Lakiesitys valinnanvapaudesta vaarantaisi sairaaloiden päivystystoiminnan

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin hallitus antaa lausunnon valtioneuvoston lakiesitykseen, joka koskee asiakkaan valinnanvapautta sosiaali-ja terveydenhuollossa. Hallitus näkee lakiluonnoksessa useita vakavia ongelmia.

Valinnanvapauden ulottaminen esitetyssä muodossa erikoissairaanhoitoon vaarantaisi vakavasti sairaiden potilaiden hoidon saatavuuden ja laadun.

Valinnanvapaus tulisi rajata ensi vaiheessa vain perusterveydenhuoltoon. Kun perusterveydenhuollon kokemuksia valinnanvapauden tuottamista vaikutuksista on kerätty riittävästi, valinnanvapaus voitaisiin soveltuvin osin laajentaa koskemaan myös erikoissairaanhoitoa

Laaja asiakassetelien käyttö vaarantaisi sairaaloiden päivystystoiminnan. Lakiesityksestä voisi seurata, että Uudenmaan maakunta olisi pakotettu lopettamaan toiminnan Hyvinkään, Lohjan, Porvoon ja Raaseporin sairaaloissa, koska niissä loppuisi päivystystoiminta kokonaan. Uudellamaalla olisi tarjolla erikoissairaanhoidon päivystyspalveluja ainoastaan Pääkaupunkiseudulla.

Vaikka alun perin sote-uudistuksella tavoiteltiin kustannusten säästöjä, valinnanvapauden seurauksena kustannukset päinvastoin kasvaisivat.

Yliopistosairaalassa tehtävän tutkimuksen ja opetuksen rahoitus tulee turvata kaikissa olosuhteissa. Millään toimenpiteellä ei saisi vaarantaa tutkimusta ja opetusta.

Hallitus esittää valtuustolle kahden miljoonan lisäystä tutkimusrahoihin

Hallitus päätti osaltaan lisätä HUS:n omaa tutkimusmäärärahaa kahdella miljoonalla eurolla niin, että se olisi ensi vuonna 14 miljoonaa euroa. Näin kompensoidaan valtiolta tulevan tutkimusrahan vähenemistä. Lisäksi tutkimusta voidaan laajentaa koskemaan myös eHealth-palveluja.

Asiasta päättää HUS:n valtuusto ensi vuoden talousarvion yhteydessä kokouksessaan ensi viikon torstaina 14. joulukuuta.

Kokouksen pöytäkirja.

HUSin valtuusto kokoontuu torstaina 14.6. klo 913.6.2018 13:07Tiedote

Arvoisa vastaanottaja, HUS-kuntayhtymän valtuusto kokoontuu huomenna torstaina 14.6. klo 9 osoitteessa Biomedicum Helsinki 1, luentosali 2, Haartmaninkatu 8, P-kerros. Kokous on avoin ja median edustajat ovat tervetulleita paikalle. Valtuuston kokouksen jälkeen HUSin hallitus pitää oman kokouksensa klo 13 HUSin hallintokeskuksessa, Stenbäckinkatu 9. valtuuston esityslista hallituksen esityslista Terveisin Johanna Saukkomaa viestintäjohtaja