Finanssiala ryFinanssiala ry

Lakolla ei vastata asiakkaiden toiveisiin joustavista palveluajoista

Ammattiliitto PRO ja Ammattiliitto Nousu antoivat tänään keskiviikkona 13.12. varoituksen rahoitusalaa koskevasta työtaistelusta. Finanssiala ry (FA) ja Palvelualojen työnantajat Palta ovat pettyneitä lakkoilmoitukseen, koska neuvotteluja uudesta työehtosopimuksesta on käyty rakentavassa hengessä.

”Erimielisyys liittyy työaikasäännösten joustavoittamiseen. Kyse on erityisesti viikonloppuna tehtävästä työstä. Olisimme toivoneet, että työntekijäpuolella olisi ollut valmiutta vastata finanssialan asiakkaiden toiveisiin joustavammista palveluajoista normaalisti neuvottelemalla ilman lakonuhkia, toteaa Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto.

Finanssialan työehtosopimusten työaikakirjaukset ovat Aarton mielestä aika saattaa samalle viivalle muiden toimialojen kanssa. ”Muilla palvelualoilla on jo pitkään voitu tehdä finanssialaa joustavammin töitä eri viikonpäivinä.”

Finanssiala tilasi yhdessä työntekijäliittojen kanssa T-medialta vuonna 2015 kyselyn sekä asiakkaiden että finanssialan henkilöstön suhtautumisesta pankkien ja vakuutusyhtiöiden asiakaspalveluaikoihin.

”Kaksi kolmesta asiakkaasta haluaisi, että pankkien ja vakuutusyhtiöiden asiakaspalvelu olisi heidän käytettävissään juuri silloin, kun heille itselle sopii – myös iltaisin ja viikonloppuisin. Myös finanssialan henkilöstö arvioi kyselyn mukaan asiakkaiden edellyttävän tulevaisuudessa pankeilta ja vakuutusyhtiöiltä palvelua viikon kaikkina päivinä ja kellonaikoina”, Aarto kertoo.

”Uudistuvalla finanssialalla on tärkeätä vastata asiakkaiden muuttuneisiin tarpeisiin. Toivottavasti tähän haasteeseen voisimme vastata neuvottelemalla eikä lakolla uhkaamalla”, Aarto sanoo.

Tänään ilmoitettu lakko alkaisi 28.12.2017 klo 6 ja päättyisi 29.12.2017 klo 23.59. Se koskisi Pron ja Nousun jäseniä rahoitusalan työehtosopimuksen soveltamisalalla. Toimenpiteiden piirissä on n. 15 000 toimihenkilöä. Työehtosopimuksen työnantajaosapuolena ovat FA ja Palta. Palta edustaa neuvotteluissa molempia työnantajaliittoja FA:n kanssa tehdyn yhteistyösopimuksen perusteella.

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Palvelualojen työnantajat Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö.

Rahoitus- ja vakuutusalan työehtosopimukset ovat FA:n ja Paltan nimissä. Palta hoitaa käytännön työmarkkinaneuvottelut ja niihin liittyvän jäsenpalvelun.

Puolueeton lääketieteellinen asiantuntijalausunto tarpeen korvausriidoissa25.9.2018 06:00Tiedote

Korkein oikeus (KKO) ja oikeusministeri Antti Häkkänen ovat viime aikoina nostaneet esiin tärkeän asian sosiaalivakuutusta koskevien etuudenhakijoiden oikeusturvasta. Etuuksia ja korvauksia koskevissa riitatapauksissa on kiistan käsittelyä varten vaikeaa saada ulkopuolisen puolueettoman tahon antamia lääketieteellisiä asiantuntijalausuntoja. Vakuutus- ja työeläkeyhtiöitä edustava Finanssiala ry (FA) kannattaa ministerin ja KKO:n tavoitetta, että asia saadaan pikaisesti kuntoon. FA:n mukaan asiantuntijalausuntojen laadinnassa on otettava huomioon kaikkien etuuskiistoja käsittelevien tuomioistuinten ja muutoksenhakuelinten tarpeet.

Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen21.9.2018 13:24Tiedote

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.