Lapin Sosialidemokraatit: Sotemarkkinamalli keskittää palvelut

Lapin Sosialidemokraattisen Piirin sääntömääräinen kevätpiirikokous pidettiin Rovaniemellä 14.4. Kokouksessa otettiin kantaa maakuntauudistukseen ja nimettiin ehdokkaita tuleviin vaaleihin.

Lapin Sosialidemokraatit ovat järkyttyneitä hallituksen kiireellä valmistellun maakuntamallin vaikutuksista Lapille. Jo nyt on selvää rahoituksen tason heikkeneminen. Erityisesti huolta aiheuttaa valmistelun puutteellisuus ja käsittämätön kiire. Tämä on omiaan heikentämään kansalaisten luottamusta uudistukseen. Siksi uudistus olisikin tehtävä ihmisten tarpeista lähtien.

Maakunta- ja soteuudistus ei ota huomioon maakunnallisia erityispiirteitä, ja pitkien matkojen Lapissa ei tulevaisuudessa saisi enää tehdä rajat ylittävää yhteistyötä esim. pelastushelikopteritoiminnassa. Yhteiskunnallisten tehtävien, palveluiden ja päätöksenteon jatkuva keskittäminen saattaa pahimmillaan uhata jopa mahdollisen Lapin maakunnan itsenäistä olemassaoloa.

Maan hallitus hyljeksii Lappia, tästä esimerkkinä uhka Oulu-Kemi -moottoritien kunnostusmäärärahojen siirtämisestä Pohjois-Pohjanmaan alueelle.

Lapin Sosialidemokraattien mielestä hallituksen aktiivimalli rankaisee kohtuuttomasti erityisesti lappilaisia työttömiä. Keskimäärin puolet Lapin työttömistä on joutunut päivärahaleikkauksen kohteeksi.

Demarit valitsivat ehdokkaita maakunta- ja eduskuntavaaleihin.

Lapin Sosialidemokraatit nimesivät 14.4. kevätpiirikokouksessaan mahdollisesti 28.10.18 järjestettäviin maakuntavaaleihin 43 ehdokasta. Ne ovat Reijo Timperi, Inari, Markku Harju, Kemijärvi, Jukka Kunnari Kemi, Hilkka Halonen Kemi, Pekka Tiitinen Kemi, Sari Auvinen Kemi, Ritva Aheinen Kemi, Tanja Metsävainio Kemi, Raimo Holopainen Kemi, Kalle Huusko Kemi, Jukka Ikäläinen Kemi, Jaakko Alamommo Kemi, Aino Nuutinen Kemi, Kimmo Peltonen Kemi, Sakari Silén Muonio, Janne Niva Pello, Elina Lämsä Posio, Sari Honkanen Posio, Maria-Riitta Mällinen Rovaniemi, Vesa Nikula Rovaniemi, Eira Setälä Rovaniemi, Eemeli Kajula Rovaniemi, Antti Väänänen, Rovaniemi, Riitta Liinamaa Rovaniemi, Seija Hiltunen Rovaniemi, Timo Lappalainen                   Rovaniemi, Hanne-Mari Seppälä Rovaniemi, Elina Jokela Salla, Satu Honkonen Sodankylä, Jani Sukuvaara, Sodankylä Martti Rauhala Tornio, Jari Hannuniemi Tornio, , Lasse Jutila Tornio, Mika Vaara Tornio, Henna Knuuti Tornio, Hanna Hukkanen Tornio ja Asta Väisänen Ylitornio. Viisi ehdokasta ei halua vielä tässä vaiheessa nimeään julki. Seuraaviin eduskuntavaaleihin piirikokous nimesi kolme ehdokasta. Ehdokkaat ovat Sari Auvinen Kemistä, Pekka Tiitinen Kemistä ja Maria-Riitta Mällinen Rovaniemeltä.

Lapin Sosialidemokraattinen Piiri ry
Puheenjohtaja Hilkka Halonen
hilkka.halonen@meriva.com

Toiminnanjohtaja Paulus Toropainen
paulus.toropainen@sdp.fi

SDP esitteli koulutuksen ja sivistyksen Osaamispolku 2030 -vision15.8.2018 14:48Tiedote

SDP:n puoluejohdon ja eduskuntaryhmän työvaliokunnan kokouksessa Forssassa esiteltiin tänään Osaamispolku 2030, joka on pidemmän aikavälin visio koulutuksen ja sivistyksen kehittämiseksi Suomessa. Kokonaisuutta esitellyt kansanedustaja Pilvi Torsti haluaa Suomen ryhtyvän jälleen rohkeasti ”koulutus- ja sivistysradikaaliksi maaksi”: - Suomi tunnetaan maailmalla koulutuksesta. Tulevalla vuosikymmenellä meidän on jälleen otettava paikkamme koulutuksen kärkimaana. Suomen menestys ja globaali rooli rakentuvat koulutuksen, tutkimuksen ja uusien innovaatioiden varaan. Se on tärkeää paitsi Suomelle itselleen, myös siksi että kestävän kehityksen yhteiskuntien rakentamisen kannalta osaaminen on aivan keskiössä. Osaamispolku 2030 on SDP:n näkemys siitä, millaisia toimia matkan varrella tarvitaan, sanoo Torsti. SDP haluaa nostaa kaikkien suomalaisten osaamistasoa, parantaa koulutuksen tasa-arvoa ja rakentaa yhteiskuntaa, jossa jatkuva oppiminen on aidosti mahdollista kaikille. SDP uskoo, että kaik

SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari: Kokoomus Valtionkonttoriin vierailulle15.8.2018 12:28Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari antaa ilmaisen neuvon kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalle Jokiselle ja valtiovarainministeri Petteri Orpolle. Skinnari suositaa kokoomusjohtoa menemään Valtionkonttoriin vierailulle ja tarkistamaan sieltä faktatiedot, kuinka paljon Kokoomus on hallitusvastuussa ollessaan ottannut Suomen valtiolle velkaa 2000 -luvulla. Skinnari toivoo, että kokooomuksessa keskityttäisin jatkossa enemmän niihin valintohin, jotka jatkuvan eriarvoisuuden lisäämisen sijaan loisivat parempaa näkymää Suomen menestystekijöihin tulevaisuudessa. Skinnari toivottaakin kokoomusjohdon tervetulleeksi osallistumaan SDP:n Suomi 2030 -tulevaisuuskeskusteluun. Kalle Jokinen ja Petteri Orpo ovat aiemmin julkisuudessa arvioineet SDP:n politiikan oikeudenmukaisuutta lisääviä valintoja.

SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari: Orpon budjettiesitys väheksyy eduskunnan arvovaltaa12.8.2018 16:33Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari arvostelee valtiovarainministeri Petteri Orpon linjauksia liikenteen rahoitukseen ensi vuoden budjettiesityksessä. - Parlamentaarinen työryhmä esitti yksimielisesti, että tie- ja rataverkon korjausvelan vähentämiseen osoitetaan vuosittain vähintään 300 miljoonan euron lisärahoitus. Nyt Orpon esityksessä ei kuitenkaan ole huomioitu eurollakaan parlamentaarisesti yksimielisesti esitettyä rahoitusta perusväylänpitoon. Orpo väheksyy parlamentin arvovaltaa ja vie pohjan koko parlamentaariselta valmistelulta. Skinnarin mukaan kokoomuslaisen valtiovarainministerin olisi viimeistään nyt pitänyt ottaa mallia Ruotsista ja siitä, miten pitkäjänteistä liikennepolitiikkaa tehdään. - Perusväylänpidossakin oleellista on jatkuvuus. Kyse on myös liikenneturvallisuudesta. Liikenneverkkojen korjausvelan hoitamiseen olisi nyt tarvittu pysyvä rahoitustason korotus, jota parlamentaarisesti yksimielisesti myös kokoomuksesta esitettiin. Nyt seuraava hallitus joutuu lisää

Ihalaiselta 10 ehdotusta, joiden avulla voidaan parantaa työn ja työntekijöiden kohtaamista19.7.2018 10:23Tiedote

Työvoimapula, totta vai tarua? 10 kohdan ehdotukset työvoiman saatavuus ja kohtaanto-haasteiden voittamiseksi Tavoite nostaa seuraavalla vaalikaudella työllisyysaste vähintään 75% on hyvä tavoite, mutta samalla haastava. On varmistettava edellytykset pidemmän aikavälin kestävälle kasvulle investoimalla tki-rahoitukseen, koulutukseen ja työyhteisössä tuottavuuden ja työhyvinvoinnin toisiaan tukeviin toimiin. Työllisyysasteen nostaminen edellyttää voimakkaita toimenpiteitä vaikeammin työllistettävien työkyvyn ja osaamisen parantamiseksi sekä työllistämiskynnyksen alentamiseen. Osatyökykyisille on rakennettava matalan kynnyksen polkuja työelämään. Tehostettuja toimia tarvitaan jo maahan muuttaneiden työllisyysasteen nostamiseksi. Koulutus ja työ ovat juureva tapa kotouttaa. Maahanmuuttajissa on mahdollisuus, ei uhka työmarkkinoilla. Monissa maakunnissa työikäisen väestön kasvu perustuu merkittävältä osalta maahanmuuttajiin. Toimenpiteet maahanmuuttajien työllistymisessä tulisi kohdistaa v