Lapin lumettoman ajan matkailua kehitetään: Keskiyön aurinko ja ruska vetonauloina

Matkailualan pitkäjänteisenä tavoitteena on kasvattaa Lapin tunnettuutta kesämatkailukohteena sekä parantaa Lapin kohteiden saavutettavuutta uusien lentoavausten avulla. Kesämatkailun kehittämisessä ovat mukana kaikki Lapin suurimmat matkailualueet: Rovaniemi, Levi, Ylläs, Lapland North ja Ruka-Kuusamo sekä kansainvälistä matkailua valtakunnallisesti edistävä Visit Finland. Toimenpiteet tulevat hyödyttämään laajemmin koko Lapin suuraluetta, kun tunnettuus kasvaa ja yhteydet paranevat.
– Yhteistyö on luonteeltaan pitkäjänteistä ja kaikki toimijat ovat sitoutuneet siihen useaksi vuodeksi. Merkittävän vaikuttavuuden aikaansaaminen edellyttää, että katsomme pidemmälle tulevaisuuteen, ei vain seuraavaan vuoteen. Vaikka Visit Finlandilla on vetovastuu Lapin kesämatkailun edistämisestä, on kyse todellisesta yhteisponnistuksesta, Lapin suuraluevastaava Päivi Antila kommentoi.
Lumettoman ajan Lapin vetovoimatekijöitä ovat mm. arktinen luonto ja erilaiset luontoaktiviteetit, keskiyön aurinko, syksyn ruska, revontulet, porot ja saamelaiskulttuuri. Houkuttelevuuden kannalta on tärkeää, että palvelut ovat auki ja tarjolla on monipuolisesti erilaisia matkailijoita kiinnostavia aktiviteetteja sekä korkeatasoista majoitusta ja ruokaelämyksiä ympäri vuoden.
– Visit Finland keskittää jatkossa valtaosan omista toimenpiteistään Lapin alueella kesä- ja syyskaudelle. Tuleville vuosille on suunniteltu erilaisia toimenpiteitä, joiden avulla Lapin lumettoman ajan tunnettuutta parannetaan. Ensimmäisenä lanseerataan maaliskuussa Trust the Wilderness -kampanja, joka aloittaa useamman vuoden kestävän kampanjasarjan, Antila jatkaa.
Tällä hetkellä Lapin kesämatkailun suurin haaste on heikko saavutettavuus eli vähäiset lentoyhteydet. Suoria reittilentoyhteyksiä Keski-Euroopan kohdemarkkinoilta ei vielä ole kesäaikaan ja tilauslentojen määrä on vähäinen. Tunnettuuden kasvattamisen ohella tärkein tavoite onkin parantaa Lapin kohteiden saavutettavuutta lumettomana aikana esimerkiksi uusien lentoavausten avulla.
– Lapin kesää ja syksyä markkinoidaan nyt alkuvaiheessa Saksaan, Sveitsiin ja Hollantiin, joissa nähdään eniten potentiaalia. Näistä maista on jo ollut keskusteluja uusista lentoyhteyksistä, ja matkanjärjestäjät ovat kiinnostuneita tuomaan asiakkaita Lappiin muulloinkin kuin talvella, Antila jatkaa.
Kesäkaudella 2022 saksalaiset olivat ruotsalaisten jälkeen toiseksi suurin matkailijaryhmä Suomessa, ja saksalaisten matkailijoiden suosituimpia kohteita olivat Helsingin jälkeen Inari sekä Rovaniemi. Ruotsi ja Norja houkuttelevat kuitenkin tällä hetkellä Suomea selvästi enemmän saksalaisia kesämatkailijoita. Kysyntää pohjoismaisille kesätuotteille siis on, nyt saksalaisia matkailijoita pitää vain saada houkuteltua jatkossa naapurimaiden sijaan enemmän Suomeen.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja medialle:
Päivi Antila, Regional Partnership Manager
Visit Finland | Business Finland
paivi.antila@businessfinland.fi 040 747 8418
Heli Hemgård, Communications Manager
Visit Finland | Business Finland
heli.hemgard@businessfinland.fi 040 901 5219
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa noin 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Intian miljoonakaupungeista leirikouluja Suomeen28.2.2023 07:54:30 EET | Tiedote
Maaliskuun aikana Lahden, Tampereen ja Oulun seudulla vierailee ryhmä suomalaisesta luonnosta ja koulutuksesta kiinnostuneita intialaisia rehtoreita tutustumassa paikalliseen leirikoulutarjontaan. Matkansa aikana miljoonakaupunkien vilinään tottuneet rehtorit pääsevät itse kokeilemaan tarjolla olevia leirikouluohjelmia ja vierailemaan paikallisissa oppilaitoksissa.
Business Finlandin asiakasyritysten TKI-investoinnit tuplasti muita suuremmat ja viennin kasvu vahvempaa14.2.2023 08:20:00 EET | Tiedote
Business Finlandilta innovaatiorahoitusta saaneet yritykset kasvattivat TKI-investointejaan tuplasti muita enemmän vuonna 2021. Myös viennin tuloksissa näkyy vahva kasvu viime vuosina. Asiakasyritysten viennin kasvu on ollut 31 prosenttia kun yleinen viennin kasvu Suomessa samaan aikaan oli 22 prosenttia.
Trots den globala osäkerheten lockade Finland nya utländska företag8.2.2023 08:10:00 EET | Tiedote
Enligt Invest in Finlands uppföljning kom totalt 300 nya utländska företag till Finland 2022. Rysslands anfallskrig, inflationen och energikrisen påverkade företagens vilja att investera globalt, men Finlands stabila affärsverksamhetsmiljö klarade utmaningarna ganska väl.
Globaalista epävarmuudesta huolimatta Suomi kiinnosti uusia ulkomaisia yrityksiä8.2.2023 08:10:00 EET | Tiedote
Uusia ulkomaisia yrityksiä tuli Suomeen vuonna 2022 yhteensä 300 kappaletta Invest in Finlandin seurannan mukaan. Venäjän hyökkäyssota, inflaatio ja energiakriisi vaikuttivat yritysten investointihalukkuuteen globaalisti, mutta Suomen vakaa liiketoimintaympäristö selvisi haasteista kohtuullisesti.
Kutsu medialle: Elements of 6G Unleashed – tervetuloa Business Finlandin 6G Bridge -ohjelman käynnistystilaisuuteen ma 6.2.202330.1.2023 11:20:30 EET | Kutsu
- 6G:hen liittyvä tutkimus ja innovaatiot ovat kriittisen tärkeässä roolissa matkalla kohti kestävää ja hiilineutraalia Eurooppaa. Ilman suomalaista 6G-osaamista tähän kunnianhimoiseen tavoitteeseen ei päästä, sanoo 6G Bridge -ohjelmajohtaja Pekka Rantala Business Finlandista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme