Lapinlahti tulee säilyttää kaikille avoimena hyvinvoinnin ja kulttuurin keskuksena

Suomen Mielenterveysseura ja Lapinlahden muut toimijat ovat huolissaan Helsingin kaupungin Lapinlahden entiselle sairaala-alueelle kaavailemasta ideakilpailusta. Järjestöt kannattavat toiminnan säilyttämistä nykyisellään.

Helsingin kaupungin ympäristölautakunnan päätettäväksi on jätetty, jatketaanko toimintaa nykyiseltä pohjalta vai järjestetäänkö Lapinlahden tulevaisuudesta avoin ideakilpailu. Ideakilpailun tavoitteena on sinetöidä Lapinlahden kohtalo pitkälle tulevaisuuteen.

Toimintaa Lapinlahdessa järjestävät yhdistykset, kuten Suomen Mielenterveysseura ovat huolestuneita.

Syntyy korvaamaton vahinko, jos monipuolinen toiminta Lapinlahdessa loppuu tai vaikeutuu. Helsinki tarvitsee kaikille kaupunkilaisille avoimen, mielenterveyttä edistävän ja syrjäytymistä ehkäisevän paikan, muistuttaa Mielenterveysseuran toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

Lapinlahden tarjoavan paitsi kulttuuritilaisuuksia yleisölle, myös työtiloja eri toimijoille. Alueella toimivien Lapinlahden Lähteen, Pro Lapinlahti ry:n ja Osuuskunta Tilajakamon mielestä Lapinlahden nykyinen toiminta on turvattava. Paras vaihtoehto ideakilpailulle on kiinteistön pitäminen nykyisessä käytössä, toteaa Aalto-Matturi.

Sairaalakäytöstä 2008 vapautuneesta Lapinlahdesta on kasvanut vähitellen mielen hyvinvoinnin ja kulttuuritapahtumien keskus. Viime vuonna tapahtumia oli parisen sataa, ja vierailijoita noin 60 000. Vuokralaisina on lähes 170 taiteilijaa, käsityöläistä, muusikkoa, terapeuttia ja yhdistystä. Lapinlahden Lähde työllistää vaikeasti työllistyviä. Lapinlahdessa toimivat myös Helsingin vanhin yleisösauna, Kahvila Lähde, hävikkiruokaravintola Loop, käsityömyymälä, kirpputori, sekä psykiatrisen hoidon historiasta kertova Mental Museum.

Vuodesta 2015 ovat Lapinlahdessa Mielenterveysseuran johdolla vaikuttaneet Lapinlahden Lähde ja osuuskunta Tilajakamo. Tänä vuonna 30-vuotisjuhlaa viettävä Pro Lapinlahti on puolustanut sairaalaa 1988 alkaen, tuloksenaan muun muassa rakennuksen suojelupäätös 1993.

Toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi, Suomen Mielenterveysseura
sari.aalto-matturi@mielenterveysseura.fi

Puheenjohtaja Katja Liuksiala, Pro Lapinlahti ry
katja.liuksiala@lapinlahdenlahde.fi

Kulttuurituottaja Pekka Niemiaho, Lapinlahden Lähde
pekka.niemiaho@lapinlahdenlahde.fi

Mielenterveysseuran hallitusohjelmatavoitteet 2020-luvulle: kansallinen mielenterveys- ja päihdeohjelma, psykoterapiatakuu ja mielenterveyden edistämisen tietovaranto19.6.2018 05:00Tiedote

Psykoterapiaan pääsy kuukaudessa, tietoon ja tutkimukseen perustuva päätöksenteko, poikkihallinnollinen mielenterveyden edistämisen ohjelma. Suomen Mielenterveysseuran kymmenen tavoitetta seuraavalle hallituskaudelle, mukaan lukien edellä mainitut, luotsaavat suomalaista mielenterveystyötä 2020-luvulle.