Länsi-Vantaan ja Espoon bussiliikenne vahvistuu neljällä runkolinjalla

HSL uudistaa Länsi-Vantaan ja Espoon bussiliikennettä perustamalla neljä uutta runkolinjaa, joiden liikennöinnin on tarkoitus alkaa vuonna 2022. Bussilinjastosta tulee entistä verkostomaisempi ja yhteydet aluekeskusten välillä tihenevät. Muutokset vaikuttavat Länsi-Vantaan ja Pohjois-Espoon lisäksi Espoon keskuksen ja Leppävaaran liikenteeseen.

Uudet Helsinkiin suuntautuvat runkolinjat 300 Elielinaukio – Pähkinärinne – Myyrmäki ja 400 Elielinaukio – Martinlaakso - Vantaankoski korvaavat suurimman osan nykyisistä seutulinjoista Hämeenlinnanväylällä ja Vihdintiellä. Runkolinjoja liikennöidään pääosin 10 minuutin vuorovälillä ja niitä ajetaan varhaisesta aamusta myöhäiseen iltaan.

Linjat korvaavat seutulinjoja Martinlaakson ja Myyrmäen suunnalta Helsinkiin. Suorien yhteyksien tilalle tulee liityntäyhteyksiä. HSL muuttaa läntisen Vantaan bussien reittejä ja aikatauluja niin, että linjoilla pääsee tiheästi Kehäradan asemille tai niiltä voi vaihtaa sujuvasti runkolinjoille.

Helsinkiin suuntautuvat seutulinjat 321, 345 ja 431 säilyvät myös jatkossa runkolinjojen täydentäjinä.

Uudet poikittaiset runkolinjat vievät Espooseen

HSL perustaa myös kaksi uutta poikittaista runkolinjaa. Linja 520 liikennöi reittiä Martinlaakso – Myyrmäki – Leppävaara – Matinkylä. Linja 530 liikennöi Matinkylästä Espoon keskuksen ja Jorvin
kautta Myyrmäkeen.

Uusien linjojen vuoksi linja 565, Espoon keskus – Leppävaara, lopettaa liikennöinnin. Linjan 555 reitti muuttuu Leppävaaran ja Länsi-Vantaan välillä.

Uusien runkolinjojen ansiosta etenkin Myyrmäen, Espoon keskuksen ja Leppävaaraan saavutettavuus busseilla paranee. Linjojen 300 ja 400 reitit kattavat Länsi-Vantaan suurimmat asuinalueet ja tarjoavat matkustajille aikaisempaa tiheämpää bussiliikennettä.

Poikittaiset runkolinjat 520 ja 530 tarjoavat kattavat yhteydet aluekeskusten välillä sekä tiheän liityntäliikenteen raideliikenteen asemille.

HSL on suunnitellut, että runkolinjat tulisivat käyttöön syksyllä 2022. Toteutuminen riippuu muun muassa tiehankkeiden toteutumisesta. Myös jotkut tärkeät runkolinjojen vaihtopysäkit vaativat vielä kunnostamista.

Suunnitelma syntyi vuorovaikutuksessa asukkaiden kanssa

HSL valmisteli suunnitelman tiiviissä yhteistyössä läntisen Vantaan ja Espoon asukkaiden kanssa syksystä 2018 alkaen. Työn aluksi HSL keräsi alueilla matkustavilta taustatietoja liikkumiskyselyn avulla. Työn aikana suunnittelijat ylläpitivät vuorovaikutusalustaa, jossa he kertoivat työn etenemisestä ja vastasivat asiakkaiden kysymyksiin. HSL myös piti suunnitelmista kolme asukastilaisuutta.

Suunnitelmaan tuli kommenttien perusteella useita muutoksia, jotka koskivat etenkin poikittaisliikennettä sekä vaihtopaikkojen sijaintia.

Osastonjohtaja Tero Anttila, p. 050 555 2932,
Ryhmäpäällikkö Jonne Virtanen, p. 040 161 2173 ja