Lapin Sosialidemokraatit: Sotemarkkinamalli keskittää palvelut

Lapin Sosialidemokraattisen Piirin sääntömääräinen kevätpiirikokous pidettiin Rovaniemellä 14.4. Kokouksessa otettiin kantaa maakuntauudistukseen ja nimettiin ehdokkaita tuleviin vaaleihin.

Lapin Sosialidemokraatit ovat järkyttyneitä hallituksen kiireellä valmistellun maakuntamallin vaikutuksista Lapille. Jo nyt on selvää rahoituksen tason heikkeneminen. Erityisesti huolta aiheuttaa valmistelun puutteellisuus ja käsittämätön kiire. Tämä on omiaan heikentämään kansalaisten luottamusta uudistukseen. Siksi uudistus olisikin tehtävä ihmisten tarpeista lähtien.

Maakunta- ja soteuudistus ei ota huomioon maakunnallisia erityispiirteitä, ja pitkien matkojen Lapissa ei tulevaisuudessa saisi enää tehdä rajat ylittävää yhteistyötä esim. pelastushelikopteritoiminnassa. Yhteiskunnallisten tehtävien, palveluiden ja päätöksenteon jatkuva keskittäminen saattaa pahimmillaan uhata jopa mahdollisen Lapin maakunnan itsenäistä olemassaoloa.

Maan hallitus hyljeksii Lappia, tästä esimerkkinä uhka Oulu-Kemi -moottoritien kunnostusmäärärahojen siirtämisestä Pohjois-Pohjanmaan alueelle.

Lapin Sosialidemokraattien mielestä hallituksen aktiivimalli rankaisee kohtuuttomasti erityisesti lappilaisia työttömiä. Keskimäärin puolet Lapin työttömistä on joutunut päivärahaleikkauksen kohteeksi.

Demarit valitsivat ehdokkaita maakunta- ja eduskuntavaaleihin.

Lapin Sosialidemokraatit nimesivät 14.4. kevätpiirikokouksessaan mahdollisesti 28.10.18 järjestettäviin maakuntavaaleihin 43 ehdokasta. Ne ovat Reijo Timperi, Inari, Markku Harju, Kemijärvi, Jukka Kunnari Kemi, Hilkka Halonen Kemi, Pekka Tiitinen Kemi, Sari Auvinen Kemi, Ritva Aheinen Kemi, Tanja Metsävainio Kemi, Raimo Holopainen Kemi, Kalle Huusko Kemi, Jukka Ikäläinen Kemi, Jaakko Alamommo Kemi, Aino Nuutinen Kemi, Kimmo Peltonen Kemi, Sakari Silén Muonio, Janne Niva Pello, Elina Lämsä Posio, Sari Honkanen Posio, Maria-Riitta Mällinen Rovaniemi, Vesa Nikula Rovaniemi, Eira Setälä Rovaniemi, Eemeli Kajula Rovaniemi, Antti Väänänen, Rovaniemi, Riitta Liinamaa Rovaniemi, Seija Hiltunen Rovaniemi, Timo Lappalainen                   Rovaniemi, Hanne-Mari Seppälä Rovaniemi, Elina Jokela Salla, Satu Honkonen Sodankylä, Jani Sukuvaara, Sodankylä Martti Rauhala Tornio, Jari Hannuniemi Tornio, , Lasse Jutila Tornio, Mika Vaara Tornio, Henna Knuuti Tornio, Hanna Hukkanen Tornio ja Asta Väisänen Ylitornio. Viisi ehdokasta ei halua vielä tässä vaiheessa nimeään julki. Seuraaviin eduskuntavaaleihin piirikokous nimesi kolme ehdokasta. Ehdokkaat ovat Sari Auvinen Kemistä, Pekka Tiitinen Kemistä ja Maria-Riitta Mällinen Rovaniemeltä.

Lapin Sosialidemokraattinen Piiri ry
Puheenjohtaja Hilkka Halonen
hilkka.halonen@meriva.com

Toiminnanjohtaja Paulus Toropainen
paulus.toropainen@sdp.fi

SDP julkaisi eurovaaliohjelmansa: Vakautta, uutta kasvua ja reilua työelämää koko Eurooppaan6.5.2019 09:19:25 EESTTiedote

SDP julkaisi vaaliohjelmansa toukokuun europarlamenttivaaleihin. SDP:n eurovaaliohjelma on rakennettu taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävän kehityksen periaatteille. Ensi parlamenttikaudella on vahvistettava sosiaalista Eurooppaa, tehtävä vastuullista ilmastopolitiikkaa, säädettävä kovemmat sanktiot verovälttelylle ja tehtävä EU-investointeja osaamiseen ja teknologiaan.

Antton Rönnholm: EU:ssa voitava päättää haitallisen verokilpailun ja aggressiivisen verosuunnittelun torjunnasta määräenemmistöillä1.5.2019 12:03:00 EESTTiedote

SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm piti vappupuheensa Tuusulassa ja Järvenpäässä. Hän käsitteli puheessaan talous- ja työllisyyspolitiikkaa ja totuudenjälkeisen ajan ongelmia. Globaali aggressiivinen verosuunnittelu ja veronkierto ovat valtavia ongelmia. Tutkimusten mukaan juuri Suomi ja muut EU-maat ovat siinä suurimpia häviäjiä. Parhaimpien arvioiden mukaan monikansallisten yritysten aggressiivisesta verosuunnittelusta aiheutuvat veromenetykset EU-maille ovat yli 100 miljardia euroa vuodessa. Suomen veromenetykset aggressiivisesta verosuunnittelusta ja kansainvälisestä sijoitustoiminnasta lasketaan vähintään sadoissa miljoonissa euroissa vuositasolla. - Suomen ja muiden EU-maiden veropohjan rapautumisen on loputtava. Keskiluokka ei voi enää maksaa verovälttelyn kustannuksia. Tarvitsemme tiukempia toimia esimerkiksi korkojärjestelyihin puuttumiseksi ja julkista maakohtaista veroraportointia. EU:ssa erityinen ongelma ovat verokeitaat. On Suomen etu, että EU:ssa päätettäisiin haitalli

Eero Heinäluoma kehottaa konstailemattomaan hallitusratkaisuun1.5.2019 11:00:00 EESTTiedote

Entinen eduskunnan puhemies, eurovaaliehdokas Eero Heinäluoma kehottaa puolueita nopeaan ja konstailemattomaan hallitusratkaisuun. Kansalaiset odottavat, että vaalien viesti muutoksesta ymmärretään kaikissa puolueissa ja hallitus kootaan nopeasti muutoksen viestin ympärille, sanoi Heinäluoma puhuessaan Porin ja Kankaanpään vappujuhlissa. Erilainen konstailu ja ylimääräiset piruetit eivät nyt ole tarpeen, sanoi Heinäluoma. Vaalitulos oli historiallinen. Puolet hallituspuolueiden kannatuksesta hävisi eduskuntavaaleissa. Sipilän hallituksen alkaessa hallituksen takana oli 57 prosenttia äänestäjistä. Neljä vuotta myöhemmin hallituspuolueet saivat vaivaiset 32 prosenttia äänistä. Tuon selvempää muutosviestiä ja ohjetta uuden hallituksen kokoamiselle ei vaaleissa voi antaa. Kansalaiset kaipaavat nyt uudenlaista yhteistyön ja yhteisymmärryksen henkeä. Poliitikkojen pitää pystyä nyt kuuntelemaan paitsi kansalaisia myös toisiaan. Työmarkkinoille tarvitaan sinnekin aitoa ja tasapuolista yhteisty