Laita mökki talvikuntoon! Näin vältät murrot, jyrsijöiden aiheuttamat vahingot sekä putkien vesivuodot

Syksyn tullen on tärkeää huoltaa ja varustaa kesämökki talviteloille. Yleisimpiä syksyn ja talven vahinkoja mökeillä ovat murrot, jyrsijöiden aiheuttamat tuhot sekä vesivuodot, joita syntyy tyhjentämättä jätetyistä putkista. Etenkin vesivahinkoja sattuu paljon hyvin varustelluissa talviasuttavissa mökeissä, joita ei usein valmistella erityisesti talvea varten.

Moni mökki jää tyhjäksi syksyisin, mikä houkuttelee paikalle kutsumattomia vieraita. Ifin vahinkotilastojen mukaan mökkimurtoja tehdäänkin eniten syksyisin.

”Murron kohteeksi joutuu joka vuosi noin joka kahdeskymmenes mökki”, sanoo Ifin korvauskeskusjohtaja Juha T. Virtanen.

Kutsumattomiin vieraisiin voi varautua syksyllä varmistamalla ja tarvittaessa uusimalla mökin lukitus. Monessa mökissä lukitus on kotia hatarammalla pohjalla, vaikka myös kaikissa mökkirakennuksissa tulisi olla nykyaikaiset takalukkiutuvat käyttölukot ja päärakennuksessa mielellään myös turvalukko.

”Lisäturvaa voi hankkia murtohälyttimillä ja valvontakameralla. Esimerkiksi oikeaan paikkaan asennettu riistakamera on hyvä lisä ei-toivottuja vieraita varten. Arvoesineet, elektroniikka, alkoholi ja aseet kannattaa viedä mökiltä talveksi pois. Perämoottori on myös yleinen varkauden kohde”, Virtanen sanoo.

Virtasen mukaan myös vene kannattaa siirtää kauemmaksi rannasta ja lukita ketjun avulla kiinni esimerkiksi puuhun. Näin toimimalla sitä ei vie varkaat – tai veden pinnan nousu keväällä.

Tyhjääkin mökkiä kannattaa käydä katsomassa silloin tällöin talvellakin. Myös mökkinaapureiden ja paikallisten asukkaiden kanssa on hyvä sopia mökin silmälläpidosta.

Estä hiirten ja rottien pääsy mökkiin

Ifin tilastoissa näkyy syksyisin piikki myös tuholaistorjunnoissa: hiirien ja rottien torjunnat moninkertaistuvat kesän jälkeen syys–marraskuussa, kun jyrsijät hakeutuvat rakennuksiin etsimään lämpöä.

”Tähän kannattaa varautua tarkastamalla ovien tiivisteet, tilkitsemällä raot ja suojaamalla venttiilit ja ilmanottoaukot esimerkiksi metalliverkolla. Mökille ei kannata jättää mitään hajun perusteella houkuttelevia elintarvikkeita”, Virtanen neuvoo.

Yleisimmin jyrsijät aiheuttavat vaurioita puurakenteille, sähköjohdoille ja eristeille.

”Mökillä tuhot voivat olla isompia, koska jyrsijöiden asettumista ei huomata pitkään aikaan. Lisäksi vain murto-osalla suomalaisista on toistaiseksi vapaa-ajan asunnossaan kotivakuutus, joka korvaa tuholaisten aiheuttamat vahingot”, Virtanen sanoo.

Ifissä tuhoeläinten talon rakenteille aiheuttamia vahinkoja korvataan kaikkein laajimmasta, LaajaPlus-tasoisesta rakennuksen vakuutuksesta. Siihen sisältyy myös tuhoeläinten torjuntapalvelu.

Katkaise vedentulo viikonkin poissaoloa varten

Jäätymisen seurauksena rikkoutuneet vesiputket aiheuttavat joka talvi mökeissä vesivahinkoja. Vesivahinkoja sattuu erityisesti hyvin varustelluissa talviasuttavissa mökeissä, joita ei välttämättä valmistella erityisemmin talvea varten. Moni luulee, etteivät putket voi jäätyä, jos mökissä on peruslämpö päällä.

Vuotovahingot voi estää tyhjentämällä ja sulkemalla vesijohtoverkoston sekä vesipumpun. Vaikka mökkiä käyttäisi talvella, pitää vedentulo katkaista aina, kun mökiltä poistutaan vähintään viikoksi.

”Putkien tyhjennys jää helposti viime tippaan tai liian myöhään, vähän kuten talvirenkaiden vaihtaminen. Kun on vielä lämmintä, moni ajattelee tulevansa useastikin mökille ja tyhjentävänsä putket vasta sitten, mutta todellisuus saattaakin syys-lokakuussa olla jotakin muuta”, toteaa Virtanen.

Mökki on altis muillekin luonnonilmiöiden aiheuttamille vahingoille. Talvillelaiton yhteydessä kannattaa myös tarkastaa vesikatto ja puhdistaa rännit lehdistä ja neulasista.

Suurin osa suomalaisista on vakuuttanut mökkinsä mökkivakuutuksella.

”Ja jos mökillä on jo vakuutus, mutta olet kesän aikana tehnyt laajennuksia tai uusia rakennuksia mökille, muista varmistaa, että mökkivakuutuksen vakuutustiedot ja -määrä ovat oikein,” Virtanen muistuttaa.

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiseteläimetkoditautot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 800 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,7 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.

Hiihtolomareissu suunnitteilla? Tarkista Ifin karttapalvelusta, mitä sairastuminen suosituissa lomakohteissa voi maksaa – ja kiinnitä koronaviruksen jyllätessä huomiota myös matkustusturvallisuuteen14.2.2020 08:00:00 EETTiedote

Moni suuntaa seuraavien viikkojen aikana etsimään lunta Euroopan suosituista laskettelukohteista tai rentoutumaan Aasian houkutteleville hiekkarannoille. Ulkomailla tapahtuva sairastuminen tai loukkaantuminen voi tulla yllättävän kalliiksi. If kokosi kätevään karttapalveluun esimerkkihintoja sairastumisen kustannuksista suosituimmissa matkakohteissa.

Milloin ne renkaat pitikään vaihtaa? If selvitti, miten uusi laki vaikuttaa suomalaisten rengaskäyttäytymiseen4.2.2020 08:00:00 EETTiedote

Moni autoilija on kiristellyt hampaitaan ajaessaan tammikuun vesikeleillä nastarenkailla tai luistellessaan kesärenkailla takatalven yöpakkasissa. Heille uuden tieliikennelain astuminen voimaan 1. kesäkuuta 2020 tuonee helpotusta kalenteriin sidottuun renkaidenvaihtorumbaan: jatkossa autoilija voi itse päättää ajokelin mukaan ottaako alleen talvirenkaat. If selvitti noin 30 000 suomalaisen asenteita renkaiden käytöstä. Kyselyn tulosten mukaan yllättävän moni suunnittelee jatkossa vaihtavansa talvirenkaat kelin mukaan.

Kymmenissä tuhansissa keittiöissä piilee vakava tulipaloriski - havaitse reistailevan liesituulettimen vaaran merkit ajoissa22.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Harmittomalta vaikuttava vika liesituulettimessa tai jopa pelkkä veden keittäminen saattavat aiheuttaa mekaanisella liukukytkimellä varustetusta liesituulettimesta alkavan tuhoisan palon. Viime aikoina liesituuletinpalot ovat jälleen olleet harmillisen yleinen uutinen eri puolella Suomea. Varmista, ettei omassa keittiössäsi piile paloriskiä ja vaihda oikutteleva tuuletin suosiolla uuteen.

Ifin tutkimus: Digitaalisia terveyspalveluja ja tekoälyä tulisi hyödyntää terveydenhoidossa nykyistä enemmän – etälääkäri ja muut digipalvelut usealle silti vielä vieraita16.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Etälääkärin ja muiden terveydenhoidon digipalveluiden hyödyntäminen on suomalaisille vielä vierasta. Yli puolet suomalaisista suhtautuu kuitenkin niihin sekä tekoälyn hyödyntämiseen terveydenhoidossa myönteisesti. Tämä selviää Ifin teettämästä Terveysbarometristä, jolla selvitettiin suomalaisten suhtautumista erilaisiin terveydenhoidon digi- ja etäpalveluihin. Etälääkäriin suhtautuvat positiivisimmin nuoret sekä ne, jotka ovat jo kokeilleet jotakin terveydenhoidon etäpalvelua.