Länsimetron avaaminen toi piikin matkustajamääriin

Lauantain nousijamäärä tuplaantui: länsimetron avajaispäivänä metroon noustiin 337 000 kertaa.

Metron Matinkylän-osuuden avajaispäivänä lauantaina 18.11. mitattiin aiempaan verrattuna yli kaksinkertaiset nousijaluvut, kertovat HSL:n tuoreet matkustajamäärätilastot. Lauantaina metroon noustiin koko metron osuudella yhteensä noin 337 000 kertaa. Määrät ovat pysyneet suurina myös avajaispäivän jälkeisinä päivinä.

Sunnuntaina 19.11. nousijoita laskettiin 205 000 ja ensimmäisinä arkipäivinä noin 300 000. Uusista asemista suurimmat nousijamäärät on mitattu metrolinjojen pääteasemilla Matinkylässä ja Tapiolassa.

Uuden osuuden avaamista edeltävinä viikkoina 1.–17.11. metron keskimääräinen nousijamäärä oli arkisin 245 000, lauantaisin 150 000 ja sunnuntaisin 119 000.

”Matkustajamäärissä näkyy selvästi se, että metron uusi osuus on kiinnostanut matkustajia paljon”, sanoo HSL:n Liikennetutkimukset-ryhmän päällikkö Marko Vihervuori. ”Etenkin lauantain matkustajamäärä on todennäköisesti ollut metroliikenteen historian suurin lauantain matkustajamäärä.”

HSL odottaa metron matkustajamääriin kasvua 3.1.2018, kun Etelä-Espoon ja Lauttasaaren bussit siirtyvät ajamaan metron liityntäliikennettä ja Länsiväylää pitkin suoraan Kamppiin ajavat bussilinjat lakkaavat kulkemasta metron liikennöintiaikoina.

Lisätietoja:
Marko Vihervuori, HSL, ryhmäpäällikkö, Liikennetutkimukset, p. 040 767 2208

Metron uusiin asemiin on mahdollista käydä tutustumassa alennushintaan 3.12. asti. Helsingin ja Espoon välisille matkoille tarvitaan seutulippu, jonka voi HSL Mobiililippu -sovelluksella ostaa sisäisen lipun hinnalla. Tarjous koskee kaikkia matkoja Helsingin, Vantaan, Espoon ja Kauniaisten alueella.

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Förbättringar i tidtabellerna och rutterna i Kyrkslätt på måndag 4.314.2.2019 14:45:00Tiedote

Det sker ändringar i tidtabellerna och rutterna i Kyrkslätt den 4 mars. HRT har planerat förändringarna i tätt samarbete med Kyrkslätt kommun och invånare. Det viktigaste syftet med förändringarna är att snabba upp resorna mellan Kyrkslätt och Mattby.Tack vare förändringarna blir restiderna under rusningstider kortare från Kantvik och Kolsarby till Gesterby samt också från Kantvik till Mattby.Restiden från Kantvik och Obbnäs till Mattby utanför rusningstider förkortas med 20 minuter. Också servicenivån för busslinjerna från Kantvik, centrum, Hindersby och Tolls till Mattby förbättras på vardagar i dagtid och på kvällar samt under veckosluten i dagtid.Tack vare den förbättrade servicen på linje 173Z finns det busstrafik i Tolls även i fortsättningen under lågtid.Resorna från Kantvik ock Kolsarby till Ravals och Lindal blir med byte. Ändringen påverkar linjerna 171, 172, 172V, 173, 173N, 174Z, 902, 902K och 903.Tidtabellerna för linjerna 173K och 173N samt linjer som går från Kyrkslätt t

Parannuksia Kirkkonummen suunnan linjojen aikatauluihin ja reitteihin maanantaista 4.3. alkaen14.2.2019 14:45:00Tiedote