Lakimiehet jalkautuvat kaduille ympäri Suomea

Yli 130 vapaaehtoista lakimiestä jalkautuu antamaan maksutonta oikeudellista neuvontaa 9.9. klo 11-14 yhdeksässä kaupungissa eri puolilla Suomea. Ensimmäistä kertaa järjestettävä Kysy lakimieheltä -päivä tarjoaa jokaiselle mahdollisuuden tulla keskustelemaan lakimiesten kanssa oikeudellisista kysymyksistä, lakimiehen ammatista ja oikeustieteen opinnoista.

Kysy lakimieheltä -päivänä 9.9. vapaaehtoiset lakimiehet antavat maksutonta neuvontaa.

Päivän tavoitteena on auttaa kansalaisia oikeudellisissa asioissa ja nostaa lakimiesammatteja sekä juridista osaamista positiivisella tavalla esiin.

-Idea Kysy lakimieheltä -päivästä tulee Norjasta, jossa Norjan Lakimiesliitto on järjestänyt Juristdagen-nimistä tapahtumaa jo yli kymmenen vuoden ajan, kertoo päivän järjestelyjä vetävä lakimies Ira Hietanen Suomen Lakimiesliitosta.

Norjassa päivä on ollut menestys: lakimiehet ovat vastanneet päivän aikana jopa yli 18 000 kysymykseen.  Hietanen uskoo, että tilausta tämän kaltaiselle tempaukselle on myös Suomessa.

Maksutonta, yleisen tason oikeudellista neuvontaa antavat vapaaehtoiset lakimiehet niin yksityiseltä kuin julkiseltakin sektorilta sekä oikeustieteen opiskelijat. Tempaus on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa.

Kysy lakimieheltä järjestetään Espoossa Sellon kirjastossa, Helsingissä Narinkkatorilla, Hämeenlinnassa kaupunginkirjastossa, Kuopiossa pääkirjastossa, Oulussa Rotuaarilla, Rovaniemellä Revontulessa, Tampereella Koskikeskuksessa, Turussa Hansatorilla ja Vantaalla Myyrmäen kirjastossa.

Eri kaupunkien vastuuhenkilöt (kaikki lakimiehiä):

Espoo ja Helsinki: Ira Hietanen, p. 0400 320 790, ira.hietanen@lakimiesliitto.fi

Hämeenlinna: Sari Lindberg, p. 050 406 1740, sari.lindberg@luukku.com

Kuopio: Hanna Matikainen, p. 040 776 8869, hanna.matikainen@gmail.com

Tampere: Tommi Rainerma, p. 041 458 0040, tommi.rainerma@lakimiesliitto.fi

Turku: Minnimari Saari, p. 040 827 4704, minnimari.saari@oikeus.fi

Oulu: Erkki Nykänen, p. 040 766 0466, erkkijonykanen@gmail.com

Rovaniemi: Pasi Oikkonen, p. 040 508 6818, pasi.oikkonen@oikeus.fi

Vantaa: Mikko Salo, p. 041 458 0033, mikko.salo@lakimiesliitto.fi

Yhteyshenkilöt

Ira Hietanen, lakimies, Suomen Lakimiesliitto, p. 0400 320 790, ira.hietanen@lakimiesliitto.fi

Mia Paju, viestintäasiantuntija, Suomen Lakimiesliitto, p. 041 458 0031, mia.paju@lakimiesliitto.fi

Suomen Lakimiesliitto - Finlands Juristförbund ry on vuonna 1944 perustettu kaikkien juristien edunvalvonta- ja palvelujärjestö.

Lakimiesten palkkakehitys oikeansuuntaista22.2.2017 11:00Tiedote

Suomen Lakimiesliiton vuosittaisen palkka- ja työmarkkinatutkimuksen mukaan lakimiesten kiinteä mediaanikuukausipalkka ilman luontaisetuja ja ylityö- ja muita korvauksia on 5480€. Nousua on vuoden takaiseen verrattuna 1,4 prosenttia. Kiinteän kuukausipalkan keskiarvo oli 5873€, nousua vuoden takaiseen verrattuna 1,7 prosenttia. Alle vuoden työkokemuksella juristin mediaanipalkka oli 3950€/kk. Tutkimus tehtiin lokakuun 2016 tilanteesta.