Länsimetron asemien ja radan hallinta luovutettu HKL:lle

Länsimetro Oy ja HKL allekirjoittivat tänään tiistaina 3.10. pöytäkirjan, jolla siirrettiin länsimetron asemat ja rata HKL:n hallintaan. Käytännössä hallinnan siirto merkitsee, että HKL pääsee nyt aloittamaan täysimittaisesti matkustajaliikennettä edeltävän ns. tuotannon esivaiheen.

Vasemmalta HKL:n hallintopäällikkö Rain Mutka, HKL:n hallintojohtaja Yrjö Judström, Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo ja Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi.

Länsimetro Oy:n vastuulla on vielä tehtäviä, jotka Länsimetro Oy viimeistelee vielä tuotannon esivaiheen kestäessä ennen matkustajaliikenteen aloittamista. Näiden tehtävien suorittaminen on aikataulutettu.

Kahdeksan asemaa ja rata teknisine järjestelmineen jäävät Länsimetro Oy:n omistukseen. HKL raportoi Länsimetro Oy:lle radan ja asemien käytöstä ja siihen liittyvistä huolto- ja ylläpitotehtävistä sovitulla tavalla.

Lähipäivinä HKL käynnistää kaikkien metron 52 järjestelmän yhteiskäytön sekä määräaikaishuollot ja testaukset. Järjestelmät ohjaavat mm. länsimetron kiinteistötekniikkaa, valvontaa, liikennöintiä, rataa ja turvallisuutta. Koekäyttämällä järjestelmät pyritään varmistamaan niiden häiriötön toiminta ja sitä kautta sujuva liikenteen aloitus.

Lisäksi tuotannon esijakson aikana ajetaan vielä lisää koeajoja koko metrolinjalla.

Ennen kuin matkustajaliikenne voidaan aloittaa, tulee tuotannon esivaiheessa toteutua yhtenäinen kahden viikon häiriötön jakso sen jälkeen kun matkustajaliikenteen aloittamisen esteet on poistettu ja tarpeelliset testaukset on tehty. Liikenteelle avaaminen edellyttää, että riittävä määrä koeajopäiviä on toteutunut onnistuneesti. Matkustajaliikenteen aloituksesta päättää tämän jälkeen HSL.

HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski, p. 040 520 6710
Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi, p. 040 823 2086