Lajittelusta ei tarvitse lomailla

Mökkeilijän kannattaa tarkistaa heti kauden alussa, missä sijaitsee kesäpaikan lähin Rinki-ekopiste. Sinne voi palauttaa mökille kertyvät tyhjät kartonki-, lasi- ja metallipakkaukset. Suurimmilla Rinki-ekopisteillä kerätään myös muovipakkauksia.
Rinki-ekopiste Hämeenlinnassa. Kuva: Miika Kainu

Mitä mökillä pitäisi tehdä tyhjille hillopurkeille, makkarapaketeille ja juomapakkausten kartonkikääreille? Kesälläkään lajittelurutiinista ei kannata lipsua, sillä kuluttajien pakkausjätteille tarkoitettuja Rinki-ekopisteitä on ympäri Suomen. Yli 1 850 Rinki-ekopisteessä kerätään kartonki- ja lasipakkauksia sekä metallia, ja niistä yli 500 pisteessä on lisäksi muovipakkausten keräys.

Oman alueen ekopisteet voi etsiä karttahaulla osoitteesta rinkiin.fi/rinki-ekopisteet. Hakua voi rajata materiaalin mukaan. Lähimmän ekopisteen sijainnin voi selvittää myös soittamalla Ringin maksuttomaan asiakaspalvelunumeroon 0800 133 888.

Mitä kaikkea pakkauskeräykseen voi tuoda?

Rinki-ekopisteille voi tuoda tyhjiä, puhtaita ja kuivia kuluttajapakkauksia. Lajitteluohjeet on julkaistu osoitteessa rinkiin.fi/lajitteluohjeet. Ne voi tarkistaa myös keräyssäiliöihin kiinnitetyistä tarroista.

Väärä materiaali haittaa pakkausten kierrätysprosessia ja saattaa pahimmillaan pilata koko kuorman niin, että sitä ei voida kierrättää lainkaan. Siksi esimerkiksi lasipakkauskeräykseen ei saa laittaa muuta lasia, kuten maljakoita, juomalaseja tai ikkunalasia. Muovipakkausten keräykseen taas eivät kuulu muoviset esineet, kuten lelut, astiat tai puutarhanhoitovälineet.

Vaaralliset aineet tai niiden jäämiä sisältävät pakkaukset (esim. öljykanisterit, vajaat maalipurkit) eivät kuulu pakkausjätteen keräykseen. Samoin muut kuin pakkausjätteet, kuten huonekalut ja sähkölaitteet, on vietävä kunnan ohjeistamaan paikkaan. Ekopisteiden roskaaminen vähentää kaikkien viihtyvyyttä, ja asiattomien sotkujen siivoaminen on myös kallista.

Kysy lisää, anna palautetta!

Rinki vastaa kuluttajien pakkauskeräystä koskeviin kysymyksiin maksuttomassa asiakaspalvelunumerossa 0800 133 888 (ark. klo 7–21, la klo 9–18) sekä sähköpostitse osoitteessa asiakaspalvelu@rinkiin.fi. Ringin löytää myös Facebookista (facebook.com/Rinkikierratys) ja Twitteristä (@Rinkikierratys).

Tieto pisteiden toiminnasta on tärkeää Ringille, jotta pisteet pysyvät siisteinä. Palautetta voi antaa Ringin asiakaspalveluun puhelimitse, sähköpostilla tai verkossa osoitteessa rinkiin.fi/ekopistepalaute.

Rinki-ekopiste Hämeenlinnassa. Kuva: Miika Kainu

Suomen lainsäädännön muutos siirsi kuluttajapakkausten keräyksen kunnilta pakkauksia markkinoille toimittaville tuottajille. Niin kutsuttu tuottajavastuu on yrityksillä, jotka pakkaavat Suomessa tai maahantuovat pakattuja tuotteita Suomeen ja joiden liikevaihto on 1 milj. euroa tai enemmän.

Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy on kaupan ja teollisuuden omistama, voittoa tavoittelematon palveluyritys. Se vastaa lainsäädännön mukaisen kotitalouksien pakkausjätteiden keräysverkoston ylläpidosta koko Suomen alueella.