Lappeenrannan uusi keskuspaloasema valmistui aikataulussa – rakennus luovutettiin pelastuslaitokselle joulukuun alussa

Uusi paloasema toteutettiin vuokrahankkeena. Paloaseman omistaa yhteiskuntakiinteistösijoittaja Hemsö. Toiminta uudella paloasemalla käynnistyy osin jo joulukuussa.
Etelä-Karjalan uusi keskuspaloasema. Kuva: Hemsö.

Hemsön rakennuttama Etelä-Karjalan uusi keskuspaloasema on valmistunut Lappeenrannan Kaukaalle. Paloasema luovutettiin käyttäjälleen Etelä-Karjalan pelastuslaitokselle 2. joulukuuta.

Uusi paloasema korvaa vanhan Armilankadun keskuspaloaseman, joka ei vastannut pelastuslaitoksen nykyisiä tarpeita. Uutta asemaa varustellaan ja kalustetaan joulukuun aikana. Pelastuslaitoksen työntekijät ja toiminnot muuttavat tiloihin vaiheittain niin, että paloasema on kokonaan toiminnassa alkuvuodesta 2023. Uudella asemalla työskentelee noin 65 henkilöä.

Lappeenrannan kaupunki on tehnyt asemasta 20 vuoden vuokrasopimuksen. Vuoden alussa vuokralaiseksi tulee Etelä-Karjalan hyvinvointialue.

Käyttäjän tarpeet ohjasivat suunnittelua

Paloaseman rakentaminen alkoi heinäkuussa 2021. Vuokrahankkeena toteutetussa uudisrakennushankkeessa kiinnitettiin huomiota energiatehokkuuteen ja tilojen terveellisyyteen. Puuverhoiltu ja osittain CLT-elementeistä rakennettu rakennus lämpiää kaukolämmöllä. Katolle on asennettu aurinkosähköjärjestelmä.

”Katolla on laaja aurinkopaneelikenttä, joka tuottaa aurinkoisena päivänä suurimman osan kiinteistön sähköntarpeesta”, kertoo projektipäällikkö Heini Jokinen Hemsöltä.

Uusi asema on suunniteltu ja toteutettu käyttäjien tarpeiden mukaan, tiiviissä yhteistyössä.

”Rakennuksessa on lukuisia erikoisjärjestelmiä, jotka ovat pelastuslaitokselle välttämättömiä. Esimerkiksi hengityspaineilmapullojen täyttöön on erillinen järjestelmänsä, ja kaluston ylläpitoon on kattavat korjaamotilat”, Jokinen kertoo.

Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen valmiuspäällikkö Tuomas Pylkkänen iloitsee siitä, että keskuspaloaseman toiminnot saadaan saman katon alle pitkän odotuksen jälkeen.

”Toimintamme on ollut parin vuoden ajan hajautettuna neljään eri paikkaan sisäilmaongelman vuoksi. Toiveemme on päästä ennen kaikkea puhtaisiin ja terveellisiin tiloihin”, Pylkkänen sanoo.

”Saamme lisää tiloja turvallisuusviestintään, ja johtamiseen käytettävät tilat vastaavat 2020-luvun tarpeita. Uusi asema näyttää kerrassaan hienolta!”

Luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen tärkeää

Paloasema rakennettiin ennestään rakentamattomalle tontille. Sekä suunnittelussa että rakentamisessa kiinnitettiin huomiota ympäristövaikutuksiin ja luonnon monimuotoisuuteen. Tontille jätettiin luonnonvarainen osa, jonne tontilla kasvaneet rauhoitetut jalavat siirrettiin rakennuksen alta. Nurmen sijaan osa tontista katettiin luonnonmukaisella kuntalla.

Paloasemarakennuksen ja erillisen huoltorakennuksen kokonaisala on yhteensä noin 4 000 neliömetriä. Hemsön kokonaisinvestointi oli noin 11 miljoonaa euroa. Paloaseman urakoi Skanska Talonrakennus Oy.

Pelastustoimi on yksi Hemsön ydinsektoreista Suomessa. Hemsö omistaa noin 15 000 neliötä paloasemakiinteistöjä, joihin kuuluvat Linnanmaan paloasema Oulussa sekä paloasemat Ylöjärvellä, Liedossa ja Kangasalla. Lisäksi Hemsö rakennuttaa parhaillaan uutta paloasemaa Oulun Raksilaan.

”Aiempien paloasemahankkeiden kautta meille on syntynyt hyvä ymmärrys siitä, mitä pelastuslaitoksen monipuolinen toiminta on. Se auttaa meitä hahmottamaan tilatarpeita käyttäjän näkökulmasta, ennakoimaan haasteita ja tekemään oikeita ratkaisuja”, Hemsön Jokinen päättää.

Heini Jokinen
projektipäällikkö, Hemsö
heini.jokinen@hemso.se

Tuomas Pylkkänen
valmiuspäällikkö, Etelä-Karjalan pelastuslaitos
tuomas.pylkkanen@ekpelastuslaitos.fi

Etelä-Karjalan uusi keskuspaloasema. Kuva: Hemsö.

Hemsö on johtava yksityinen yhteiskuntakiinteistöjen omistaja Ruotsissa, Suomessa ja Saksassa. Hemsö on erikoistunut hoiva-, oppilaitos-, terveydenhuolto- ja oikeuslaitoskiinteistöjen omistamiseen, ylläpitoon ja kehittämiseen kestävällä tavalla. Hemsölle ovat tunnusomaisia pitkät vuokrasopimukset ja vakaat asiakkaat. Hemsön enemmistöomistaja on Ruotsin valtion eläkerahasto AP3. Kiinteistökannan kokonaisarvo on noin 7,7 miljardia euroa. Standard & Poor’s on myöntänyt Hemsölle luottoluokituksen A- maaliskuussa 2015 ja Fitch Ratings luottoluokituksen A+ maaliskuussa 2021. Lue lisää: www.hemso.fi