Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Lapin metsävaliokunta huolissaan suojeluvaatimuksista yhteismetsissä

Ylä-Lapin ja Itä-Lapin yhteismetsät ovat joutuneet poikkeuksellisen laajan suojelupaineen alle. Lappilaisten metsänomistajien on vaikea hyväksyä suojeluvaatimuksia, koska ne rajoittavat metsänomistajan oikeutta ja mahdollisuutta päättää omaisuutensa käytöstä. Uhkana on yhteismetsien puukaupan vaikeutuminen tai jopa estyminen.

Yhteismetsät ovat yksityismaita, eikä niillä ole mitään julkisoikeudellista luonnetta tai velvoitteita. Nämä yhteismetsät on muodostettu tilojen elinkelpoisuuden turvaksi, ja osakkaina on pääsääntöisesti paikallisia ihmisiä, pienmetsänomistajia, huomauttaa Lapin metsävaliokunta kannanotossaan.

Suojeluvaatimuksilta puuttuu laillinen peruste ja usein myös metsänomistajan näkökulmasta hyväksyttävä syy. Yhteismetsät ovat PEFC-metsäsertifioinnin piirissä. Ostajat edellyttävät kuitenkin rinnakkaisen eli FSC-sertifiointijärjestelmään kuuluvan FSC kontrolloidun puun kriteerien noudattamista.

Yksistään Värriön yhteismetsään on esitetty puustoltaan noin 9 milj. euron arvoista ja yli 3 000 hehtaarin suojelualuetta. Perusteluna suojelualue-esityksissä ovat FSC-sertifioinnin kriteerit, jotka liittyvät puuston ikään, metsän lajistoon ja lahopuun määrään. Vailla ratkaisua on myös Ylä-Lapin suuria yhteismetsiä koskeva puukaupan keskeytyminen FSC kontrolloidun puun osalta. Puun ostajien johtama selvittelytyö saamelaiskulttuurin ja poronhoidon huomioimiseksi on kestänyt jo yli kaksi vuotta.

Lapin metsävaliokunta muistuttaa, että Lapissa metsä- ja kitumaista on suojeltu yli 27 %, kun valtakunnallisesti vastaava luku on 13 %.

Metsävaliokunta on huolissaan myös EU-politiikasta. - Kun EU-tasoisten tavoitteiden toimeenpanoon ryhdytään, Lapin erityispiirteet on huomioitava. Esimerkiksi metsän ikää tai käsittelyhistoriaa koskevat määritelmät eivät saa johtaa siihen, että Lapin talousmetsiä siirtyisi suuressa määrin suojelun piiriin vastoin omistajan tahtoa.

- Monimuotoisuutta pitää yksityismetsissä turvata niin, että kestävyyden kaikki kolme ulottuvuutta tulevat tasapainosesti huomioiduksi ja omaisuuden suoja turvattua. Toimivia keinoja ovat esimerkiksi talousmetsien luonnonhoito ja vapaaehtoinen suojelu korvausta vastaan.  Poliittisessa päätöksenteossa tulee turvata suojelurahoituksen riittävyys ja kohdentuminen myös koko Lapin kattavasti niin, että eri metsänomistajaryhmät tulevat huomioiduksi.

Lue koko kannanotto osoitteesta: https://www.mtk.fi/documents/20143/0/Kannanotto_metsiensuojelu_Lapin+MVK_15032021.pdf/b94be18f-2d8e-6ad7-d6a8-c96b174b762f?t=1615800959939

kenttäpäällikkö Annakaisa Heikkonen, MTK, puh. 050 431 4498
Lapin metsävaliokunnan puheenjohtaja Markus Laatikainen puh. 040 179 2110

Lapin metsävaliokunta on alueellinen MTK-Lappi ry:n sekä Lapin alueella toimivien metsänhoitoyhdistysten yhteistyö- ja asiantuntijaelin.

MTK huolestui elvytysohjelman viimeistelystä10.4.2021 08:43:24 EEST | Tiedote

Suomen hallituksen kestävän kasvun ohjelma on herättänyt toiveita EU-elvytysrahojen kohdentamisesta aidosti Suomen taloutta, mukaan lukien maa- ja metsätaloutta sekä muita maaseutualueiden kasvumahdollisuuksia ja elinvoimaa, edistäviin toimiin. Ohjelma on kuitenkin valmistelun aikana lässähtänyt sellaiseen muotoon, joka ei selkeästi elvytä talouttamme. Se ei myöskään tarjoa merkittävää apua kriisinkestävän ja kilpailukykyisen yhteiskunnan rakentamiseen. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannustaakin nyt hallitusta kääntämään ohjelman viimeistelyssä painopisteen vahvasti elvyttävään suuntaan, sillä Suomi tarvitsee nyt kipeästi talouskasvua ja työpaikkoja.

Kestävä maidontuotanto työllistää koko maassa1.4.2021 07:49:16 EEST | Tiedote

Suomessa maitoa tuotetaan niin Ahvenanmaalla kuin Lapissakin, eikä ihme, sillä nurmi kasvaa hyvin Suomen viileässä ja kosteassa ilmastossa. Lehmien avulla nurmi saadaan jalostettua ravintorikkaaksi maidoksi. Valitsemalla suomalaisen maitotuotteen ja huolehtimalla siitä, että kotikunnan hankinnat tukevat aluetaloutta, työllistät ja edistät suomalaisen maaseudun elinvoimaa sekä maidontuotannon kestävää kehitystä. *** Suomalainen maito on ylpeydenaihe. Se on erittäin korkealaatuista. Jopa 97 prosenttia tuotetusta maidosta kuuluu korkeimpaan laatuluokkaan. Lehmien hyvä terveys näkyy erinomaisena maidon laatuna.

Väljällä maaseudulla matkailu on turvallista31.3.2021 08:18:46 EEST | Tiedote

Matkailuelinkeino tarvitsee tulevaisuuden uskoa palauttavia toimia. Maaseudun matkailuyritykset ovat kokeneet kohtuutonta haittaa korona-ajan rajoituksista. Vaikeasta tilanteesta poispääsyyn pitää löytyä muitakin vaikuttavia keinoja kuin rokotustahdin nopeuttaminen. Maaseutumatkailun perusteeton rajoittaminen on lopetettava, ja elpymisvaroja on kohdistettava maaseudun matkailuyritysten kehittämiseen. Väljällä maaseudulla matkailu on turvallista.