Länsi-Pohjan ylityö- ja vuoronvaihtokielto koronan aikana kertoo hoivaliittojen tilannetajun puutteesta

Tehy, SuPer ja Erto ovat tänään julistaneet välittömästi alkavan ylityö- ja vuoronvaihtokiellon Mehiläinen Länsi-Pohjaan. Hyvinvointiala HALI paheksuu jyrkästi kesken neuvotteluprosessin käynnistettyä työtaistelutoimenpidettä.

Hyvinvointiala HALI on jo pitkään neuvotellut Soten (Tehy, SuPer ja Erto) kanssa terveyspalvelualan TES:n uudistamisesta. Hoivaliitot vaativat TES-ratkaisua, joka ylittää kaikilla muilla TES-aloilla sovitun tason. Vaatimukset ylittävät myös kunta-alalle sovitun ratkaisun, jossa pääosa hoivaliittojen jäsenistä työskentelee.

HALI on ollut valmis ratkaisuun, joka perustuu yleiseen ja kunta-alalle sovittuun linjaan. HALI on myös tullut vastaan lukuisissa työntekijäpuolelle tärkeissä tekstiasioissa, kuten palkkausjärjestelmän selkeyttämisessä Soten toivomaan suuntaan. Kiky-työajanpidennys on poistumassa elokuun lopussa kuten kunnassakin.

Hoivaliittojen väitteet HALIn tavoittelemista työehtojen heikennyksistä eivät pidä paikkaansa. Ainoat ”heikennykset” liittyvät kiky-työajanpidennyksen poistumisesta vaadittuihin pieniin työaikajoustoihin, jotka nekin ovat merkitykseltään vähäisempiä kuin muun muassa kunta-alalle sovitut.

Osoittaa vakavaa piittaamattomuutta asiakasturvallisuudesta, että hoivaliitot pyrkivät painostamaan toimialaa ja sen jäsenyritystä ylityö- ja vuoronvaihtokiellolla. Potilaiden hoitaminen koronan aikana vähäisin tartuntamäärin on muutoinkin ollut haastavaa. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto lisää sijaisten käyttöä ja siten potilaiden kontaktien ja sairastumisriskin kasvamista.

Koronan aiheuttama talouskriisi koettelee vakavasti yksityistä terveyspalvelualaa. Kaikki muut liitot ja myös hoivaliitot kunta-alalla ovat ymmärtäneet talouden realiteetit. On hämmentävää, ettei tilannetta vielä ymmärretä yksityisellä sote-alalla.

Tuomas Mänttäri, työmarkkinajohtaja, Hyvinvointiala HALI ry, p. 040 571 2330

HALI ry: STM oikeilla linjoilla suojamateriaalien korvausasiassa2.7.2020 14:57:17 EESTTiedote

STM julkaisi 30.6.2020 Kuntainfon, jossa se otti kantaa koronavirukselta suojautumisen aiheuttamien kustannusten korvaamiseen. Ministeriön näkemyksen mukaisesti kuntien ja kuntayhtymien pitäisi korvata myös yksityisen sektorin toimijoille koronapandemialta suojautumisen kustannuksia. STM esittää, että tarvittaessa sopimuksia on avattava ja asiasta on neuvoteltava paikallisesti. Ministeriö muistuttaa tiedotteessaan, että kunnat saivat valtion neljännessä lisätalousarviossa tukea 1,4 miljardia euroa, josta osa sisältää myös suojainkustannuksia.

Suun terveydenhuolto jätettiin turhaan kustannustuen toimialalistauksen ulkopuolelle29.6.2020 13:28:34 EESTTiedote

Suun terveydenhuollon palvelut ovat ilmeisimpien ja suurimpien kärsijöiden joukossa koronakriisissä. Ei-kiireellistä hammashoitoa on lykätty viranomaissuositusten mukaisesti, mikä on pienentänyt suun terveydenhuollon palvelujen liikevaihtoa hyvin merkittävästi. Perjantaina 26.6.2020 hyväksytystä yritysten yleistä kustannustukea koskevasta asetuksesta löytyy satoja toimialoja, mutta ei hammaslääkäripalveluja.