Låneavtal omförhandlades flitigt i april

I april 2020 omförhandlades hushålls- och företagslån mer än någonsin tidigare [1]. I mängden omförhandlade lån [2] syns de amorteringsfria perioder [3] som flera banker beviljat hushåll och företag under de exceptionella förhållandena.

I april 2020 omförhandlades hushållslån [4] för 6,2 miljarder euro, vilket motsvarar 4,6 % av den utestående utlåningen till hushållen vid utgången av april. Bostadslån [4] omförhandlades till ett värde av 5,5 miljarder euro, vilket motsvarar 5,5 % av de utestående bostadslånen [5]. I april omförhandlades också rekordmånga studielån, fritidsbostadslån och konsumtionskrediter.

Hushållen lyfte i april 2020 bostadslån [6] för 1,4 miljarder euro, vilket är 10,8 % mindre än vid motsvarande tid för ett år sedan. Det utestående beloppet av bostadslån uppgick vid slutet av april till 100,9 miljarder euro och årsökningen var 2,8 %.

I april 2020 omförhandlades företagslån (exkl. bostadsbolag) för 2,3 miljarder euro, vilket motsvarar 3,9 % av de utestående företagslånen vid utgången av april. Mängden var rekordartad i alla storleksklasser av företagslån. I april slöt företagen också rikligt med nya låneavtal till ett värde av 1,9 miljarder euro.

I samband med statistikmeddelandet i april infördes nya visualiseringar av omförhandlade låneavtal och det utestående beloppet av företagslån efter bransch i Finlands Banks dashboard om finländarnas utlåning och inlåning (på finska).

Utlåning

Av utlåningen till hushåll utöver bostadslån bestod 16,6 miljarder euro av konsumtionskrediter och 17,7 miljarder euro av övriga lån vid utgången av april. Genomsnittsräntan på nya företagslån steg något från mars och var 1,83 %. Det utestående beloppet av företagslån i euro uppgick vid slutet av april till 96,2 miljarder euro, varav andelen lån till bostadsbolag utgjorde 36,0 miljarder euro.

Inlåning

Inlåningen från hushållen i Finland uppgick totalt till 98,4 miljarder euro vid slutet av april och genomsnittsräntan var 0,09 %. I beloppet ingick inlåning över natten för 86,0 miljarder euro och tidsbunden inlåning för 4,2 miljarder euro. De finländska hushållen tecknade i april nya tidsbundna inlåningsavtal för 0,2 miljarder euro. Genomsnittsräntan på ny tidsbunden inlåning var 0,11 % i april.

Närmare upplysningar lämnas av

Anu Karhu, telefon 09 183 2228, e-post: anu.karhu(at)bof.fi,
Olli Tuomikoski, telefon 09 183 2146, e-post: olli.tuomikoski(at)bof.fi.

Nästa månadspublicering 30.6.2020 kl. 13.

Statistiksiffror och grafik som utgör underlag för meddelandet kan läsas på https://www.suomenpankki.fi/sv/statistik/monetara-finansinstituts-balansrakning-och-rantor/

1 Statistik om omförhandlade avtal började samlas in år 2014.
2 Med omförhandling av lån avses sådana nya utlåningsavtal som ingås till följd av omförhandlingar av existerande utlåning.
3 Amorteringsfria perioder som ingår i villkoren för det ursprungliga utlåningsavtalet ingår inte i antalet omförhandlade avtal.
4 Lån som kreditinstituten beviljat hushåll (exkl. hushållens icke-vinstdrivande organisationer) i Finland.
5 Se artikel om inverkan av amorteringsfria perioder på det utestående beloppet av bostadslån år 2015.
6 Lån i euro som kreditinstituten beviljat hushåll och hushållens icke-vinstdrivande organisationer i euroområdet.

Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för euroländernas penningpolitik och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.

Housing loan drawdowns lower and holiday cottage loan drawdowns higher than normal in May30.6.2020 13:00:00 EESTPress release

Drawdowns of new housing loans amounted to EUR 1.5 bn in May 2020, a decline of 22% on May 2019. Housing loan drawdowns in May have last been below this amount in 2015. The annualised agreed rate was 0.75%, unchanged on April 2020. Despite the low level of housing loan drawdowns in April and May 2020, annual growth in the housing loan stock (2.8%) has not moderated. This is partly due to the extensive use of interest-only periods for housing loans. After a record surge in April, however, the volume of renegotiated housing loan agreements [1] fell back to almost normal levels in May. In May 2020, the average repayment period of new housing loans surpassed 21 years for the first time and was 21 years 4 months. Over 70% of new housing loans in May were with a maturity of over 20 years. Loans with longer maturities (over 29 years) accounted for 9% of new housing loans, compared with 5% a year earlier in May. May 2020 proved exceptionally busy for drawdowns of loans for holiday residences (

Mindre efterfrågan på bostadslån och större efterfrågan på stuglån i maj än normalt30.6.2020 13:00:00 EESTTiedote

I maj 2020 utbetalades nya bostadslån för 1,5 miljarder euro, vilket är 22 % mindre än vid motsvarande tid för ett år sedan. Utbetalningarna av bostadslån har senast varit mindre i maj år 2015. I maj 2020 var den överenskomna årliga räntan på nya bostadslån (0,75 %) densamma som i april 2020. Trots den svaga efterfrågan i april och maj 2020 har årsökningen i det utestående beloppet av bostadslån (2,8 %) inte mattats av. Det omfattande intresset för att utnyttja möjligheten till amorteringsfrihet har bidragit till att upprätthålla tillväxttakten. Antalet omförhandlade [1] avtal om bostadslån återställdes emellertid efter en rekordlivlig aprilmånad till nära normal nivå i maj. I maj 2020 översteg den genomsnittliga återbetalningstiden för nya bostadslån första gången 21 år och var 21 år 4 månader. I maj hade över 70 % av de nya bostadslånen en återbetalningstid som var längre än 20 år. Av de nya bostadslånen var andelen lån med en längre återbetalningstid (över 29 år) 9 %, när deras ande