Lämmityskausi alkaa – polta vain kuivaa ja puhdasta puuta

HSY:n mittausten mukaan lämmityskauden alkaminen näkyy erityisesti omakotialueiden ilmanlaadussa pääkaupunkiseudulla. Tämän vuoksi on oleellista, että käyttää tulisijaansa oikein. Näin poltto on energiatehokasta ja syntyy mahdollisimman vähän terveydelle haitallisia päästöjä.

Puuta poltetaan pientaloalueella usein samoihin aikoihin

Puu on oikein käytettynä hyvä lämmitysaine. Puun poltossa myös hyödynnetään uusiutuvaa energiaa. Tulisijojen käyttö kuitenkin aiheuttaa savua eli päästöjä ilmaan.

- Monet omakotiasujat lämmittävät tulisijaansa usein samoihin aikoihin. Esimerkiksi takkaa tai saunaa lämmitetään yleensä iltaisin ja viikonloppuisin. Tuolloin tiiviillä pientaloalueilla puun polton päästöt voivat näkyä ilmanlaadussa, kuvailee projektitutkija Nelli Kaski Helsingin seudun ympäristöpalveluista.

Jokainen voi itse vaikuttaa tulisijansa päästöjen määrään

Talokohtaiset puunkäyttömäärät ovat pääkaupunkiseudulla suhteellisen pieniä. Puunpolton päästöillä on kuitenkin merkitystä, sillä pääkaupunkiseudulla on tiiviisti rakennettuja alueita, joissa on runsaasti pientaloja ja asuu suhteellisen paljon ihmisiä. Terveyshaittojen vähentämiseksi on tärkeää vähentää puunpolton päästöjä ja huomioida naapurit. Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, kuinka puhtaasti puut palavat. Kaiken taustalla on polttopuun laatu ja kuivuus.

- Tärkeää on polttaa vain kuivaa puuta. Jos polttaa jätteitä tai märkää puuta, savupiipusta tupruaa ilmaan erityisen runsaasti päästöjä. Päästöt ovat haitallisia ihmisten terveydelle ja myös vähentävät viihtyisyyttä, Kaski toteaa.

Huonossa puun palamisessa syntyy myös mustaa hiiltä eli nokea, joka Suomen leveyspiireiltä kulkeutuu arktisille alueille saakka ja aikaistaa jään sulamista.

Nuohoojat jakavat vinkkejä hyvästä puunpoltosta

Nuohoojat jakavat kuluvalla lämmityskaudella koko Suomessa esitteitä puunpolton oikeaoppisesta polttamisesta ja säilyttämisestä.

- Kannattaa kysyä omalta nuohoojalta lisätietoa tulisijan käytöstä. Oli kyseessä uusi tai vanha tulisija, nuohoojien vinkeillä tulisijan lämmitys onnistuu energiatehokkaasti ja vähäpäästöisesti, Kaski sanoo.

Vanhaakin tulisijaa voi käyttää taitavasti ja vähentää muodostuvien epäpuhtauksien määriä. Hyvän palamisen tunnistaa piipusta nousevasta savun väristä. Kun savu on vaaleaa ja miedon hajuista, puunpoltto sujuu hyvin. Paloilmaa on silloin sopivasti ja käytetyt puut ovat kuivia.

Oleellista on myös sytyttää puut päältä. Kun polttopuut sytyttää päältä, puu palaa tulisijassa hallitusti, saa enemmän energiaa talteen ja päästöjä syntyy vähemmän. Jos sytyttää polttopuut alapuolelta, kaikki puut palavat yhtä aikaa. Tällöin palaminen ei saa riittävästi ilmaa, minkä vuoksi syntyy paljon savua. Lisäksi puista vapautuvat kaasut karkaavat palamattomina hormiin eikä lämpöä saada talteen.

HSY tarjoaa neuvoja puunpolttoon Vantaan Omakoti-messuilla 27.–29.10.

Vinkkejä puunpolttoon on tarjolla myös Omakoti-messuilla Myyrmäki-hallissa 27.–29.10. HSY on messuilla mukana Urbaani puuvaja -hankkeen teemoilla osastolla 12.7. Asiantuntijat kertovat esimerkiksi vinkkejä siitä, miten päältä sytyttäminen onnistuu ja miten puita kannattaisi oikeaoppisesti varastoida.

Lisätietoa:

HSY:n hallituksen kokous 17.11.201717.11.2017 11:43Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 17.11.2017 Hallitus päätti muun muassa hankkia imu- ja painepesuautopalveluita ajalle 2018-2019 osioissa mainitussa toimeksiantojärjestyksessä seuravasti:‒ Osio 1: Delete Finland Oy ja Lassila &Tikanoja Oyj, ‒ Osio 2: Lassila &Tikanoja Oyj ja Delete Finland Oy, ‒ Osio 3, auto 5: Delete Finland Oy ja Lassila &Tikanoja Oyj,‒ Osio 3, auto 6: Eerola-Yhtiöt Oy ja Delete Finland Oy,‒ Osio 4: Eerola-Yhtiöt Oy ja Delete Finland Oy. Hallitus sai tiedoksi muun muassa hulevesisopimuksen tilannekatsauksen, Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen syksyn 2017 seurantakatsauksen ja pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2016. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.11.201714.11.2017 08:19Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.11.2017 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessahttp://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa imu- ja painepesuautopalveluiden hankinnasta. Hallitus saa tiedoksi muun muassa hulevesisopimuksen tilannekatsauksen, Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen syksyn 2017 seurantakatsauksen ja pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2016.   Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 17.11.2017. Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi

Kiertotalouteen vauhtia kuuden kaupungin voimin27.10.2017 09:45Tiedote

Pääkaupunkiseudulla sekä Tampereen, Turun ja Oulun alueilla syvennetään Suomen suurimpien kaupunkien yhteistyötä ja edistetään uuden liiketoiminnan syntymistä kiertotalouden ympärille. Alueellisissa kiertotalouden keskittymissä, kiertotalouskeskuksissa, on esimerkiksi yritysten mahdollista testata uusia toiminta- ja ratkaisumalleja sekä osallistua hyödyllisten innovaatioiden kehittämiseen. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kehittää hankkeessa Ämmässuon ekoteollisuuskeskus Ekomosta alustaa innovaatioille sekä tuottaa laadukasta materiaalitehokkuustietoa kiertotalouden edistämiseksi.

Vesihuoltomaksujen muutokset vuonna 2018 – Kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan20.10.2017 11:26Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin yhden prosentin. Nostolla kustannetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Nosto korottaa vesihuollon käyttömaksuja yhteensä kolme senttiä kuutiota kohden. Tämä tarkoittaa keskiverto-omakotiasujalle noin 11 sentin korotusta kuukaudessa. Vesihuollon palvelumaksut pysyvät ennallaan. Myös kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2018.

HSY:n hallituksen kokous 20.10.201720.10.2017 10:42Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 20.10.2017 Hallitus päätti muun muassa esittää yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2018 - 2020 sekä vesihuollon ja jätehuollon hinnat 1.1.2018 alkaen. Hallitus sai tiedoksi muun muassa Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.9.2017. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi