Lapinlahden taiteilijat osoittavat mieltään videolla nykyisen toiminnan puolesta

Lapinlahden entisessä sairaalassa työskentelevät taiteilijat ja kansalaistoimijat ovat tehneet toiminnastaan musiikkivideon, joka kuvaa monipuolista toimintaa Lapinlahdessa vauhdikkaalla kamera-ajolla läpi talon. Samalla se kertoo talon toimijoista.

Mielenterveys- ja kulttuuriammattilaisten sekä kansalaistoimijoiden poikkeuksellinen yhteistyö kaupunkilaisille avoimessa miljöössä on uhan alla. Lapinlahden kohtalo on Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan käsissä ja sen tämän vuoden ensimmäinen kokous on 15.1. Kaupunki on järjestämässä ideakilpailun sairaalan ja puiston tulevaisuudesta. Video on samalla kannanotto Lapinlahden arvokkaan nykytoiminnan jatkumisen puolesta.

Video esittelee kuvin ja tekstein Lapinlahden päävuokralaisten Lapinlahden Lähteen ja Osuuskunta Tilajakamon sekä alivuokralaisia kulttuurin ja mielenhyvinvoinnin saralta. Tekstiplanssit kertovat saavutuksista kolmen viime vuoden ajalta.

Projekti käynnistyi ohjaaja Klaus Welpin aloitteesta ilman ulkopuolista rahoitusta, pro bono -periaatteella. Kaikki videon tekijät ja esiintyjät ovat mukana Lapinlahden nykyisessä toiminnassa. Welp pyysi saksofonisti Max Zengeriä säveltämään videon ideaan sopivan jazz-kappaleen, jonka Zenger esittää Seppo Kantosen ja Markku Ounaskarin kanssa. Videolla esiintyvät myös Mc Koo eli Kalle Havumäki, Tuure Kilpeläinen, Kimmo Pohjonen sekä Lapinlahden Lunnit -kuoro. Kappaleen on äänittänyt ja miksannut Taavi Hasunen.

Pressikuvia ja crew >>>

Video löytyy Osuuskunta Tilajakamon ja Lapinlahden Lähteen Facebook-sivuilta
sekä YouTubesta osoitteesta: https://youtu.be/oT2BHaXErvY

Klaus Welp (videon tuotanto, käsikirjoitus, ohjaus, kuvaus, leikkaus ja jälkikäsittely)
klaus@welp.fi

Mielenterveysseuran liittohallitus: Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut eivät ole Suomessa riittävällä tasolla17.12.2018 09:43Tiedote

Mielenterveyden häiriöt ovat Suomessa nousseet nuorten merkittävimmäksi terveysongelmaksi. Yleisimpiä nuorten hyvinvointiin liittyviä ongelmia ovat mielialan lasku ja masennus. Nuorista joka viidennellä on mielenterveyden häiriöitä. Pääkaupunkiseudulla jopa yhdeksän prosenttia nuorten ikäluokista on viime vuosina ollut psykiatrisen erikoissairaanhoidon asiakkaana. Itsetuhoisuus tuntuu levinneen yhä nuorempiin ikäryhmiin.

Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -hanke on kouluttanut kahdessa vuodessa lähes 18 000 kansalaista ja ammattilaista19.11.2018 05:00Tiedote

Sipilän hallituksen Terveyden ja hyvinvoinnin kärkihanketta on toteuttanut Suomen Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -osahanke. Se on järjestänyt 2017–18 yli 1000 Mielenterveyden ensiapu -koulutusta lähes 18 000 kansalaiselle ja ammattilaiselle ympäri Suomen. Lisäksi hankkeessa on koulutettu noin 600 uutta Mielenterveyden ensiapuohjaajaa.