Lähiruokalähettiläs toi kauppoihin sata uutta tuotetta: ”Pirkanmaa on pullan ja panimotuotteiden paratiisi”

Lähiruokalähettiläs Elina Kaukonen sai lokakuun alussa tehtävän: tuo vuonna 2021 sata uutta lähiruokatuotetta Pirkanmaan Osuuskaupan asiakkaiden saataville. Tavoite täyttyi kesällä etuajassa, mutta työ lähituotteiden eteen jatkuu ja alkaa näkyä asiakkaille heinäkuusta lähtien myymälöissä entistä erottuvammin.
Elinan mukaan lähiruoka kiinnostaa monenlaisia asiakkaita: nuoria kaupunkilaisia ja kotiseutunsa herkkuja arvostavia maalaiskuntien asukkaita.

Irtona myytävästä Penttilän perunarieskasta projekti alkoi ja Kahwe-kahviin päättyi – ensimmäisten sadan tuotteen osalta. Lähiruokalähettiläs Elina on reilun puolen vuoden aikana tuonut Pirkanmaan Osuuskaupan myymälöihin myyntiin 24:n eri lähituottajan lähiruokia, joista suosituimpia ovat olleet kausituotteet ja esikoinen irtorieska, jota on myyty jo 94 417 kappaletta.

– Meillä Osuuskaupalla paikallista valikoimatyötä on tehty jo pitkään ennen lähiruokalähettilästä. Yhteiskunnassahan lähiruoka on ollut jo reilun vuosikymmen ajan kuuma puheenaihe. Aivan viime vuosina ihmisten arvomaailma on kuitenkin muuttunut niin, että vaatimukset lähiruoalle ovat nousseet, Elina kertoo.

Lähtölaukauksen lähiruokaprojektille antoivat POK:n edustajiston vaalit keväällä 2020. Vaaleissa ehdokkaiden ylivoimainen ykköstoive Osuuskaupalle oli se, että valikoimiin saataisiin lisää lähiruokaa. Asialle laitettiin lähiruokalähettiläs, joka on käynyt henkilökohtaisesti paikan päällä tapaamassa toimittajia ja jolla on ollut aikaa auttaa pieniäkin toimittajia asiakkaiden saataville.

– Yksilöllinen palvelu on näyttäytynyt toimittajille arvostuksena heidän työtään kohtaan. Vastaanotto on ollut erittäin lämmin ja sydämellinen, Elina kertoo.

Lähiruoasta tulee helpommin tunnistettavaa

Lähiruokalähettilään työ on ollut myös yhteistyötä asiakkaiden ja myymälöiden kanssa. Myymälän profiilin ja asiakasdatan avulla on pohdittu, mihin myymälöihin tuotteita tuodaan myyntiin. Valintoihin vaikuttaa lisäksi se, mihin pientoimittaja pystyy toimittamaan tuotteitaan kustannustehokkaasti.

– Lähiruoan asiakkaana myös omaa ajatteluaan saattaa joutua taivuttamaan. Jos tuotetta saadaan myymälään vain kerran viikossa, sitä on käytävä ostamassa tiettynä päivänä. Luksushan on usein hieman eksklusiivista, ja lähiruoan voi ilman muuta rinnastaa laadun osalta tietynlaiseen ylellisyyteen. Pääosin puhutaan kuitenkin täysin arkisista ja helposti lähestyttävistä tuotteista, Elina pohtii.

Tuotteita saattaa myös löytyä myymälästä paikoista, joissa niitä ei ole totuttu näkemään.

– Esimerkiksi erästä lähituottajan raakamakkaraa myydään säilyvyyssyistä pakasteessa, josta asiakas ei ole tottunut sitä etsimään. Minulla on vielä tehtävää sen eteen, että lähituotteet osuisivat kaupassa silmään vielä helpommin. Löytymisen helpottamiseksi myymälöihin on hankittu lähiruokakalusteita, ja heinäkuun puolivälistä lähtien lähiruoan tunnistaa omasta visuaalisesta ilmeestä, Elina paljastaa.

Pirkanmaalaisen ruokakulttuurin kullanmurut

Elina on viestinyt lähiruokaprojektin etenemisestä lähiruokalähettilään Instagram-tilillä ja saanut asiakastoiveita esimerkiksi erilaisista naposteltavista.

– Sellaisia on Pirkanmaan alueella kuitenkin aika vähän. Esimerkiksi sipsejä ei yksinkertaisesti valmisteta alueellamme. Kun tuotteiden valikoimaan nostamista puntaroidaan, yksi määrittävä tekijä on aina tietenkin se, mitä on tarjolla.

Pirkanmaalaisen ruokakulttuurin kullanmurut ovat tulleet Elinalle projektin edetessä kristallinkirkkaiksi.

– Pirkanmaalla on uskomattoman monipuolinen leipä- ja pullatarjonta. Tuntuu luontevalta, että sen rinnalla myös kahvikulttuurimme on vahva. Kahvin ja kastamisten lisäksi alueellamme tuotetaan paljon makkaraa ja panimotuotteita, eli ainakin näin grillikaudella pirkanmaalaiset pysyvät halutessaan hyvinkin omavaraisina, Elina nauraa.

Pirkanmaan Osuuskaupan valikoimapäällikkö Elina Kaukonen, puh. 010 76 72557, elina.kaukonen@sok.fi

Pirkanmaan Osuuskauppa tarkoittaa ruokaa, palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Meidät omistaa 207 000 asiakasomistajaa. Osuuskauppana tavoitteemme on luoda asiakkaillemme helpompia hetkiä ja lisätä hyvinvointia. Annamme toimintamme hyödyn asiakasomistajille edullisimpina hintoina, palkitsemisena ja vastuullisesti rakennetuilla, laadukkailla palveluilla yli sadassa liikepaikassa ja verkossa 3 000 työntekijän voimin.

Lähiruokalähettilään kauppoihin tuomat tuotteet

*) kausituote, joka on poistunut valikoimasta

Penttilä

Meksiko Ara Macau 3/5 - Suodatin

Kolumbia Heimar Collazos 1/5 – Suodatin

Kolumbia Luis Collazos 3/5 - Suodatin

Sokos Herkku on nyt Prisma Hämeenkatu – hinnat kutistuivat, valikoima kasvoi tuhansilla tuotteilla23.8.2023 07:30:00 EEST | Tiedote

Värikäs kasvismeri ja uunituoreen leivän tuoksu tervehtivät uutuuttaan kiiltävän Prisma Hämeenkadun ovella. Olemme Tampereen Sokoksen alakerrassa, missä entisen Sokos Herkun tilalle valmistuu kovaa kyytiä kaksikerroksinen Prisma. Vaikka tekemistä riittää vielä ennen syksyn avajaishulinoita, myymälässä otettiin jo varaslähtö tulevaan: tuhansilla tuotteilla kasvanut päivittäistavaravalikoima on nyt kokonaisuudessaan laskettu Prisma-hintoihin.