Länsimetron avaaminen toi piikin matkustajamääriin

Lauantain nousijamäärä tuplaantui: länsimetron avajaispäivänä metroon noustiin 337 000 kertaa.

Metron Matinkylän-osuuden avajaispäivänä lauantaina 18.11. mitattiin aiempaan verrattuna yli kaksinkertaiset nousijaluvut, kertovat HSL:n tuoreet matkustajamäärätilastot. Lauantaina metroon noustiin koko metron osuudella yhteensä noin 337 000 kertaa. Määrät ovat pysyneet suurina myös avajaispäivän jälkeisinä päivinä.

Sunnuntaina 19.11. nousijoita laskettiin 205 000 ja ensimmäisinä arkipäivinä noin 300 000. Uusista asemista suurimmat nousijamäärät on mitattu metrolinjojen pääteasemilla Matinkylässä ja Tapiolassa.

Uuden osuuden avaamista edeltävinä viikkoina 1.–17.11. metron keskimääräinen nousijamäärä oli arkisin 245 000, lauantaisin 150 000 ja sunnuntaisin 119 000.

”Matkustajamäärissä näkyy selvästi se, että metron uusi osuus on kiinnostanut matkustajia paljon”, sanoo HSL:n Liikennetutkimukset-ryhmän päällikkö Marko Vihervuori. ”Etenkin lauantain matkustajamäärä on todennäköisesti ollut metroliikenteen historian suurin lauantain matkustajamäärä.”

HSL odottaa metron matkustajamääriin kasvua 3.1.2018, kun Etelä-Espoon ja Lauttasaaren bussit siirtyvät ajamaan metron liityntäliikennettä ja Länsiväylää pitkin suoraan Kamppiin ajavat bussilinjat lakkaavat kulkemasta metron liikennöintiaikoina.

Lisätietoja:
Marko Vihervuori, HSL, ryhmäpäällikkö, Liikennetutkimukset, p. 040 767 2208

Metron uusiin asemiin on mahdollista käydä tutustumassa alennushintaan 3.12. asti. Helsingin ja Espoon välisille matkoille tarvitaan seutulippu, jonka voi HSL Mobiililippu -sovelluksella ostaa sisäisen lipun hinnalla. Tarjous koskee kaikkia matkoja Helsingin, Vantaan, Espoon ja Kauniaisten alueella.

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 30.10.201830.10.2018 15:45Tiedote

Talousarvion 2018 muuttaminen joukkoliikenteen infrakustannusten osalta Hallitus päätti ehdottaa yhtymäkokoukselle, että se hyväksyy joukkoliikenteen infralaskutukseen tehdyn muutoksen siten, että infrakustannukset HSL:n muutetussa talousarviossa 2018 ovat yhteensä 141 230 934 euroa. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018558-2 Matkalippujen hinnat, alennusperusteet ja muut maksut vuonna 2019 Hallitus päätti vyöhyketariffin mukaisista matkalippujen hinnoista vyöhykemalliin siirryttäessä, opiskelija-alennuksesta, koululaislipuista, kertalippujen vaihtoajoista ja palvelupistemaksuista. Hallitus päätti myös esittää liikenne- ja viestintäministeriölle, että HSL-alueen joukkoliikenteen tarkastusmaksu nousee 100 euroon vyöhykeuudistuksen yhteydessä. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018558-3 Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän t

Liikenteen hiilidioksidipäästöt leikataan puoleen, ihmisten ja tavaroiden liikkumista helpotetaan 2,4 miljardin investoinneilla ja uusia asuntoja rakennetaan 16 500 vuosittain30.10.2018 14:32Tiedote

Helsingin seudusta tehdään vähäpäästöinen, houkutteleva, hyvinvoiva ja elinvoimainen. Seudulla asuu vuonna 2050 kaksi miljoonaa ihmistä. Työpaikkoja on yli miljoona. Seudun elinvoimaisesta kasvusta huolimatta liikenteen kasvihuonekaasupäästöt leikataan seudulla puoleen vuoden 2005 tasosta 2030 mennessä. Koko seudun yhteistyönä tehty maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 -suunnitelma osoittaa, miten Helsingin seudun kunnat ja valtio toteuttavat nämä asettamansa tavoitteet 12 vuodessa. HSL:n hallitus lähetti suunnitelman luonnoksen omalta osaltaan lausuntokierrokselle tänään tiistaina.