Länsi-Pasilan uudelle asuinalueelle nimi

Länsi-Pasilaan rakennetaan uusi yhdeksän talon muodostama asuinalue entiseen Pöllölaaksoon. Skanska järjesti kaikille kaupunkilaisille avoimen nimikilpailun syksyllä. Uusi nimi on Ilmattarenpiha.
Länsi-Pasilassa aiemmin Pöllölaaksona tunnetun alueen uusi nimi on Ilmattarenpiha.

Uuden nimen toivottiin olevan alueen historiaan sopiva ja tunnistettava siten, että se kuvastaa uudelleen syntyvän vehreän alueen identiteettiä. Nimeä innoitti osana MTV:n historiaa kulkenut Kari Juvan vuonna 1982 valmistunut pronssinen Ilmatar-patsas, joka säilyy uuden korttelin pihapiirissä.

”Saimme uudeksi nimeksi lukuisia hyviä ehdotuksia, joista inspiroituneena raati kehitti nimeä edelleen. Ilmattareen liittyy vahva symboliikka maailman synnystä Kalevalan kautta, ja lisäksi se viittaa läheisesti myös Ilmalaan. Nimen loppuosa taas kuvastaa alueelle muodostuvaa, Helsingin Keskuspuistosta versovaa yhteistä keskuspihaa, johon Ilmatar-patsas jää elämään”, kertoo Skanska Kotien myynti- ja markkinointijohtaja Marja Kuosma.

Raati koostui Skanskan, Helsingin kaupungin, L-Arkkitehdit Oy:n sekä MTV Oy:n edustajista.

Hanke käynnistyy vuonna 2023

Ilmattarenpihan rakentamisen ennakoidaan ottavan ensimmäiset askeleensa vuonna 2023 purkutöiden alkaessa talven aikana. Kokonaisuudessaan alueelle tulee yli 600 kaupunkikotia, joille tavoitellaan RTS-ympäristöluokitusta.

”Keskuspuiston läheisyys, hyvät palvelut ja kulkuyhteydet eri suuntiin ovat tämän alueen ehdottomia valttikortteja, ja Ilmattarenpiha täydentää Länsi-Pasilan asuntotarjontaa. Uusien kohteiden suunnittelu on käynnissä, ja haluamme tuoda lisää vastuullisia asumisen ratkaisuja asiakkaillemme”, Kuosma jatkaa.

Skanska Kodit, myynti- ja markkinointijohtaja Marja Kuosma, puh. 040 844 8630, marja.kuosma[at]skanska.fi

Kari Juvan vuonna 1982 valmistunut Ilmatar-patsas.

Skanska on yksi maailman johtavista rakennus- ja projektikehityspalveluita tarjoavista yrityksistä. Toimimme valituilla kotimarkkina-alueilla Pohjoismaissa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Yhdessä asiakkaidemme ja monimuotoisten tiimiemme kanssa luomme innovatiivisia ja vastuullisia ratkaisuja, jotka edistävät terveellistä elämää yli sukupolvien. Suomessa toimintamme kattaa rakentamispalvelut sekä asuntojen ja toimitilojen projektikehityksen. Skanska työllisti vuoden 2021 lopussa 2 167 henkilöä Suomessa.

Punkaharjun koulun työmaa palkittiin Talonrakennusteollisuuden Itä-Suomen piirin työturvallisuuskilpailussa30.11.2023 10:00:00 EET | Tiedote

Punkaharjun koulun työmaa on palkittu parhaana peruskorjaustyömaana Talonrakennusteollisuuden Itä-Suomen piirin työturvallisuuskilpailun konsernisarjassa. Kilpailun järjestävät Talonrakennusteollisuus ry, Rakennusliitto ry sekä Itä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue. AVIn tarkastajat luotasivat kilpailussa 79 rakennustyömaata Etelä-Savossa, Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Savossa.