Lakimiesliiton K.J. Ståhlberg -mitali Jaakko Jonkalle

Lakimiesliiton huomattavin tunnustus K.J. Ståhlberg -mitali on myönnetty entiselle oikeuskanslerille Jaakko Jonkalle. Tunnustus myönnetään henkilölle, jonka toiminnalla on ollut huomattava merkitys kansallisesti tai kansainvälisesti yhteiskunnalle, lakimieskunnalle, oikeuselämälle tai oikeustieteelle. Palkintoperusteissa Jonkan todetaan olevan Suomen merkittävimpiä oikeusvaltion rakentajia. Hänet tunnetaan myös rohkeista puheenvuoroistaan yhteiskunnallisiin epäkohtiin liittyen.

K.J. Ståhlberg-mitali on jaettu perinteisesti Lakimiespäivä-tapahtumassa. Tämän vuoden osalta tapahtuma peruttiin koronaepidemian vuoksi. Mitali ojennettiin Jonkalle erillisessä tilaisuudessa. Tunnustuksen luovuttivat Lakimiesliiton puheenjohtaja, professori Tuula Linna ja toiminnanjohtaja Jore Tilander.

Jaakko Jonkka kiitti Lakimiesliittoa saamastaan huomionosoituksesta ja sanoi pitävänsä omalta ammattikunnalta tulevaa tunnustusta erityisessä arvossa.

Palkintopuheessa Tuula Linna korosti Jonkan työn merkitystä koko ammattikunnalle ja oikeusvaltiolle.

- Lakimiesliiton hallitus on vakuuttunut siitä, että Ståhlberg-mitalin myöntäminen teille saa koko lakimieskunnan tuen ja tunnustuksen. Teidän uranne on aivan poikkeuksellinen: olette toiminut korkeissa viroissa ansiokkaasti ja samalla myös vaikuttanut akateemisessa elämässä, Tuula Linna totesi.

- Toiminnallanne oikeuskanslerina ja yhteiskunnallisena keskustelijana on ollut huomattava merkitys sille, miten me suomalaiset hahmotamme oikeusvaltiota koskevat vaatimukset. Olette rohkeasti ja johdonmukaisesti vuosikymmenten ajan puolustanut oikeusvaltion perustaa ja kiinnittänyt huomiota oikeusvaltiota uhkaaviin ongelmiin.

Linna kiinnitti huomiota myös Jonkan rohkeuteen yhteiskunnallisessa keskustelussa.

- Suuren arvon annamme sille suoraselkäisyydelle ja moraaliselle ryhdikkyydelle, jolla olette nimittäneet asioita niiden oikeilla nimillä, kuten poliittisia virkanimityksiä ja lainvalmistelun laatuongelmia aikapaineen ja poliittisen ohjauksen alla.

Linna totesi puheessaan, että Lakimiesliiton oma toimintastrategia perustuu sille, että oikeusvaltio ei synny itsestään, vaan se tarvitsee jatkuvaa rakentamista ja kunnossapitoa. Lakimiesliitto kutsuukin jäseniään oikeudenmukaisen Suomen rakentajiksi.

- Pidämme teitä, emeritus oikeuskansleri Jaakko Jonkka, yhtenä Suomen historian merkittävimmistä oikeusvaltion rakentajista. On suuri ilo ja kunnia saada ojentaa teille K.J. Ståhlberg -mitali suomalaisten lakimiesten kiitoksena suuriarvoisesta työstänne yhteiseksi hyväksi.

Poimintoja Jaakko Jonkan uralta:

• OTK 1977, OTL 1987, OTT 1991
  • Varatuomari VT 1981
  • Julkaissut oikeustieteellisiä tutkimuksia rikosprosessioikeuden ja todistusteorian sekä laillisuusvalvonnan alalta
  • Lahden kaupunginviskaali 1981–1985
  • Helsingin yliopisto, assistentti 1985–1992
  • Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslian esittelijäneuvos 1993–1995 ja kansliapäällikkö 1996–1998
  • Eduskunnan apulaisoikeusasiamies 1998–2001
  • Apulaisoikeuskansleri 2001–2007