Lakkoilu vaikuttaa myös investointeihin

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pahoittelee ammattiyhdistysliikkeen poliittisista lakoista aiheutuvia kumulatiivisia vaikutuksia Suomen taloudelle ja sivullisille.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. (Kuva: Roni Rekomaa)

”Keskuskauppakamarin hallitus oli tänään koolla ja keskusteluissa sivuttiin myös ammattiyhdistysliikkeen poliittisia työtaistelutoimenpiteitä koskien hallituksen valmistelemaa esitystä irtisanomisen helpottamisesta. Elinkeinoelämän piirissä koetaan laajalti kohtuuttomaksi, että näillä poliittisilla lakoilla vahingoitetaan täysin viattomia sivullisia, jotka ovat ikävimmillään toisia palkansaajia. Heillä ei ole asiaan osaa, mutta he kärsivät eniten painostustoimenpiteistä”, Romakkaniemi sanoo.

Romakkaniemi korostaa, että työtaisteluiden vaikutukset kohdistuvat täysin kiistan ulkopuolisiin: yrityksiin, työntekijöihin ja koko Suomen talouteen. Lisäksi ne ovat omiaan vähentämään Suomen houkuttelevuutta investointien kohteena.

”Ehkä kouriintuntuvimmillaan tämä huoli oli tunnistettavissa julkisuudessa olleista, toimenpiteistä kuulleen yritysjohtajan ensikommenteista. Hän totesi, että eniten harmittaa työntekijöiden puolesta, joista moni on asuntovelallisia ja perheellisiä, ja jotka ovat ylityökorvauksen turvin pystyneet lyhentämään asuntolainojaan”, Romakkaniemi sanoo.

Romakkaniemi kokee ammattiyhdistysliikkeen painostustoimenpiteet vastuuttomina.

”On esitetty erilaisia arvioita siitä, paljonko suoria menetyksiä jokainen lakkopäivä aiheuttaa taloudelle. Vähemmälle keskustelulle on jäänyt huoli siitä, kuinka jokainen lakkopäivä vähentää maamme houkuttelevuutta investointikohteena. Näiden toteutumatta jääneiden investointien kumulatiivinen määrä jää pysyväksi kuopaksi Suomen talouteen tämän selkkauksen jälkeenkin”, hän harmittelee.

Romakkaniemi mainitsee, että esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa työtaisteluita yleisesti ottaen on vähemmän ja poliittiset lakotkin ovat Suomea rajatumpia.

”Muun muassa tämänlaiset seikat ovat osa kokonaisarviota, kun yrityksissä pohditaan investointien tulevaisuutta”, hän muistuttaa.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. (Kuva: Roni Rekomaa)

Yritys, tee ainakin nämä tietosuojasi eteen15.12.2018 09:31Tiedote

Tietosuoja on edelleen ajankohtainen, sillä uusi tietosuojalaki tulee voimaan tammikuun ensimmäisenä päivänä. Sillä täydennetään ja täsmennetään kansallisesti EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen eli GDPR:n säännöksiä. Keskuskauppakamari ja Microsoft julkaisivat yhteistyössä yrityksille suunnatun tietosuojaoppaan, joka antaa perustason ohjeita siitä, miten tietosuoja-asiat kannattaa yrityksen arjessa järjestää.

Naisjohtajien osuus pörssiyhtiöissä kasvaa, mutta mihin insinöörinaiset katoavat johtajapolulta?10.12.2018 06:00Tiedote

Naisten määrä suomalaisten pörssiyhtiöiden johdossa on noussut ennätyslukuihin. Erityisesti nuorten naisten kasvava osuus johtoryhmissä herättää lupauksia tulevasta. Myös pullonkauloja on havaittavissa. Vaikka johtoryhmien naiset ovat keskimäärin miehiä korkeammin koulutettuja, koulutusalojen suhteen on havaittavissa eroja. Keskeisin ero löytyy diplomi-insinööritaustaisista johtajista, joissa naisten osuus on edelleen hyvin pieni.