Länsilinjat Oy

Länsilinjat etukenossa ympäristöystävälliseen liikennöintiin

1. Länsilinjat testaa sähköbussia yhdessä Volvon kanssa Tampereella huhtikuussa – SÄHKÖBUSSI on median ja yleisön NÄHTÄVISSÄ Tampereen Keskustorilla Vanhan kirkon edessä ke 4.3.klo 10:30–12.

2. Länsilinjat voitti Energiaviraston liikenteen infratuki -tarjouskilpailussa

3. Länsilinjat investoi 29 uuteen bussiin, joista viisi kulkee uusiutuvalla dieselillä

”Länsilinjoilla on vahva etukeno ympäristöystävälliseen liikennöintiin. Olemme täysillä mukana tulevaisuuden ratkaisuissa päästöjen vähentämiseksi. Tästä kertovat myös Länsilinjojen viimeaikaiset toimet”, kertoo Länsilinjojen toimitusjohtaja Terhi Penttilä.

Länsilinjat testaa sähköbussia yhdessä Volvon kanssa Tampereella huhtikuussa

– SÄHKÖBUSSI on median ja yleisön NÄHTÄVISSÄ Tampereen Keskustorilla Vanhan kirkon edessä ke 4.3. klo 10.30–12

Median haastateltavana paikalla on Länsilinjojen toimitusjohtaja Terhi Penttilä, TKL:n toimitusjohtaja Pekka Pirhonen ja Volvolta maajohtaja Petteri Reku sekä myyntipäällikkö / projektipäällikkö (sähköbussit) Tommi Pyöriä.

Tampereen kaupunkikuvasta erottuu kevään aikana Volvon vihreä sähköbussi. Huhtikuussa bussi ajaa Länsilinjojen liikennöimää linjaa 29. Kokeilun aikana Länsilinjat kartoittaa yhdessä linja-autoja valmistavan Volvon kanssa sähköbussin käyttöä kaupunkiliikenteessä ja nimenomaan Tampereen seudulla. Sähköbussi on tulevaisuuden ratkaisu, ja kokeilu on samalla oppimista ja kehittämistä molemmille yrityksille tulevaa varten.

Perehtymistä tarvitaan, sillä vaikka sähköbussin hallintalaitteet ovat auton sisällä lähes samanlaiset kuin tavallisella polttoaineella käyvässä autossa, niin kaikki lataamiseen liittyvät seikat ovat uusia. Lataaminen puolestaan vaikuttaa niin kuljettajan kuin varikon ja huollonkin työtehtäviin. Esimerkiksi sähköbussi tulee ladata tietyssä paikassa, tietyin väliajoin. Miten lataaminen tehdään ja missä? Miten lataaminen vaikuttaa auton ajoaikaan tai kuljettajan työn suunnitteluun? Muun muassa tällaisiin kysymyksiin kokeilu antaa vastauksia.

”Työnantajana on myös hienoa päästä tarjoamaan kuljettajien käyttöön uutta teknologiaa. Länsilinjoissa uskomme, että yhtiön valinnat ympäristön puolesta vahvistavat meitä niin sisäisesti kuin suhteessa kumppaneihimme ja asiakkaisiimmekin”, näkee Terhi Penttilä.

Länsilinjat voitti Energiaviraston liikenteen infratuki -tarjouskilpailussa

”Olemme Pirkanmaan alueella edelläkävijä, mitä tulee ympäristöystävällisen liikennöinnin edistämiseen. Tällä saralla olemme tehneet myös omaehtoista kehittämistyötä”, kertoo Terhi Penttilä.

Länsilinjat osallistui syksyllä Energiaviraston liikenteen infratuki -tarjouskilpailuun hankkeella, joka koski sähköbussien latausjärjestelmien rakentamista. Kaiken kaikkiaan Energiavirasto sai 11 eri infratukihakemusta, joista se tammikuussa myönsi tuen neljälle hakemukselle. Yksi voittajista oli Länsilinjat. Yhtiön hankkeen kokonaiskustannusarvio on 800 000 euroa, josta Energiaviraston tuki on 240 000 euroa.

”Hankkeen toteuttamisajankohta on vielä auki, mutta on selvää, että tuki vahvistaa meidän kykyämme tarjota tilaajille jatkossa myös sähköbussiliikennöintiä”, toteaa Terhi Penttilä.

Länsilinjat on tekemässä vielä tämän vuoden aikana tähänastisen historiansa suurimman hankinnan: yhtiö ostaa noin 8,5 miljoonalla eurolla 29 uutta linja-autoa. Tampereen sisäiseen Nysse-liikenteeseen tulee 18 autoa (linjoille 11, 26 ja 27), Tampereen ja Nokian väliseen liikenteeseen tulee viisi autoa ja Turun seudun liikenteeseen tulee kuusi autoa. Nokian ja Tampereen väliä ajavat bussit käyttävät uusiutuvaa dieseliä. Uusiutuvan polttoaineen valinnan on tehnyt ja siitä johtuvat lisäkustannukset maksaa pääosin Nokian kaupunki.

”Uusiutuvaa dieseliä käyttävät bussit ovat käytössä seuraavat 14 vuotta, joten päätös niistä vaikuttaa pitkään”, toteaa Terhi Penttilä.

”Ennen täyssähköautoja uusiutuva diesel on myös kansainvälisen joukkoliikenneliiton eli UITP:n riippumattoman aineiston mukaan loistava ellei paras mahdollinen siirtymäajan vaihtoehto. Uusiutuva diesel on päästöiltään vähintään yhtä hyvä kuin biokaasu ja se on käytettävissä heti ilman lisäinvestointeja kalustoon tai tankkausinfraan toisin kuin esimerkiksi biokaasu.”

Yhteyshenkilöt

Toimitusjohtaja Terhi Penttilän haastattelut ovat mahdollisia Keskustorilla infon yhteydessä tai sen jälkeen.

Haastatteluajan varaaminen ja valokuvapyynnöt:

Pirjo Talvio-Pasanen, puh. 040 728 5260, pirjo.talvio@pointtia.fi

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Terhi Penttilä, puh. 050 5320 711, terhi.penttila@lansilinjat.fi
Maajohtaja Petteri Reku, puh. 0400 648 586, petteri.reku@volvo.com

Länsilinjat Oy
Patamäenkatu 6

Puh. (03) 3140 3000https://lansilinjat.fi/

Länsilinjat-konserniin kuuluvat Länsilinjat Liikenne Oy, Länsilinjat Kaupunkiliikenne Oy, Länsilinjat Huolto Oy ja Lomalinja Oy Holiday Tours Ltd. Länsilinjat-konsernin toimialoja ovat sopimusliikenne, tilausajoliikenne, kaukoliikenne, palvelubussiliikenne ja matkatoimistopalvelut. Länsilinjat liikennöi 135 autolla ja ajaa vuosittain n. 10 miljoonaa kilometriä. Vuonna 2019 koko konsernin liikevaihto oli 30 miljoonaa euroa, josta linja-autoliikennöinnin osuus oli 21 miljoonaa euroa. Länsilinjat-konsernissa on nyt 270 työntekijää; vuoden lopussa 330 työntekijää. Länsilinjat Oy on tamperelainen perheyritys ja se on perustettu vuonna 1939.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Länsilinjat Oy