto. Esillä on myös runsaasti lähituottajia ympäri Pirkanmaata. Tapahtumaan on vapaa pääsy.
Keittiömestari. lähiruokaguru Heikki Ahopelto

Keittiömestari ja lähiruokaguru Heikki Ahopelto luennoi Kangasala-salissa aiheenaan lähiruoan historiikki. Kangasalalaisen Rekolan biodynaamisen tilan toimitusjohtaja Henri Murto kertoo lähiruoasta vuonna 2018. Marjaana Lahtua oriveteläiseltä Lahtuan luomutilalta kertoo puolestaan luonnon käyttämisestä lääkkeenä ja hyvinvoinnin lähteenä.

Tilaisuuden avaa Kangasalan kaupunginjohtaja Oskari Auvinen.

Lähituottajatorin tuottajilta on mahdollisuus ostaa paikallisia herkkuja Pirkanmaalta. Ilta antaa kasvot Kangasalan lähiruoalle kuvin, videon ja lähiruokajulkaisun avulla.

Joel Rosenbergin workshopeissa valmistetaan hedelmänahkaa syksyn marjoista ja säilötään satokauden herkkuja kuivaamalla.

Ruokatarjoilusta vastaa Kangasala-talossa toimiva Armas Galleria&Keittiö, jonka kuuluisaa lähiruokakebabia on saatavilla koko illan.

Kangasalalainen nuori muusikko Liina-Lotta Hakamäki yhdessä bändinsä kanssa Kangasala-salissa. Kimmo Pyykkö -taidemuseoon on illan aikana vapaa pääsy.

Tapahtuman järjestää Kangasalan lähiruokahanke yhteistyössä Kangasala-talon kanssa.

Kangasalan tavoite on olla laadukkaan alkutuotannon, puhtaan ruoan ja lähiruoan kaupunki. Kangasalan lähiruokahankkeella tuetaan Kangasalan elinvoimaisuutta, aluetaloutta ja annetaan kasvot lähiruoalle.

Mukana lähituottajatorilla ovat:

Rekolan biodynaaminen tila, satokausikassit
Takakeno bikes, hunajatuotteet
Nila PS Oy, yrttituotteet
Kangasalan kaupunki, infopiste
Puhujien piste, Heikki Ahopelto, Marjaana Lahtua
ChefBug Oy Ltd, hyönteistuotteet
Armas Galleria&Keittiö, Armas-kebab ja GalleriaKioski
Marjatila Tyrnikka, marjatuotteet
Aholaidan lammastila, villa- ja lammastuotteet
Rauhalan tila, pihkatuotteet
Iloset Kanaset, kananmunat