Lakiesitys valinnanvapaudesta vaarantaisi sairaaloiden päivystystoiminnan

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin hallitus antaa lausunnon valtioneuvoston lakiesitykseen, joka koskee asiakkaan valinnanvapautta sosiaali-ja terveydenhuollossa. Hallitus näkee lakiluonnoksessa useita vakavia ongelmia.

Valinnanvapauden ulottaminen esitetyssä muodossa erikoissairaanhoitoon vaarantaisi vakavasti sairaiden potilaiden hoidon saatavuuden ja laadun.

Valinnanvapaus tulisi rajata ensi vaiheessa vain perusterveydenhuoltoon. Kun perusterveydenhuollon kokemuksia valinnanvapauden tuottamista vaikutuksista on kerätty riittävästi, valinnanvapaus voitaisiin soveltuvin osin laajentaa koskemaan myös erikoissairaanhoitoa

Laaja asiakassetelien käyttö vaarantaisi sairaaloiden päivystystoiminnan. Lakiesityksestä voisi seurata, että Uudenmaan maakunta olisi pakotettu lopettamaan toiminnan Hyvinkään, Lohjan, Porvoon ja Raaseporin sairaaloissa, koska niissä loppuisi päivystystoiminta kokonaan. Uudellamaalla olisi tarjolla erikoissairaanhoidon päivystyspalveluja ainoastaan Pääkaupunkiseudulla.

Vaikka alun perin sote-uudistuksella tavoiteltiin kustannusten säästöjä, valinnanvapauden seurauksena kustannukset päinvastoin kasvaisivat.

Yliopistosairaalassa tehtävän tutkimuksen ja opetuksen rahoitus tulee turvata kaikissa olosuhteissa. Millään toimenpiteellä ei saisi vaarantaa tutkimusta ja opetusta.

Hallitus esittää valtuustolle kahden miljoonan lisäystä tutkimusrahoihin

Hallitus päätti osaltaan lisätä HUS:n omaa tutkimusmäärärahaa kahdella miljoonalla eurolla niin, että se olisi ensi vuonna 14 miljoonaa euroa. Näin kompensoidaan valtiolta tulevan tutkimusrahan vähenemistä. Lisäksi tutkimusta voidaan laajentaa koskemaan myös eHealth-palveluja.

Asiasta päättää HUS:n valtuusto ensi vuoden talousarvion yhteydessä kokouksessaan ensi viikon torstaina 14. joulukuuta.

Kokouksen pöytäkirja.

HUS ei kannata sairaanhoitokorvausten poistamista / HUS understöder inte avvecklingen av sjukvårdsersättningar3.12.2018 15:33Tiedote

HUSin virkamiesjohto on antanut STM:lle lausunnon esitysluonnoksesta, joka tähtää sairausvakuutuslain muuttamiseen. Lausunto annettiin tänään HUS-kuntayhtymän hallitukselle tiedoksi. Hallituksessa lausuntoa pidettiin erinomaisena. Esitysluonnoksessa ehdotetaan sairausvakuutuksen sairaanhoitokorvausten poistamista. Tämä tarkoittaa yksityisiä lääkäri-, hammaslääkäri-, laboratorio-, röntgen- ja fysioterapiapalveluista maksettavia Kela-korvauksia. Tarkoitus on siirtää näin vapautuvat rahasummat sote-uudistukseen kuuluvien maakuntien rahoitukseen. HUS ei kannata luonnoksessa ehdotettua sairaanhoitokorvausten poistamista. HUSilla on kannalleen useita perusteita. Olisi hyvin epätodennäköistä, että tulevaisuudessa hoidon laatu ja saatavuus pystyttäisiin turvaamaan, koska korvausten poistaminen aiheuttaisi maakunnille yli miljardin euron kustannuspaineen samalla, kun ne olisivat saamassa vain 179 miljoonaa euroa lisää rahoitusta. Esitys lisäisi painetta julkisten terveyspalvelujen käyttöön noin