Lakkoilu vaikuttaa myös investointeihin

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pahoittelee ammattiyhdistysliikkeen poliittisista lakoista aiheutuvia kumulatiivisia vaikutuksia Suomen taloudelle ja sivullisille.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. (Kuva: Roni Rekomaa)

”Keskuskauppakamarin hallitus oli tänään koolla ja keskusteluissa sivuttiin myös ammattiyhdistysliikkeen poliittisia työtaistelutoimenpiteitä koskien hallituksen valmistelemaa esitystä irtisanomisen helpottamisesta. Elinkeinoelämän piirissä koetaan laajalti kohtuuttomaksi, että näillä poliittisilla lakoilla vahingoitetaan täysin viattomia sivullisia, jotka ovat ikävimmillään toisia palkansaajia. Heillä ei ole asiaan osaa, mutta he kärsivät eniten painostustoimenpiteistä”, Romakkaniemi sanoo.

Romakkaniemi korostaa, että työtaisteluiden vaikutukset kohdistuvat täysin kiistan ulkopuolisiin: yrityksiin, työntekijöihin ja koko Suomen talouteen. Lisäksi ne ovat omiaan vähentämään Suomen houkuttelevuutta investointien kohteena.

”Ehkä kouriintuntuvimmillaan tämä huoli oli tunnistettavissa julkisuudessa olleista, toimenpiteistä kuulleen yritysjohtajan ensikommenteista. Hän totesi, että eniten harmittaa työntekijöiden puolesta, joista moni on asuntovelallisia ja perheellisiä, ja jotka ovat ylityökorvauksen turvin pystyneet lyhentämään asuntolainojaan”, Romakkaniemi sanoo.

Romakkaniemi kokee ammattiyhdistysliikkeen painostustoimenpiteet vastuuttomina.

”On esitetty erilaisia arvioita siitä, paljonko suoria menetyksiä jokainen lakkopäivä aiheuttaa taloudelle. Vähemmälle keskustelulle on jäänyt huoli siitä, kuinka jokainen lakkopäivä vähentää maamme houkuttelevuutta investointikohteena. Näiden toteutumatta jääneiden investointien kumulatiivinen määrä jää pysyväksi kuopaksi Suomen talouteen tämän selkkauksen jälkeenkin”, hän harmittelee.

Romakkaniemi mainitsee, että esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa työtaisteluita yleisesti ottaen on vähemmän ja poliittiset lakotkin ovat Suomea rajatumpia.

”Muun muassa tämänlaiset seikat ovat osa kokonaisarviota, kun yrityksissä pohditaan investointien tulevaisuutta”, hän muistuttaa.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. (Kuva: Roni Rekomaa)

Suomella ainutlaatuinen paikka edistää Euroopan kasvua25.5.2019 07:55:00 EESTTiedote

Eurovaaleissa annetaan suuntaa Euroopan tulevaisuudelle, muistuttaa Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Eurooppa voi kääntyä sisäänpäin, hajaantua ja menettää uskottavuuttaan. Yritysten toive kuitenkin on, että vaalien jälkeenkin Eurooppa uskaltaa vahvistaa vapaakaupassa sekä tieto- ja kiertotaloudessa edelläkävijyyttä, markkinoiden ennakoitavuutta sekä kansalaisille ja yrityksille EU:sta tulevia hyötyjä. Yhtenäinen ja viisaasti vahva EU kansainvälisessä toimintaympäristössä on yritysten toive halki Euroopan Suomi mukaan lukien, korostaa Vuori.

Major “IFCAI Biennial Conference” International Arbitration Event in Finland23.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

The “IFCAI Biennial Conference” international arbitration event will assemble leading institutions and prominent figures from the field of international arbitration on Thursday, 23 May 2019 in Helsinki, Finland. The topic of the day “Roles and Responsibilities of Key Stakeholders in Conflict Resolution - Finding the Right Balance to Maximise Strategic and Effective Conflict Resolution” will focus on strategic and effective conflict management from the perspective of different stakeholders. The event is hosted by the Arbitration Institute of the Finland Chamber of Commerce (FAI).

Kansainvälisen välimiesmenettelyn suurtapahtuma IFCAI Biennial Conference Suomessa23.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

Kansainvälinen välimiesmenettelytapahtuma “IFCAI Biennial Conference” kokoaa torstaina 23.5.2019 kansainvälisen välimiesmenettelyn keskeiset välitysinstituutit ja alan huippunimet Helsinkiin. Päivän teema “Roles and Responsibilities of Key Stakeholders in Conflict Resolution – Finding the Right Balance to Maximise Strategic and Effective Conflict Resolution” keskittyy strategiseen ja tehokkaaseen konfliktien hallintaan eri sidosryhmien näkökulmasta. Tilaisuutta isännöi Keskuskauppakamarin välimieslautakunta (FAI).