Länsi-Suomen paras pomo Tuomas Kumpula johtaa yritystään ihmiset edellä

Ilmarinen on valinnut tamperelaisen Tuomas Kumpulan Länsi-Suomen parhaaksi pomoksi. Geniem Oy:n toimitusjohtaja satsaa työntekijöiden hyvinvointiin olemalla aidosti läsnä ja luo siten työyhteisölle puitteet kasvaa ja kehittyä.

Ilmianna paras pomo -kilpailussa kuka tahansa on voinut ilmiantaa tuntemansa erinomaisen esimiehen ja perustella, miksi juuri hänet pitäisi palkita parhaana pomona. Ehdotuksia kisaan tuli kaikkiaan sata. Ilmarinen palkitsee neljä alueellista parasta pomoa, joiden joukosta valitaan Suomen paras pomo 15.3.

– Esimiehet ovat keskeisessä asemassa rakentamassa parempaa työelämää. Haluamme nostaa keskusteluun esimiestyön tärkeyttä ja kiittää hyvästä johtamisesta, Ilmarisen varatoimitusjohtaja Stefan Björkman sanoo.

Jokaisen työntekijän saatavilla

Geniem Oy:n toimitusjohtaja Tuomas Kumpula on työpäiviensä aikana paljon jalkeilla. Askeleita ei kerry aktiivisten elämäntapojen takaamisen vuoksi vaan siksi, että hän haluaa olla mahdollisimman hyvin saatavilla siellä missä työntekijätkin ovat.

– Kutsumme sitä management by walking -tyyliksi: tarkoitus on olla kaikkien kollegojen saatavilla niin, että heillä on mahdollisimman matala kynnys tulla kysymään ja juttelemaan, Kumpula selventää.

Helposti lähestyttävä pomo on saanut kiitosta kollegoiltaan – myös Kumpulaa kisaan ehdottaneelta Essi Wäckiltä.

– Tuomas on toimistolla aidosti läsnä, eikä piiloudu omaan koppiinsa työskentelemään, Wäck perustelee.

Läsnä on tärkeää olla muutenkin kuin avokonttorissa. Kumpula kiertää avoimissa palavereissa ja pyrkii aidosti kuuntelemaan mitä kollegalla on sanottavana.

– Työntekijöiden kuunteleminen on äärimmäisen tärkeää. Kaikkea ei aina ole helppo sanoa suoraan, minkä vuoksi tarkkanäköisyydestä ja hyvän luottamussuhteen rakentamisesta on iso apu. Luottamus täytyy ansaita ja on muistettava, että sen voi myös menettää, Kumpula sanoo.

Lempeä valmentaja

Kumpula saa Wäckilta kiitosta myös empaattisesta ja kannustavasta asenteestaan.

– Tuomas välittää aidosti jokaisesta työntekijästään, ja se on myös yksi merkittävä tekijä, miksi viihdyn itse niin hyvin työssäni. Hän arvostaa työntekijöitään ja johtaa firmaa ihmiset – ei raha – edellä, Wäck kiittelee.

Kumpula kertoo, että oikeudenmukaisuus oli hänelle jo lapsena tärkeää. Siksi hän on pyrkinyt olemaan reilu pomo, joka kuuntelee jokaista osapuolta.

– Haluan olla ymmärtäväinen pomo, joka tukee ja valmentaa. Sen sijaan, että tekisin päätöksiä muiden puolesta, pyrin rakentamaan työympäristön, joka kannustaa heitä päätösten tekemiseen ja sopivassa suhteessa myös omalta mukavuusalueelta poistumiseen, Kumpula sanoo.

Mukavuusalueelta saa poistua myös sillä riskillä, ettei ihan aina mene nappiin.

– Tärkeintä on oppia eri tilanteista ja saada kokemusta siitä, miten asioita ratkaistaan. Siten osaa taas soveltaa paremmin tulevissa tilanteissa – myös esimiestyössä, Kumpula sanoo.

Monenlaisia vahvuuksia tarvitaan

Erilaisia verkkopalveluita tarjoavan Geniem Oy:n toimistotiloissa Tampereella loistaa värien kirjo ja rokokoo-henkinen leikillisyys. Monimuotoisuus näkyy myös työntekijöissä: tässä työpaikassa ei tekijöitä survota samaan muottiin.

– Sen sijaan, että etsisimme sitä geneeristä “hyvää tyyppiä”, saa meille tulla juuri sellaisena kuin on. Kun on erilaisia tyyppejä töissä, on toki olemassa mahdollisuus myös yhteentörmäyksiin, Kumpula huomauttaa.

Ne eivät kuitenkaan Kumpulaa hämmennä.

– Tärkeintä on luoda ympäristö, jossa vastoinkäymisistä on mahdollista päästä yli. Meillä saa vapaasti sanoa jos ketuttaa, ja pyrimme jatkuvasti kehittämään työympäristöä niin, että monenlaiset vahvuudet pääsevät kukoistamaan, Kumpula sanoo.

Ja juuri niiden vahvuuksien ympärille rakentuu Geniem Oy:n bisnes.

– Haluamme tarjota kasvualustan erilaisille vahvuuksille. Kuulostelemme, missä työntekijämme ovat hyviä ja mikä heitä innostaa, ruokimme näitä kiinnostuksen kohteita, ja mietimme sen mukaan, miten näitä voidaan hyödyntää bisneksessämme, Kumpula sanoo.

Juuri Kumpulan kyky luoda työyhteisölle puitteet kasvaa ja kehittyä kiinnitti myös Ilmianna paras pomo -kilpailun raadin huomion.

– Paras pomo -kilpailuun tulleissa ehdotuksissa korostuivat kuunteleminen, läsnäolo ja luottamus. Muuttuvassa työelämässä vuorovaikutustaidot ja tunneälykkyys ovatkin aiempaa tärkeämpiä taitoja johtajalle, palvelujohtaja Kati Huoponen Ilmarisen työkykypalveluista sanoo.

Ilmianna paras pomo -kilpailuja on järjestetty syksystä 2013 lähtien. Esimerkillisiä esimiehiä on ilmiannettu jo kaikkiaan 700. Nyt parhaita pomoja palkitaan viidettä kertaa. Suomen paras pomo palkitaan 15.3. Work goes happy -tilaisuudessa Helsingissä.