Lahti Pride järjestetään toukokuussa 2020 – teemana "Rakkautta kaiken ikää"

Vuoden 2020 Lahti Pride -tapahtuma järjestetään 18.–24.5.2020. Tapahtuma on tuonut vuosittain Lahteen kulkueen, tori- ja puistojuhlan, koulutuksia, bileitä, taide- ja kulttuuritapahtumia ja erilaisia vertaistapaamisia.

- Lahti Pride -tapahtuma järjestetään 18.-24.5.2020.
- Teema vuodelle 2020 on “Rakkautta kaiken ikää”.
- Vuonna 2019 Lahti Prideen kuului 17 tapahtumaa ja Pride-kulkueessa marssi 400 ihmistä.

Vuonna 2020 Lahti Pride -tapahtuma järjestetään edellisvuoden tapaan toukokuun lopulla, 18.-24.5.2020. Lahti Pride on kaikille avoin ihmisoikeustapahtuma, jonka Lahden Seta ry järjestää vuosittain. Tapahtumaviikko huipentuu kulkueeseen, iltabileisiin sekä päiväjuhlaan Lahden matkustajasatamassa lauantaina 23.5. Vuoden 2020 Lahti Priden teema on “Rakkautta kaiken ikää”. Ohjelmistossa huomioidaan eri-ikäiset ihmiset ja luodaan sukupolvien välistä keskustelua.

– Viime vuonna Lahti Pride järjestettiin loppukesän sijaan jo toukokuussa. Päätimme järjestää Lahti Pride -tapahtuman tänäkin vuonna samana ajankohtana, koska silloin ei ole niin paljon muita tapahtumia päällekkäin ja loma-ajat eivät vielä ole ehtineet alkaa. Tämä helpottaa yhteistyötä monien tahojen kanssa. Tapahtumaa tehdään täysin vapaaehtoistyön voimin ja toivottavasti saamme myös tänäkin vuonna monia yhteistyötahoja mukaan kulkueeseen ja järjestämään ohjelmaa kanssamme, pohtii Lahti Pride -tapahtuman tuottaja Miiro Pyysing.

Ensimmäistä Lahti Pride -tapahtumaa vietettiin 2014 ja yhtä välivuotta lukuun ottamatta tapahtuma on tuonut vuosittain Lahteen kulkueen, tori- ja puistojuhlan, koulutuksia, bileitä, taide- ja kulttuuritapahtumia ja erilaisia vertaistapaamisia.

– Viime vuonna Lahti Pride piti sisällään 17 erilaista tapahtumaa ja kulkueessa marssi noin 400 ihmistä. Myös sateenkaariliputus antoi vahvan viestin siitä, että Lahdessa saa jokainen olla sellainen kun on. Lahden alueella ei ole muuta tahoa, joka järjestäisi toimintaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluville henkilöille, eikä täällä ole sateenkaari-identiteettiä tukevia tapaamispaikkoja, baareja tai kahviloita. Pride-tapahtuma on äärimmäisen tärkeä osa päijäthämäläistä sateenkaarikulttuuria, kertoo Lahden Seta ry:n puheenjohtaja Aako Norojärvi.

Miiro Pyysing
Lahti Pride 2020 tuottaja
tapahtumatuottaja@lahtipride.fi

Aako Norojärvi
Lahti Pride 2020 tuottaja, Lahden SETA ry:n puheenjohtaja
tapahtumatuottaja@lahtipride.fi

Seta ry on valtakunnallinen ihmisoikeusjärjestö, jonka tavoitteena on, että kaikki voisivat elää yhdenvertaisina riippumatta seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuoli-identiteetistä, sukupuolen ilmaisusta tai kehon sukupuolta määrittävistä piirteistä.

Lahden Seta ry on ihmisoikeus- ja palvelujärjestö, jonka tavoitteena on edistää seksuaalista ja sukupuolista tasa-arvoa ja pyrkiä ehkäisemään seksuaaliseen suuntautumiseen ja sukupuolen ilmentymiseen kohdistuvia ennakkoluuloja ja syrjintää. Pride-tapahtuman lisäksi Lahden SETA ry:n toimintaan kuuluu monenlainen ryhmätoiminta, koulutukset, tapahtumat ja bileet sekä kannanotot paikallisiin päivänpolttaviin asioihin.

Euroopan perusoikeusviraston kysely osoittaa sateenkaari-ihmisiin kohdistuvan häirinnän ja vihatekojen yleisyyden, Suomessa vain joka 10. ilmoittaa kokemastaan vihasta14.5.2020 16:17:29 EESTTiedote

Euroopan perusoikeusvirasto on julkaissut maailman laajimman kyselytutkimuksen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien ihmisten tilanteesta Euroopassa. Kyselyyn vastasi 140 000 sateenkaari-ihmistä 28 maasta. Tutkimustulosten mukaan sateenkaari-ihmisten kohtaama syrjintä, häirintä ja väkivalta on edelleen valitettavan yleistä. Myös Suomessa 31 prosenttia vastaajista on kohdannut syrjintää viimeisen vuoden aikana.

Setan uusi nuorten video “Tää on kuka mä oon – sateenkaarinuoret äänessä” julkaistaan 15.4.202015.4.2020 00:00:00 EESTTiedote

Seta julkaisee 15.4.2020 uuden 25-minuuttisen dokumentaarisen haastatteluvideon sateenkaarinuoruudesta. "“Tää on kuka mä oon” – sateenkaarinuoret äänessä -video tarjoaa seitsemän eri näkökulmaa sateenkaarinuoren elämästä 2020-luvun Suomessa. Video ja siihen liittyvä teemavideoiden kokonaisuus ovat katsottavissa Setan YouTube-kanavalla.

Sosiaali- ja terveysministeriön selvitys translain uudistamisesta osoittaa, että sukupuolen juridinen itsemääräämisoikeus on mahdollinen12.2.2020 16:08:46 EETTiedote

Sosiaali- ja terveysministeriön alainen viranomaistyöryhmä on saanut valmiiksi selvityksensä translain uudistamistarpeista. Työryhmän esittämät sääntelyvaihtoehdot osoittavat, että itsemääräämisoikeuteen perustuva sukupuolen juridinen vahvistaminen on täysin mahdollista toteuttaa Suomessa. Seta katsoo, että hallituksen tulisi pikaisesti edetä lainsäädännön uudistuksen kanssa ja huomioida työryhmän esittämät näkökulmat.