Låneavtal omförhandlades flitigt i april

I april 2020 omförhandlades hushålls- och företagslån mer än någonsin tidigare [1]. I mängden omförhandlade lån [2] syns de amorteringsfria perioder [3] som flera banker beviljat hushåll och företag under de exceptionella förhållandena.

I april 2020 omförhandlades hushållslån [4] för 6,2 miljarder euro, vilket motsvarar 4,6 % av den utestående utlåningen till hushållen vid utgången av april. Bostadslån [4] omförhandlades till ett värde av 5,5 miljarder euro, vilket motsvarar 5,5 % av de utestående bostadslånen [5]. I april omförhandlades också rekordmånga studielån, fritidsbostadslån och konsumtionskrediter.

Hushållen lyfte i april 2020 bostadslån [6] för 1,4 miljarder euro, vilket är 10,8 % mindre än vid motsvarande tid för ett år sedan. Det utestående beloppet av bostadslån uppgick vid slutet av april till 100,9 miljarder euro och årsökningen var 2,8 %.

I april 2020 omförhandlades företagslån (exkl. bostadsbolag) för 2,3 miljarder euro, vilket motsvarar 3,9 % av de utestående företagslånen vid utgången av april. Mängden var rekordartad i alla storleksklasser av företagslån. I april slöt företagen också rikligt med nya låneavtal till ett värde av 1,9 miljarder euro.

I samband med statistikmeddelandet i april infördes nya visualiseringar av omförhandlade låneavtal och det utestående beloppet av företagslån efter bransch i Finlands Banks dashboard om finländarnas utlåning och inlåning (på finska).

Utlåning

Av utlåningen till hushåll utöver bostadslån bestod 16,6 miljarder euro av konsumtionskrediter och 17,7 miljarder euro av övriga lån vid utgången av april. Genomsnittsräntan på nya företagslån steg något från mars och var 1,83 %. Det utestående beloppet av företagslån i euro uppgick vid slutet av april till 96,2 miljarder euro, varav andelen lån till bostadsbolag utgjorde 36,0 miljarder euro.

Inlåning

Inlåningen från hushållen i Finland uppgick totalt till 98,4 miljarder euro vid slutet av april och genomsnittsräntan var 0,09 %. I beloppet ingick inlåning över natten för 86,0 miljarder euro och tidsbunden inlåning för 4,2 miljarder euro. De finländska hushållen tecknade i april nya tidsbundna inlåningsavtal för 0,2 miljarder euro. Genomsnittsräntan på ny tidsbunden inlåning var 0,11 % i april.

Närmare upplysningar lämnas av

Anu Karhu, telefon 09 183 2228, e-post: anu.karhu(at)bof.fi,
Olli Tuomikoski, telefon 09 183 2146, e-post: olli.tuomikoski(at)bof.fi.

Nästa månadspublicering 30.6.2020 kl. 13.

Statistiksiffror och grafik som utgör underlag för meddelandet kan läsas på https://www.suomenpankki.fi/sv/statistik/monetara-finansinstituts-balansrakning-och-rantor/

1 Statistik om omförhandlade avtal började samlas in år 2014.
2 Med omförhandling av lån avses sådana nya utlåningsavtal som ingås till följd av omförhandlingar av existerande utlåning.
3 Amorteringsfria perioder som ingår i villkoren för det ursprungliga utlåningsavtalet ingår inte i antalet omförhandlade avtal.
4 Lån som kreditinstituten beviljat hushåll (exkl. hushållens icke-vinstdrivande organisationer) i Finland.
5 Se artikel om inverkan av amorteringsfria perioder på det utestående beloppet av bostadslån år 2015.
6 Lån i euro som kreditinstituten beviljat hushåll och hushållens icke-vinstdrivande organisationer i euroområdet.

Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för euroländernas penningpolitik och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.

Meri Obstbaum appointed Adviser to the Board of the Bank of Finland, and Kimmo Virolainen’s position as Adviser to the Board was renewed17.4.2024 15:00:00 EEST | Press release

The Board of the Bank of Finland has appointed Meri Obstbaum, DSc (Econ. & Bus. Adm.), and Kimmo Virolainen, DSc (Econ. & Bus. Adm.), as Advisers to the Board. These appointments are for a five-year term. Obstbaum will also head the Bank’s Monetary Policy Preparation Process. Virolainen will head the Bank’s International Economic Policy Process.