Lahtisten taidekokoelma kiinnostaa – näyttelyssä jo yli 1000 kävijää

Suuren kysynnän vuoksi Kimmo Pyykkö -taidemuseon sunnuntaiaukioloaikaa pidennetään klo 17 saakka heinäkuun ajaksi. Picassosta Pyykköön – Lahtiset keräilijöinä -näyttely avattiin 16.6. ja on esillä 9.9. saakka.

Picassosta Pyykköön – Lahtiset keräilijöinä -näyttely tuo Lahtisten taidekokoelman aarteet Kangasalle. Kuva: Jussi Koivunen.

Kahdeksassa päivässä lehtimies Urpo Lahtisen (1931–1994), Hymy Lahtisen (1930–2017) sekä heidän poikansa Jeppe Lahtisen taidekokoelmasta kootun näyttelyn on nähnyt yli 1000 kävijää.

Laajassa näyttelyssä on esillä lähes 100 teosta 47 taiteilijalta. Kokoelman omistaja Jeppe Lahtinen ja taiteilija Matti Kulmala ovat valinneet työt 800 teoksen joukosta.

Esillä on rinnakkain sekä ulkomaisia että kotimaisia huippunimiä. Halusin yhdistää kansainvälisiä mestareita suomalaiseen modernismiin, kertoo taiteilija Matti Kulmala.

Esimerkiksi Lahtisille tärkeistä espanjalaisista taiteilijoista nähdään 1900-luvun mestarien Pablo Picasson, Joan Mirón, Salvador Dalín, Antonio Sauran ja Antoni Tàpiesin töitä.

Kotimaisista taiteilijoista esillä ovat muun muassa Marjatta Tapiola, Essi Renvall, Erik Enroth, Alpo Jaakola, Unto Koistinen, Kimmo Kaivanto, Mauri Favén, Arvo Siikamäki ja Kimmo Pyykkö.

Näyttelyn helmiä ovat myös brittiläisen Tony Craggin suomalaisesta kuusipuusta veistetty Puinen kristalli (2000) sekä Cobra-ryhmän perustajajäseniin kuuluvan Corneillen Kukkamatto (1973).

Osa näyttelyn teoksista on ollut esillä Urpo Lahtisen edustuskodissa Villa Urpossa Ylöjärvellä, osa Urpo, Hymy ja Jeppe Lahtisen yksityiskodeissa.

Lehtibisneksestä taiteenkerääjäksi

Alkunsa Lahtisten taidekokoelma sai olympiavuonna 1952, kun tamperelainen Taisto Toivonen lahjoitti Urpo Lahtiselle eräällä juttukeikalla Urpo väripuupiirroksen Teurastamo.

Lahtisten yritystoiminta – Lehtimiehet Oy – nousi kukoistukseen 1960-luvulla erityisesti sensaatiolehti Hymyn menestyksen myötä. Samalla myös taidekokoelmaa kartutettiin tasaisesti.

Urpo Lahtinen tunnettiin impulsiivisena kerääjänä ja kokoelmaa on sanottu nuorena taiteilijan urasta haaveilleen legendaarisen lehtimiehen muotokuvaksi.

Nyt Kangasalla nähdään ensimmäistä kertaa myös Urpo Lahtisen vaimon ja yhtiökumppanin, Hymy Lahtisen keräämä taidetta. Taidehankinnoissaan Hymy oli Urpoa harkitsevaisempi.

Näyttelyn kotimaiset kuvataiteilijat ovat Erik Enroth, Mauri Favén, Reino Hietanen, Alpo Jaakola Kimmo Kaivanto, Raimo Kanerva, Pentti Kaskipuro, Unto Koistinen, Juhani Linnovaara, Marika Mäkelä, Gunnar Pohjola, Markku Salo, Marjatta Tapiola, Taisto Toivonen, Sam Vanni ja Pauli Vuorisalo.

Kotimaisista kuvanveistäjät ovat Elisa Aro, Juhani Harri, Veikko Haukkavaara, Tapio Junno, Osmo Juvonen, Unto Hietanen, Erkki Kannosto, Veikko Myller, Laila Pullinen, Kimmo Pyykkö, Essi Renvall, Timo Ruokolainen, Arvo Siikamäki ja Ossi Somma töitä.

Näyttelyn ulkomaalaisia taiteilijoita ovat Valerio Adami, Pierre Alechinsky, Enrico Baj, Martin Bradley, Robert Combas, Corneille, Tony Gragg, Salvador Dalí, Jim Dine, Rainer Fetting, Joan Miró, Henry Moore, Pablo Picasso, Géza Samu, Jose Sanleon, Antonio Saura, Antoni Tàpies ja Vladimir Velickovic.

Picassosta Pyykköön – Lahtiset keräilijöinä 16.6.–9.9.2018 Kimmo Pyykkö -taidemuseossa.

Avoinna ti–ke 11–17, to 11–19, pe–la 11–17, su 11–15, heinäkuussa su klo 11–17.

Mediakuvia ja näyttelyn teoslista:

Teostiedot ja kuvaajien nimet tiedostojen nimissä mainittava julkaistaessa.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

laura.pekkala @ kangasala-talo.fi

Avoinna ti–ke 11–17, to 11–19, pe–la 11–17, su 11–15, heinäkuussa su 11–17
Sisäänpääsy 6/4 € tai Museokortti, Alle 18-vuotiaat maksutta.

Vuoden 2015 alussa avattu Kimmo Pyykkö -taidemuseo sijaitsee arkkitehtuuriltaan palkitussa Kangasala-talossa, 20 minuuttia Tampereelta. Taidemuseon vaihtuvat näyttelyt esittelevät korkeatasoista kotimaista kuvataidetta ympäri vuoden kahdessa kerroksessa. Pysyvä näyttely Pitkän matkan ateljee kolmannessa kerroksessa avaa kuvanveistäjä Kimmo Pyykön elämän ja uran vaiheita. Arkkitehtuuritoimisto Heikkinen-Komosen suunnittelemalle Kangasala-talolle myönnettiin Vuoden betonirakenne 2015 -palkinto ja Betonijulkisivu 2015 -arkkitehtuuripalkinto. Rakennus oli ehdolla vuoden 2015 Arkkitehtuurin Finlandia -palkinnon saajaksi.

Kutsu mediatilaisuuteen ke 13.6. klo 11: Picassosta Pyykköön – Lahtiset keräilijöinä -näyttely6.6.2018 14:14Kutsu

Kimmo Pyykkö -taidemuseon kesänäyttely esittelee espanjalaisia 1900-luvun mestareita ja suomalaisen taiteen kärkinimiä Lahtisten kokoelmasta. Kokoelmaa ovat vuosikymmenten ajan kartuttaneet lehtimies ja kustantaja Urpo Lahtinen, Hymy Lahtinen ja poikansa Jeppe Lahtinen. Näyttelyssä 16.6.–9.9.2018 nähdään lähes 100 teosta. Ennakkoilmoittautumiset ma 11.6. mennessä: laura.pekkala @ kangasala-talo.fi

Kutsu mediatilaisuuteen ke 13.6. klo 11: Picassosta Pyykköön – Lahtiset keräilijöinä -näyttely21.5.2018 15:02Kutsu

Kimmo Pyykkö -taidemuseon kesänäyttely tuo yleisön nähtäville espanjalaisia 1900-luvun mestareita ja suomalaisen taiteen kärkinimiä Lahtisten kokoelmasta. Kokoelmaa ovat vuosikymmenten ajan kartuttaneet lehtimies ja kustantaja Urpo Lahtinen, Hymy Lahtinen ja poikansa Jeppe Lahtinen. Näyttelyssä 16.6.–9.9.2018 nähdään lähes 100 teosta. Ennakkoilmoittautumiset ma 11.6. mennessä: laura.pekkala @ kangasala-talo.fi