Lämminhenkinen uutuuskirja valottaa tuotantoeläinten veikeitä persoonallisuuksia

Jos luulit, että kaikki lehmät vain märehtivät apaattisina ja kukot ovat riidanhaluisia tappelupukareita, luulit väärin. Eläimet nimittäin ovat yhtä omintakeisia persoonallisuuksia kuin ihmisetkin. Uutuuskirjassaan “Kiehtovat kotieläimet” tietokirjailija Kirsi Haapamatti nostaa valokeilaan kotieläimiä, jotka yksilöllisyydellään sulostuttavat tilallisten arkea.

Toimittaja, tietokirjailija ja eläinten kokemusasiantuntija Kirsi Haapamatti kertoo uutuuskirjassaan Kiehtovat kotieläimet kymmeniä suloisia tosielämän eläintarinoita. Hän ammentaa paitsi omista kokemuksistaan Seinäjoella sijaitsevan pientilan emäntänä, myös useiden tilallisten haastatteluista.

“Jokaiselle tilalliselle tulvi heti mieleen erityisiä ja iäksi mieleen jääneitä eläinpersoonallisuuksia. Kukaan ei jäänyt sanattomaksi”, Haapamatti iloitsee.

Eläinmyönteinen kirja tuo lämpöä lihantuotantoon

Haapamatti korostaa kirjassaan, kuinka kaikilla eläimillä tulisi olla mahdollisuus elää ja kasvaa omalle lajilleen tyypillisissä olosuhteissa. Hän ei kuitenkaan romantisoi eläintenpitoa, vaan ymmärtää kotieläintuotannon lainalaisuudet. Hän painottaa tilallisten lämmintä suhtautumista omiin eläimiin:

“Joku lehmä ei päästä ohitseen ilman että pepusta rapsuttaa. Toisella on herkät utareet. Tilalliset tuntevat omat eläimensä ja tekevät lähes aina kaikkensa niiden hyvinvoinnin eteen”, Haapamatti muistuttaa.

Kiehtovat kotieläimet on kuin henkäys maaseutua. Se päästää lukijan käyskentelemään lammaslaitumella ja väistelemään porsaita sikalan käytävällä. Se avaa suomalaisille tallin, kanalan ja navetan oven.

Talvi-illan hetki himmeästi valaistussa kanalassa on kuin lämmin, pehmeä syli minullekin. Joskus mietin, että eläintenpitoni on itsekästä. Vaalin eläinlaumaani, hoidan ja huollan sitä, koska saan siltä koko maailman. -Ote kirjasta

Kirsi Haapamatti on pienen eläinlauman omistaja, toimittaja ja tietokirjailija. Hänen edellinen kirjansa on Sumu Sireeni – Suomen rakastetuin aasi (Otava 2018).

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi

Kirsi Haapamatti. Kuva Päivi Artikainen

Alkuvuoden himotuimmat dekkariuutuudet ovat pian täällä15.1.2019 08:46Tiedote