Lahteen tuleva lämpöpumppulaitos hyödyntää jäteveden lämpöä ja on maailman johtavaa teknologiaa

Voiko vessan vetäminen olla ympäristöteko? Siinä mielessä kyllä, että jatkossa Euroopan ympäristöpääkaupungissa jäteveden hailakoista ylijäämälämmöistä jalostetaan kaukolämpöä.
Calefan Petri Vuori ja Lahti Energian Jarkko Kovanen Ali-Juhakkalan jätevedenpuhdistamolla.

Lahti Energia alkaa keräämään Ali-Juhakkalan jätevedenpuhdistamolta syksystä 2022 alkaen puhdistetun jäteveden lämmöt talteen ja hyödyntämään sitä kaukolämmöksi jalostettuna.

- Vaikka vesi on matalalämpöistä, keskimäärin 9-asteista, on siinä silti hyödynnettävää lämpöenergiaa. Lämmön talteenoton jälkeen Porvoonjokeen pois laskettava vesi on 1-2 asteista, Lahti Energian lämpöjohtaja Jarkko Kovanen kertoo.

Uuden ajan kehittyneimmällä lämpöpumpputeknologialla näinkin matala-asteisista yhdyskuntien lämmöistä voidaan tuottaa jopa 90 asteista lämpöä suoraan kaukolämpöverkkoon. Viiden megawatin Calefa AmbiHeat-lämpöpumppulaitos tulee Lahdessa korvaamaan polttamista energiantuotannossa.

- Ykköstavoitteena meillä on fossiilisten polttoaineiden eli maakaasun käytön vähentäminen, mutta haemme vaihtoehtoja myös biopolttoaineiden käyttöön.

Uusi lämpöpumppulaitos pudottaa hiilidioksidipäästöjä 1 700 tonnia vuodessa, mikä vastaa 11 miljoonan kilometrin ajosta syntyviä päästöjä keskivertohenkilöautolla.

Suomalaisen insinööriosaamisen taidonnäyte

Ali-Juhakkalaan tuleva lämpöpumppulaitos on kokonaan suomalaista työtä, aina innovoinnista valmistukseen asti.

Teollisten hukkalämpöjen uusiokäyttöön erikoistunut Calefa Oy on kehittänyt kuumalämpöpumpputeknologiansa ympärille modulaarisen AmbiHeat-lämpölaitoksen, joka pystyy hyödyntämään kulloisenkin ympäristön energiaa.

Lämmönlähteinä voivat olla ulkoilma, tuotannon hukkalämpö, vesistöjen energiat, maalämpö ja aurinko. Lämpöpumppulaitos pystyy tuottamaan hyvällä hyötysuhteella korkeitakin lämpötiloja kauko- ja aluelämpöverkkoon sekä myös teollisuuden tarpeisiin.

- Ideana AmbiHeatissa on, että laitos mukautuu ympäristöön eikä niin, että ympäristön pitää mukautua laitokseen, Calefan toimitusjohtaja Petri Vuori kertoo.

Koko laitos valmistetaan Suomessa tehdasolosuhteissa moduuleiksi, jotka kuljetetaan Ali-Juhakkalaan ja yhdistetään paikan päällä valmiiksi kokonaisuudeksi.

- Lyhyet välimatkat ovat niin asiakkaan kuin myös ympäristön etu. Meille on todella tärkeää, että pystymme luottamaan laatuun, toimitusaikaan ja työn tehokkuuteen. Teemme jatkuvaa kehitystyötä lämpöpumppujen ja myös laitostemme osalta. Aiomme jatkossakin tehdä laitoksemme Suomessa, Petri Vuori sanoo.

Ympäristöpääkaupunki näyttää mallia

Yhdyskunnan ylijäämälämpöä hyödyntävä lämpölaitos sopii Lahti Energian tulevaisuuden strategiaan.

- Olemme siirtymässä kiertotalouteen perustuvaksi yhteiskunnaksi, jossa mahdollisimman vähän hukataan hyödykkeitä, lämpöjohtaja Jarkko Kovanen toteaa.

Lahti Energia harkitsi lämpöpumppuja jo viitisen vuotta sitten korvaamaan hiilellä tuotettua kaukolämpöä, mutta tuolloin muut ratkaisut olivat kannattavampia. Teknologia on tällä välin kehittynyt huimasti, mikä näkyy myös energian tuotantohinnassa.

- Valmiina kokonaisuutena toimitettava AmbiHeat vastasi tarpeisiimme ja myös hinta on ollut tässä yhtenä tekijänä. Hyötysuhde laitoksessa on varsin hyvä, Kovanen perustelee hankintaa.

AmbiHeat-lämpöpumppulaitoksia on käytössä muun muassa kaukolämmön tuotannossa Puumalassa sekä aluelämmön tuotannossa Turussa Orionin tehtaalla. Jälkimmäinen on hiljattain voittanut eurooppalaisen DecarbIndustry-palkinnon.

Jarkko Kovanen
jarkko.kovanen@lahtienergia.fi

Jarkko Kovanen ja Petri Vuori.