Laitoshuoltajien koulutus jatkuu Suomessa – JHL puolusti alan ammattitaitoa menestyksekkäästi

Opetushallitus on tehnyt päätöksen uudesta puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkinnosta, joka sisältää laitoshuoltajan koulutuksen. Laitoshuoltajien koulutus jatkuu Suomessa.

Laitoshuoltajat työskentelevät sairaaloissa, terveyskeskuksissa, päiväkodeissa, kouluissa ja vanhusten palvelutaloissa. He huolehtivat sekä laitosten puhtaanapidosta että asiakkaiden ja asukkaiden hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Laitoshuoltajan työ on tärkeä osa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluketjua, joka takaa hyvät palvelut kansalaisille.

Laitoshuoltajan tutkintonimikkeen voi jatkossa hankkia opiskelemalla puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkinnon. Siihen yhdistetään laitoshuoltajan, toimitilahuoltajan, kotityöpalvelujen ja kiinteistöpalvelujen ammattitutkinnot. Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkinto tulee voimaan 1.1.2018.

Koulutuksen muutokset perustuvat ministeriön työelämän ohjausryhmän linjauksiin. Toimikunta ohjaa ammatillisen koulutuksen tutkintorakennetta. Uudistustyötä varten opetushallitus perusti perustetyöryhmän. Useat JHL:n yhdistykset ottivat kevään 2017 lausuntokierroksella kantaa laitoshuoltajan koulutuksen säilymisen puolesta. Useita liittomme jäseniä huolestutti, säilyisikö laitoshuoltajan korkean laatu- ja hygieniatason osaaminen uudessa laajassa tutkinnossa.

– Iloitsemme siitä että Opetushallitus huomioi uudistustyössä jäsentemme huolen laitoshuoltajan koulutuksen jatkumisesta. Jotta sairaalahygienian taso voidaan jatkossakin varmistaa, tarvitaan alalle uusia, osaavia ammattilaisia, sanoo JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

Lisätietoja:

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine 040-702 4772 / paivi.niemi-laine@jhl.fi

Koulutuksen toimialueen päällikkö Anne Karjalainen puh. 050 3410 749 / anne.karjalainen@jhl.fi

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n 220 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.