Länsimetron koeajot keskeytetty

HKL:n tänään torstaina ajama koeajo koko tulevan metrolinjan osuudella jatkuen Ruoholahdesta Tapiolaan ja Matinkylään on jouduttu keskeyttämään sähköjärjestelmän ylikuormittumisesta johtuvien sähkönsyöttöongelmien vuoksi. Liikenne kantametrossa toimii tällä hetkellä epäsäännöllisin vuorovälein. Teknisten järjestelmien palauttamisen vuoksi liikenne Kampin ja Ruoholahden välillä on keskeytetty tänään kokonaan noin klo 12.45 – 13.30.

Normaalit vuorovälit Ruoholahdesta Vuosaareen ja Mellunmäkeen saataneen palautettua iltapäivän aikana ennen suurimman matkustajakysynnän aikaa.

- HKL pahoittelee koeajon vuoksi tapahtuneista liikennehäiriöistä matkustajille aiheutuneita viivästyksiä. Päädyimme koeajojen keskeyttämiseen, jotta saisimme iltapäivällä palveltua matkustajia mahdollisimman hyvin, toteaa HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Koeajoissa oli jo aamun aikana jonkin verran häiriöitä, jotka näkyivät matkustajille pidentyneinä vuoroväleinä. Kyse oli pääsääntöisesti useista pienistä ongelmista, jotka peräkkäin sattuessaan kertautuivat ajoajoissa. Tällaisia olivat mm. havaittu virhe liikenteen käynnistämissuunnitelmassa, pieni tekninen vika ja inhimillisistä syistä johtuva kuljettajan myöhästyminen. Koeliikenteen keskeyttäminen johtui lopulta kuitenkin sähkönsyöttöjärjestelmän ongelmista länsimetrossa.

- Koeajossa nyt tehdyt havainnot ovat tärkeitä länsimetron liikennöintiin valmistautumisen kannalta. Ilmenneet virheet saadaan korjattua ennen matkustajaliikenteen aloittamista länsimetron osuudella, sanoo Lehmuskoski.

HKL jatkaa häiriöiden syiden selvittämistä yhdessä Länsimetro Oy:n kanssa.

Koeliikenteen kanssa samaan aikaan on testattu matkustajainformaation toimivuutta uusissa laiturinäytöissä. Aamun häiriöiden aikana laiturinäytöt näyttivät jonkin aikaa vääriä saapumisaikoja metrojunille.

Koeajoja on jo aiemmin vuosina 2016 - 2017 ajettu länsimetron rataosuudella metron asetinlaitteen valmistumiseen liittyen tuhansia tunteja. Myös länsimetron ja Helsingin nykyisen metron alueella yhteisiä koeajoja on aiemmin ajettu yöaikaan. Nyt koeajoissa siirrytään asteittain kohti normaalia käyttöön tulevien aikataulujen mukaista liikennettä.

Metroliikenteessä saattaa esiintyä viiveitä ja epäsäännöllisiä vuorovälejä vielä torstaina iltapäivällä.

Metron uusi asetinlaite otetaan käyttöön – Metroliikenteessä katkos Helsingin osuudella 11.-13.1.20195.12.2018 12:45Tiedote

Metron uusi asetinlaite otetaan käyttöön Helsingin rataosuudella tammikuussa 2019. Asetinlaite otetaan käyttöön viikonloppuna 11.-13.1.2019. Asetinlaitteen vaihdon aikana metro ei liikennöi Itäkeskuksesta Mellunmäkeen ja Vuosaareen vievillä haaroilla perjantai-iltana 11.1. Lauantaina ja sunnuntaina 12.-13.1. metro ei kulje lainkaan Lauttasaaresta idän suuntaan.