Lakimiesliiton puheenjohtaja Asko Nurmi Lakimiespäivässä: Oikeus ja kohtuus on jokaisen vastuulla

Lakimiesliiton puheenjohtaja Asko Nurmi painotti oikeusvaltion tärkeyttä XLV Lakimiespäivän avauspuheenvuorossaan Finlandia-talolla. ”Oikeus ja kohtuus on jokaisen vastuulla. Erityisesti meidän juristien”, Nurmi painotti.

Nurmi kiinnitti puheenvuorossaan huomiota oikeusvaltion ylläpitämiseen ja kehittämiseen. ”Oikeusvaltiomme pohja on siinä, että me juristit, missä tehtävässä olemmekin, hoidamme hommamme niin kuin se kuuluu hoitaa, noudattaen lakimiehen eettisten ohjeiden ensimmäistä kohtaa: Lakimiehen on toimittava oikeudenmukaisesti ja tavoiteltava oikeudenmukaista lopputulosta.”

Asko Nurmi otti kantaa myös siihen, että Suomessa koetaan oikeusturva itsestäänselvyytenä, jolle ei aina anneta riittävää huomiota. ”Esimerkiksi vientiteollisuuden vähäisetkin liikahdukset saavat usein palstatilaa otsikoissa. Itsestäänselvyydet sen sijaan saavat harvoin arvonsa mukaista huomiota. Kuten oikeusturva tai että yhteiskunta ylipäätään toimii.” Nurmen mielestä tämä näkyy esimerkiksi oikeuslaitoksen rahoituksessa, jota on säästöohjelmilla kiristetty vuosien ajan. ”Raha ei ehkä ole ratkaisu, mutta sen puute on ongelma”, Nurmi totesi.

Puheenjohtaja Asko Nurmi, 050 564 4430, asko.nurmi@oikeus.fi

Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Mikko Salo, 041 458 0033, mikko.salo@lakimiesliitto.fi