Länsisuomalaiset yritykset tunnistavat heikosti kiertotalouden hyötyjä

Länsisuomalaiset yritykset tunnistavat kiertotalouden hyödyt toiminnalleen muuta maata heikommin. Yli neljännes länsisuomalaisista yrityksistä myös pitää kiertotaloutta yrityksen kannalta epäoleellisena tai niin uutena asiana, ettei ole vielä tutkinut sen mahdollisuuksia. Merkittävä ero on myös suhteessa ympäristöjärjestelmiin: vain 43 prosenttia länsisuomalaisista yrityksistä noudatti jotain yleisesti tunnettua ympäristöjärjestelmää. Tiedot käyvät ilmi ympäristöhuoltoalan yritys SUEZ Suomen kyselytutkimuksesta, jossa suomalaisten yritysten ympäristöasioista päättäviltä henkilöiltä kyseltiin kiertotaloudesta ja jätehuollon ratkaisuista.

Länsi-Suomessa yritykset tunnistavat kiertotalouden hyödyt toiminnalleen selkeästi muuta maata heikommin, sillä vain 45 prosenttia tutkimukseen osallistuneista länsisuomalaisista yrityksistä uskoo, että vaikkei kiertotalous välttämättä tuo heille liiketaloudellisia hyötyjä, kiertotalouden kautta yritykset kantavat yhteiskuntavastuutaan ja kehittävät imagoaan. Koko maassa luku oli 60 prosenttia.

Myös 26 prosenttia alueen vastaajista kokee kiertotalouden yrityksensä kannalta epäoleellisena tai niin uutena asiana, etteivät ole vielä tutkineet sen mahdollisuuksia. Koko maan luku oli 11 prosenttia.

Kolmas merkittävä ero länsisuomalaisten ja kaikkien vastaajayritysten välillä ilmenee ympäristöjärjestelmien käytössä, sillä vain 43 prosenttia Länsi-Suomessa toimivista yrityksistä noudatti jotain yleisesti tunnettua ympäristöjärjestelmää. Kaikista vastaajayrityksistä kerätty luku oli jopa 58 prosenttia.

Parhaiksi tavoiksi oman jätehuoltonsa tehostamiseksi Länsi-Suomessa toimivat yritykset näkevät jätteen synnyn ehkäisyn (37 prosenttia vastaajista) sekä jätteiden syntypaikkalajittelun ja materiaalikierrätyksen lisäämisen (35 prosenttia). Jätteenpolton valitsee jätehuollon tehostamisen kannalta parhaaksi tavaksi vain 4 prosenttia yrityksistä, kun koko maan luku on 8 prosenttia.

”Länsisuomalaiset yritykset suhtautuvat jätteenpolttoon muuta maata kielteisemmin, mutta arvioivat kuitenkin yrityksensä polttavan ja vievän kaatopaikalle jätemateriaalia muuta maata enemmän. Tämä antaa viitettä, että alueen yrityksissä kaivataan tehokkaita materiaalikierrätysratkaisuja, joilla saadaan jätehuollon toteutus tahtotilan mukaiseksi ja jätteenpolton roolia pienennettyä. Tällainen kehitys tukisi myös oikeanlaisen jätehierarkian toteutumista”, toteaa johtaja Anu Oksanen SUEZ Suomi Oy:stä.

Jätehierarkian eli etusijajärjestyksen mukaisesti suurimmat säästöt syntyvät aina hierarkian yläpäässä eli kun jätettä ei synny lainkaan, kun se käytetään uudelleen tai kierrätetään. Kalleinta on jätteen polttaminen ja kaatopaikalle toimittaminen.

Kyselytutkimuksen otos kerättiin tammi- ja helmikuussa 2016 ja tutkimukseen osallistui yhteensä 269 yrityksen ympäristöasioista päättävää vastaajaa. Länsi-Suomen vastaajat tulivat Turussa, Uudessakaupungissa, Seinäjoella ja Tampereella toimivista yrityksistä. Tutkimuksen toteutti Aula Research.

Johtaja, yhteiskuntasuhteet ja ympäristö
Anu Oksanen,
puh. 050 3726 018, anu.oksanen@sita.fi

Tutkimusjohtaja Juha Vekkilä, Aula Research,
puh. 050 352 5335, juha.vekkila@aularesearch.fi

Remeo on suomalainen ympäristöhuoltoalan yritys. Ratkaisemme asiakkaidemme haasteita jätehuollon, materiaalikierron ja raaka-ainehankintojen saralla. Olemme kunnianhimoinen kierrätystoimialan kehittäjä ja hyödynnämme materiaalien lajittelussa moderneinta älyteknologiaa, joka tekee materiaalikierrostamme toimialan tehokkainta. Missionamme on Suomen CO2 -päästöjen vähentäminen kierrätysasteen noston avulla. Toimimme valtakunnallisesti ja työllistämme 450 kiertotalousammattilaista. remeo.fi. Liikevaihtomme on vuosittain yli 100 miljoonaa euroa. remeo.fi

Remeo ja Lamor solmivat sopimuksen muovijätteen toimituksista raaka-aineeksi Lamor Recyclingin laitokselle Porvoon Kilpilahteen26.3.2024 10:00:51 EET | Tiedote

Remeo ja Lamor Recycling ovat allekirjoittaneet sopimuksen lajitellun muovijätteen toimituksista Lamor Recyclingin muovin kemiallisen kierrätyksen laitoksen raaka-aineeksi Porvoon Kilpilahteen. Remeo toimittaa laitoksen tarvitseman jätemäärän kokonaisuudessaan ja oikeanlaatuisena laitoksen valmistuttua myöhemmin tänä vuonna. Tuleva laitos on ensi vaiheen 10.000 tonnin vuosittaisella käsittelykapasiteetillaan ensimmäinen teollisen mittakaavan muovin kemiallinen kierrätyslaitos. Se on myös konseptilaitos, jonka avulla Lamor tavoittelee 100.000 tonnin kierrätysmuoviportfoliota.

Remeo on esikäsitellyt ja -tutkinut ennätysmäärän jätemateriaalia yhdyskuntajätteen koostumuksen ja kierrätettävyyden arvioimiseksi15.11.2023 14:08:36 EET | Tiedote

Remeo on tehnyt ennätyksellisen 512 tonnin yhdyskuntajätteen koeajon MSWPlast-tutkimusta varten. Koeajo on osa VTT:n hanketta, jossa yhdyskuntajätteiden muovijakeiden lajittelua tutkitaan ja sen kierrätystä arvioidaan. Tavoitteena on parantaa muovin kierrätystä, vähentää sen polttoa ja edistää muovin käyttöä uusioraaka-aineena. Hankkeen toteuttaminen olisi ollut mahdotonta ilman huipputeknologiaa hyödyntävää Remeon Vantaan kierrätyslaitosta. Kiitos sen ainutlaatuisille ratkaisuille, tutkimuksessa voitiin kerätä tarkkaa ja luotettavaa dataa eri materiaaleista ja niiden kierrätyskelpoisuudesta ennätyksellisen suurella mittakaavalla.

Vantaan Energian suunnittelema aktiivihiililaitos avaisi uuden arvoketjun materiaalikierrätykseen ja tuottaisi hiilineutraalia lämpöä ja aktiivihiiltä. Remeo mukana pääyhteistyökumppanina.4.10.2022 11:41:06 EEST | Tiedote

Vantaan Energia suunnittelee rakentavansa aktiivihiililaitoksen, joka mahdollistaa yhä ympäristöystävällisemmän lämmöntuotannon jatkojalostamalla kierrätyspuuta muuhun kuin polttamiseen perustuvalla menetelmällä. Pääkaupunkiseudun lämmöntuotannon hiilidioksidipäästöt pienenevät laitoksen myötä jopa 60 000 tonnia vuodessa. Prosessin lopputuotteena syntyy hiilineutraalia lämpöä Vantaan Energian kaukolämpöverkkoon sekä biopohjaista aktiivihiiltä yhdyskuntien ja teollisuuden käyttökohteisiin, esimerkiksi teollisuuden vesien ja kaasujen puhdistusprosesseihin. Aktiivihiililaitos-hankkeessa luodaan uusi kiertotalouden liiketoimintamalli, joka kokoaa arvoketjun toimijat yhteen ratkaisemaan kierrätyspuun hyödyntämisen uusioraaka-aineena. Laitos on osa Vantaan Energian Hiilinegatiivinen 2030 -hankekokonaisuutta.

Remeon kasvutarina jatkuu – selvitystyö rakennusjätteen käsittelyn modernisoimiseksi Tampereella aloitetaan1.9.2022 15:58:32 EEST | Tiedote

Remeo käynnistää selvitysprosessin Tampereen Ruskon kierrätyslaitoksen käsittelytoiminnan päivittämiseksi. Selvitystyössä keskitytään rakennus- ja purkujätteen käsittelyn modernisointiin laitoksella. Tämän lisäksi selvitetään muovien ja kuitujen käsittelymahdollisuuksien lisäämistä Ruskon laitoksella. ”Olemme saaneet hyviä tuloksia Vantaalla toimivalla käsittelylaitoksellamme, joka käyttää huipputeknologiaa materiaalien lajittelussa. Haluamme skaalata hyväksi todettuja ratkaisujamme valtakunnallisesti ja tuoda erinomaisia kierrätystuloksia yhä laajemman asiakaskunnan saataville”, Remeon jalostuksen liiketoimintajohtaja Mauri Lielahti kertoo. Osana selvitystyötä Remeo käynnistää myös ympäristöluvan päivittämisen suunniteltujen kokonaisuuksien mukaiseksi. Investoinnilla vaikutus koko rakennusalan kierrätyksen tehostumiseen Mahdollinen investointi kehittäisi koko rakennusalan kierrätystä sekä vaikuttaisi positiivisesti ilmastopäästöjen vähentämiseen. Remeon Vantaan teollisella kierrätysla