Lainanvälittäjä.fi varoittaa!

Varo tietojenkalastelua pankkien ja viranomaisten nimissä.

Sähköpostien sekä tekstiviestien kautta lähetettyjä huijausviestejä on jatkuvasti liikkeellä. Tietojenkalastelu yrityksiä on viimeisen vuoden aikana tehty myös puhelimitse, jossa soittaja on esiintynyt poliisina tai jonkin pankin työntekijänä. Näiden tietojenkalastelujen yrityksenä on saada henkilön pankkitunnukset tai pankkikorttitiedot.

Sähköpostitse ja tekstiviestillä saapuvissa viesteissä kysytään pankkitietoja ja johdetaan linkin kautta väärennetylle verkkopankin kirjautumissivulle. Viestin liitteeksi on voitu lisätä myös haittaohjelma, joka urkkii kirjautumistiedot käyttäjän tietokoneelta.

Pankit luottoyhtiöt tai viranomaiset eivät kuitenkaan koskaan kysy pankkitunnuksia sähköpostilla, tekstiviestillä tai puhelimitse. Mikäli saat luottoyhtiöltä tai pankilta viestejä tai puheluita, joissa kysytään luottokorttisi tietoja tai pankkitunnuksiasi, niin kyseessä on huijaus.

Turvallisuusohjeita tietojenkalastelun varalta

• Huolehdi, että tietokoneesi sekä mobiililaitteesi tietoturva on ajan tasalla. Päivitä myös säännöllisesti käyttämäsi laitteen ohjelmisto.
  • Käytä pankkipalveluita vain turvallisella nettiyhteydellä. Älä avaa pankin tai luottoyhtiön sivuja sähköpostilinkin tai tekstiviestilinkin kautta. Kirjoita aina pankin tai luottoyhtiön osoite selaimen osoitekenttään.
  • Muista aina kirjautua ulos käyttämästäsi pankkipalvelusta. Sulje istunto heti, jos verkkopankin sivut ovat oudot, etkä pääse tekemään tarvittavia toimia, kuten maksamaan laskuja tai katsomaan tilitapahtumia.
  • Pankit, vakuutusyhtiöt, luottoyhtiöt, ja muut lainapalvelut (Lainanvälittäjä.fi) poliisit tai muut viranomaiset eivät milloinkaan kysy pankkitunnuksia tai luottokorttitietoja sähköpostilla, tekstiviesteillä tai puhelimitse.
  • Älä koskaan säilytä verkkopankin kirjautumistunnuksia tietokoneellasi tai älypuhelimellasi.

Jos epäilet joutuneesi huijauksen kohteeksi ja luulet, että tunnuksesi ovat joutuneet ulkopuolisten käsiin, niin pyydä toimintaohjeita viipymättä omasta pankistasi!