Landis+Gyr

Landis+Gyr vahvistaa palveluliiketoimintaa EMEA-alueella – Suomessa 750 000 etäluettavan mittapisteen päivittäinen operointi siirtyy Landis+Gyrille

Landis+Gyr ottaa huhtikuun alussa vastuulleen Suomessa noin 750 000 etäluettavan energianmittauspisteen päivittäisen operoinnin yhteistyökumppaniltaan. Landis+Gyr kehittää vahvasti etäluentapalveluiden tarjontaa Euroopassa ja nyt tapahtuva liiketoiminnan siirto on luonteva osa tätä kehitystä.

Zug/Sveitsi, Jyväskylä/Suomi – 15.1.2019

– Landis+Gyr ottaa huhtikuun alussa vastuulleen Suomessa noin 750 000 etäluettavan energianmittauspisteen päivittäisen operoinnin yhteistyökumppaniltaan. Landis+Gyr kehittää vahvasti etäluentapalveluiden tarjontaa Euroopassa ja nyt tapahtuva liiketoiminnan siirto on luonteva osa tätä kehitystä.

Globaali energianhallintaratkaisujen toimittaja Landis+Gyr ulkoisti etäluentapalvelun tuotannon eli päivittäisen mittaustietojen luennan sekä niihin liittyvät kenttätyöt Ericssonille vuonna 2014. Huhtikuun alusta palvelutuotanto siirtyy takaisin Landis+Gyrille yhtiön kasvattaessa palveluliiketoimintaansa Euroopassa. Samalla myös etäluennan ammattilaisista koostuva palvelutiimi siirtyy vahvistamaan Landis+Gyrin palveluorganisaatiota. Palvelun piirissä olevat suomalaiset energiayhtiöt saavat jatkossakin korkealaatuista palvelua samoilta asiantuntijoilta, joiden kanssa ovat tehneet yhteistyötä jo vuosia.

Siirtyvä liiketoiminta sisältää energianmittaustietojen etäluennan noin 30 energiayhtiölle kaikkiaan 750 000 sähkö-, kaukolämpö- ja kaasumittarilta kotitalouksissa ja teollisuuden kohteissa. Palvelun sisältö pysyy ennallaan: tuntiluennat ja sähkön laatutiedot kerätään, todennetaan ja toimitetaan energiayhtiöiden järjestelmään päivittäin. Lisäksi palveluun kuuluu mittalaitekannan ja tiedonsiirron hallinta sekä tarvittavien kenttätöiden aktivointi. Landis+Gyrin integroitu palvelualusta mahdollistaa myös esimerkiksi luentapyynnöt, sähköjen päälle- ja poiskytkennät sekä mittareiden tilakyselyt asiakkaan omista järjestelmistä.

“Vastaamme globaalisti kasvavaan etäluentapalveluiden kysyntään energia-alalla ja vahvistamme jatkuvasti palveluliiketoimintaamme. Mittauspalvelun tuotannon siirtäminen osaksi omaa toimintaamme on luonnollinen osa tätä kehitystä ja vahvistaa asemaamme etäluentapalveluiden toimittajana. Toivotamme palvelukseemme siirtyvät asiantuntijat lämpimästi tervetulleiksi; heidän avullaan osaamisemme tällä alueella vahvistuu entisestään”, sanoo EMEA-alueen Energiaratkaisut -liiketoiminnan johtaja Ralph Griewing.

Syyskuussa 2018 Landis+Gyr tiedotti Suomen suurimman jakeluverkkoyhtiön etäluennan siirtyvän Landis+Gyrin palveluun, kun Caruna Oy:n 630 000 mittapistettä siirtyivät Landis+Gyrin operoitaviksi. Kaikkiaan Landis+Gyrin etäluetapalvelun piirissä on yli 15 miljoonaa mittapistettä pääasiassa Pohjoismaissa ja Pohjois-Amerikassa.

Sami Kurunsaari
Landis+Gyr Nordics

sami.kurunsaari@landisgyr.com

Paperitehtaankatu 9