Lakimiesliitto vaatii oikeudenhoitoon 50 miljoonan kriisirahoitusta

Lakimiesliito vaatii rahoituksen kohdistamista ennen kaikkea oikeudenhoidon lisärekrytointeihin.

- Tarvitsemme esimerkiksi 200 tuomarivirkaa lisää. Samalla on toki huomioitava koko oikeudenhoidon ketju syyttäjistä täytäntöönpanoon. Myös oikeusapua on saatava nykyistä helpommin, toteaa Lakimiesliiton hallituksen puheenjohtaja Marika Valjakka.

- Oikeudenhoidon ruuhkat ovat täysin ratkaistavissa, jos vain löytyy poliittista tahtoa.

Valjakka huomauttaa, että vaikka Lakimiesliitto puhuu kymmenistä miljoonista, on lisäkulu valtion kokonaistalouden kannalta pieni. Oikeudenhoidon osuus valtion budjetista on prosentin luokkaan.

Valjakan mukaan oikeudenhoidon kuntoon saattamiselle näyttäisi olevan myös vihdoin yhteiskunnallista ymmärrystä.

- Eduskuntapuolueet ovat heränneet kysymykseen onneksi uudella tavalla. Arvostamme myös oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonin avauksia asiassa. Ilmapiirin muutosta on varmasti edesauttanut julkinen keskustelu oikeuslaitoksen tilasta. Vaikutusta on varmasti myös hirvittävällä kansainvälisellä tilanteella. Oikeusvaltiota ei pidetä enää itsestäänselvyytenä, vaan aidosti turvallisuus- ja huoltovarmuustekijänä, Valjakka huomauttaa.

- Toimiva ja luottamusta herättävä yhteiskunta on kaikkein tärkein arvovalintamme.

Lakimiesliitto vaatii lisärahoituksen lisäksi keskustelua niin kutsutusta oikeusturvatakuusta.

- Jokainen ymmärtää hoitotakuun merkityksen terveydenhuollossa. Sen sijaan jokainen rikoksen kohteeksi joutunut tai hometalon kanssa kamppaileva oppii nyt kantapään kautta, ettei oikeudenhoidossa ole vastaavaa oikeusturvatakuuta. Prosessit kestävät ja maksavat ennakoimattomalla tavalla, Valjakka konkretisoi.

Suomalaiset oikeudenhoidon ammattilaiset saavat kansainvälistä arvostusta. Järjestelmä on kuitenkin liian hidas ja asiakkaille liian kallis.

- Jos jotain näin tärkeää saadaan korjattua kohtuullisella lisäpanostuksella, niin eikö se kannattaisi tehdä, Valjakka sanoo.

- 50 miljoonaa on vähimmäisvaatimus ja kriisirahoitus, jolla saadaan korjattua oikeudenhoitomme pahimmat epäkohdat ja purettua ruuhkat. Vaadimme, että viimeistään seuraava hallitus korjaa tämän asian.

Marika ValjakkaLakimiesliiton hallituksen puheenjohtaja

Puh:040 196 0455

Suomen Lakimiesliitto – Finlands Juristförbund ry on kaikkien lakimiesten ja oikeustieteen opiskelijoiden yhteinen etu- ja palvelujärjestö. Meitä on yhteensä jo 16 000! Rakennamme oikeudenmukaista Suomea, jossa #OikeusKuuluuKaikille.

Onko kansainvälinen oikeus diktaattorien tykinruokaa? Lakimiesliitto mukana SuomiAreenalla8.7.2022 09:49:16 EEST | Tiedote

Raaka sota Euroopassa on pysäyttänyt meidät kaikki. Sodankäynnille on olemassa kansainväliset säännöt, joiden pitäisi suojata esimerkiksi siviilejä. Miksi tämä ei onnistu? Onko kansainvälinen oikeus voimaton tosipaikan tullen? Lakimiesliiton #LainRajat-teemainen SuomiAreena-keskustelu järjestetään Porissa Raatihuoneenpuiston lavalla maanantaina 11.7. klo 14–14.45.

Oikeusguru-kilpailun voitti Jessica Laamanen Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulun lukiosta13.12.2021 15:38:43 EET | Tiedote

Kolmatta kertaa lukiolaisille järjestetyn Oikeusguru-kilpailun on voittanut Jessica Laamanen Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulun lukiosta. Voittaja ja kisassa toiseksi tullut Jutta Jokisilta Töölön yhteiskoulun lukiosta palkittiin oikeustieteen opiskelupaikoilla. Lakimiesliiton sekä Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton HYOL järjestämän kilpailun finaali ratkottiin tänään 13.12. etäyhteyksin.

Lakimiesliiton K.J. Ståhlberg -mitali Jaakko Jonkalle11.10.2021 09:45:00 EEST | Tiedote

Lakimiesliiton huomattavin tunnustus K.J. Ståhlberg -mitali on myönnetty entiselle oikeuskanslerille Jaakko Jonkalle. Tunnustus myönnetään henkilölle, jonka toiminnalla on ollut huomattava merkitys kansallisesti tai kansainvälisesti yhteiskunnalle, lakimieskunnalle, oikeuselämälle tai oikeustieteelle. Palkintoperusteissa Jonkan todetaan olevan Suomen merkittävimpiä oikeusvaltion rakentajia. Hänet tunnetaan myös rohkeista puheenvuoroistaan yhteiskunnallisiin epäkohtiin liittyen.