Finanssiala ryFinanssiala ry

Lakolla ei vastata asiakkaiden toiveisiin joustavista palveluajoista

Ammattiliitto PRO ja Ammattiliitto Nousu antoivat tänään keskiviikkona 13.12. varoituksen rahoitusalaa koskevasta työtaistelusta. Finanssiala ry (FA) ja Palvelualojen työnantajat Palta ovat pettyneitä lakkoilmoitukseen, koska neuvotteluja uudesta työehtosopimuksesta on käyty rakentavassa hengessä.

”Erimielisyys liittyy työaikasäännösten joustavoittamiseen. Kyse on erityisesti viikonloppuna tehtävästä työstä. Olisimme toivoneet, että työntekijäpuolella olisi ollut valmiutta vastata finanssialan asiakkaiden toiveisiin joustavammista palveluajoista normaalisti neuvottelemalla ilman lakonuhkia, toteaa Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto.

Finanssialan työehtosopimusten työaikakirjaukset ovat Aarton mielestä aika saattaa samalle viivalle muiden toimialojen kanssa. ”Muilla palvelualoilla on jo pitkään voitu tehdä finanssialaa joustavammin töitä eri viikonpäivinä.”

Finanssiala tilasi yhdessä työntekijäliittojen kanssa T-medialta vuonna 2015 kyselyn sekä asiakkaiden että finanssialan henkilöstön suhtautumisesta pankkien ja vakuutusyhtiöiden asiakaspalveluaikoihin.

”Kaksi kolmesta asiakkaasta haluaisi, että pankkien ja vakuutusyhtiöiden asiakaspalvelu olisi heidän käytettävissään juuri silloin, kun heille itselle sopii – myös iltaisin ja viikonloppuisin. Myös finanssialan henkilöstö arvioi kyselyn mukaan asiakkaiden edellyttävän tulevaisuudessa pankeilta ja vakuutusyhtiöiltä palvelua viikon kaikkina päivinä ja kellonaikoina”, Aarto kertoo.

”Uudistuvalla finanssialalla on tärkeätä vastata asiakkaiden muuttuneisiin tarpeisiin. Toivottavasti tähän haasteeseen voisimme vastata neuvottelemalla eikä lakolla uhkaamalla”, Aarto sanoo.

Tänään ilmoitettu lakko alkaisi 28.12.2017 klo 6 ja päättyisi 29.12.2017 klo 23.59. Se koskisi Pron ja Nousun jäseniä rahoitusalan työehtosopimuksen soveltamisalalla. Toimenpiteiden piirissä on n. 15 000 toimihenkilöä. Työehtosopimuksen työnantajaosapuolena ovat FA ja Palta. Palta edustaa neuvotteluissa molempia työnantajaliittoja FA:n kanssa tehdyn yhteistyösopimuksen perusteella.

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Palvelualojen työnantajat Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö.

Rahoitus- ja vakuutusalan työehtosopimukset ovat FA:n ja Paltan nimissä. Palta hoitaa käytännön työmarkkinaneuvottelut ja niihin liittyvän jäsenpalvelun.

Finanssialan yritysten verotaakkaa ei saa lisätä3.4.2018 11:19Tiedote

Finanssialan yrityksiltä perittävä palkkasummaan ja voittoihin perustuva erillisvero rankaisisi epäoikeudenmukaisesti alan yrityksiä. Finanssialan yritykset ovat jo nyt suurimpia yhteisöveron maksajia Suomessa. Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen (Etla) ja Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) tutkijat ovat arvioineet tänään julkistetussa selvityksessä erilaisia verovaihtoehtoja, joilla EU voisi kerätä varoja menojensa kattamiseen.