Lämmityskausi alkaa – polta vain kuivaa ja puhdasta puuta

HSY:n mittausten mukaan lämmityskauden alkaminen näkyy erityisesti omakotialueiden ilmanlaadussa pääkaupunkiseudulla. Tämän vuoksi on oleellista, että käyttää tulisijaansa oikein. Näin poltto on energiatehokasta ja syntyy mahdollisimman vähän terveydelle haitallisia päästöjä.

Puuta poltetaan pientaloalueella usein samoihin aikoihin

Puu on oikein käytettynä hyvä lämmitysaine. Puun poltossa myös hyödynnetään uusiutuvaa energiaa. Tulisijojen käyttö kuitenkin aiheuttaa savua eli päästöjä ilmaan.

- Monet omakotiasujat lämmittävät tulisijaansa usein samoihin aikoihin. Esimerkiksi takkaa tai saunaa lämmitetään yleensä iltaisin ja viikonloppuisin. Tuolloin tiiviillä pientaloalueilla puun polton päästöt voivat näkyä ilmanlaadussa, kuvailee projektitutkija Nelli Kaski Helsingin seudun ympäristöpalveluista.

Jokainen voi itse vaikuttaa tulisijansa päästöjen määrään

Talokohtaiset puunkäyttömäärät ovat pääkaupunkiseudulla suhteellisen pieniä. Puunpolton päästöillä on kuitenkin merkitystä, sillä pääkaupunkiseudulla on tiiviisti rakennettuja alueita, joissa on runsaasti pientaloja ja asuu suhteellisen paljon ihmisiä. Terveyshaittojen vähentämiseksi on tärkeää vähentää puunpolton päästöjä ja huomioida naapurit. Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, kuinka puhtaasti puut palavat. Kaiken taustalla on polttopuun laatu ja kuivuus.

- Tärkeää on polttaa vain kuivaa puuta. Jos polttaa jätteitä tai märkää puuta, savupiipusta tupruaa ilmaan erityisen runsaasti päästöjä. Päästöt ovat haitallisia ihmisten terveydelle ja myös vähentävät viihtyisyyttä, Kaski toteaa.

Huonossa puun palamisessa syntyy myös mustaa hiiltä eli nokea, joka Suomen leveyspiireiltä kulkeutuu arktisille alueille saakka ja aikaistaa jään sulamista.

Nuohoojat jakavat vinkkejä hyvästä puunpoltosta

Nuohoojat jakavat kuluvalla lämmityskaudella koko Suomessa esitteitä puunpolton oikeaoppisesta polttamisesta ja säilyttämisestä.

- Kannattaa kysyä omalta nuohoojalta lisätietoa tulisijan käytöstä. Oli kyseessä uusi tai vanha tulisija, nuohoojien vinkeillä tulisijan lämmitys onnistuu energiatehokkaasti ja vähäpäästöisesti, Kaski sanoo.

Vanhaakin tulisijaa voi käyttää taitavasti ja vähentää muodostuvien epäpuhtauksien määriä. Hyvän palamisen tunnistaa piipusta nousevasta savun väristä. Kun savu on vaaleaa ja miedon hajuista, puunpoltto sujuu hyvin. Paloilmaa on silloin sopivasti ja käytetyt puut ovat kuivia.

Oleellista on myös sytyttää puut päältä. Kun polttopuut sytyttää päältä, puu palaa tulisijassa hallitusti, saa enemmän energiaa talteen ja päästöjä syntyy vähemmän. Jos sytyttää polttopuut alapuolelta, kaikki puut palavat yhtä aikaa. Tällöin palaminen ei saa riittävästi ilmaa, minkä vuoksi syntyy paljon savua. Lisäksi puista vapautuvat kaasut karkaavat palamattomina hormiin eikä lämpöä saada talteen.

HSY tarjoaa neuvoja puunpolttoon Vantaan Omakoti-messuilla 27.–29.10.

Vinkkejä puunpolttoon on tarjolla myös Omakoti-messuilla Myyrmäki-hallissa 27.–29.10. HSY on messuilla mukana Urbaani puuvaja -hankkeen teemoilla osastolla 12.7. Asiantuntijat kertovat esimerkiksi vinkkejä siitä, miten päältä sytyttäminen onnistuu ja miten puita kannattaisi oikeaoppisesti varastoida.

Lisätietoa:

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 19.1.201816.1.2018 15:19Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 19.1.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa osaltaan HSY:n ja sen jäsenkuntien välisen hulevesisopimuksen hyväksymisestä ja Pääkaupunkiseudun Vesi Oy:n osakassopimuksen solmimisesta. Hallitus päättää myös Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeeseen liittyvistä suunnittelutoimeksiannoista sekä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen hallirakenteiden peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Porkkalankadun verkostosaneerauksen urakoitsijan valinta - aktiivihiilen reaktivointipalvelut vuosille 2018 - 2019 - Metsäpirtin multatuotteiden kuljetukset vuosille 2018 - 2019. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen, pääkaupunkiseudun ilmastotyön avainindikaattorit vuodelle 2018 ja pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutum

Waste Trainer sparraa kohti vähäjätteistä elämää10.1.2018 12:36Tiedote

Waste Trainer on kotitalouksille suunnattu kokeilu, jossa henkilökohtainen neuvoja – Waste Trainer – opastaa kierrätykseen liittyvissä asioissa, optimoi kodin jätehuollon ja innostaa kohti jätteettömämpää elämää. Kokeilun tarkoitus on edistää kiertotaloutta sekä vähentää etenkin ruokahävikin ja sekajätteen määrää. Kokeilu kuuluu Suomen hallituksen kärkihankkeeseen “Kokeileva Suomi”, jonka tavoitteena on edistää kokeilukulttuuria ja siten löytää innovatiivisia ratkaisuja yhteiskunnan ja palveluiden kehittämiseen.

Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentaminen etenee aikataulussaan22.12.2017 10:59Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY rakentaa uutta jätevedenpuhdistamoa Espoon Blominmäkeen. Tila puhdistamolle on saatu louhittua ja itse puhdistamon rakentaminen voi alkaa aikataulussaan helmikuussa 2018. HSY:n hallitus valitsi kolmen tarjoajan joukosta puhdistamorakentamisen projektinjohtourakoitsijaksi Lemminkäinen Infra Oy:n kokonaistaloudellisesti edullisimmalla noin 186 miljoonan euron tavoitehinnalla. Projektinjohtopalkkio ja mahdollinen bonus mukaan lukien hankinnan kokonaisarvo on noin 207 miljoonaa euroa.

HSY:n hallituksen kokous 22.12.201722.12.2017 10:54Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 22.12.2017 Hallitus päätti muun muassa hyväksyä valtion tukemassa asuntotuotannossa vuonna 2018 sovellettavat tonttien enimmäishinnat sekä lähettää ne edelleen hyväksyttäväksi Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lle. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Blominmäen jätevedenpuhdistamon projektinjohtourakoitsijaksi valittiin Lemminkäinen Infra Oy - Blominmäen viemäritunnelien urakoitsijaksi osuuksille Mikkelä II, Malminmäki ja Eestinkallio valittiin Kalliorakennus-Yhtiöt Oy:n - Malmi–Ala-Tikkurila runkovesijohdon välillä Kirkonkyläntie–Yläkaskentie urakoitsijaksi valittiin Graniittirakennus Kallio Oy - Heidehofin ja Ala-Tikkurilan runkovesijohtourakan osuudelle Heidehofintie–Juhtatie rakentamisurakan urakoitsijaksi valittiin E.M Pekkinen Oy - jätevedenpuhdistamon tarvitsema metanoli hankitaan NovoChem Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi muun muassa selvityksen asumisessa syntyvän sako- ja umpikaivolietteen kul