Lappilaisille nuorille etsitään yritysohjaajia

Nuorten teot tarvitsevat alkutaipaleella tukea ja tekemisen mallia. Mobiilisti metsään -hanke etsiikin 13-28-vuotiaille 4H-yrittäjille yritysohjaajia.
Lapin metsä- ja luontoalalla aloitteleville 13-28-vuotiaille 4H-yrittäjille etsitään yritysohjaajia. Ohjaajiksi metsä- ja luontoalalla aloitteleville 4H-yrittäjille sopivat mainiosti esimerkiksi saman alan parissa työskentelevät aikuiset. Ohjaajan ei tarvitse itse olla yrittäjä. Hän on se aikuinen, joka tukee nuorta ja on kiinnostunut jakamaan tämän kokemuksia.

Suomalainen metsä ja luonto innostavat nuoria: metsä ja metsänhoito, luonnontuotteet ja raaka-aineet, palvelut ja hyvinvointi. Nuorilla on monia mahdollisuuksia työllistää itsensä omassa 4H-yrityksessään.

Luvassa on innostava matka nuoren kanssa!
Yritysohjaajan ei tarvitse itse olla yrittäjä. Ohjaaja on nuoren henkisenä tukena, kuuntelee häntä ja jakaa osaamistaan nuoren käyttöön. Ohjaajiksi metsä- ja luontoalalla aloitteleville 4H-yrittäjille sopivat mainiosti esimerkiksi saman alan parissa työskentelevät aikuiset. 4H-yrittäjän ohjaaminen on vapaaehtoistoimintaa.

"Kun henkilökemiat kohtaavat, niin silloin matkasta varmasti hyötyvät sekä 4H-yrittäjä että yritysohjaaja itse. Toki ryhdyn yritysohjaajaksi sopivalle nuorelle 4H-yrittäjälle", lupaa Jouni Lehtinen Jounin klapi -yrityksestä.

Nuorille aitoja tekemisen ja ansaitsemisen paikkoja
Mobiilisti metsään -hanke tarttuu toimeen myös luodakseen nuorille paikkoja tienata rahaa ja samalla oppia luonnosta. Hankkeessa on haastateltu lappilaisia metsä- ja luontoalalla toimivia yrittäjiä ja kerätty tietoa nuorten mahdollisuuksista yrittää luonnon parissa.

”Etsimme todellisia tekemisen paikkoja, sellaisia töitä, joihin pieni 4H-yritys pystyy. Niitä ovat esimerkiksi jotkin metsänhoitotyöt, kuten istutus, polttopuiden teko, luonnontuotteiden keruu ja luontomatkailupalveluiden osatoteutukset. Monilla alan toimijoilla on tarve kausiluontoiselle avulle”, kertoo hankevastaava Anne Annala.

4H-yritys
4H-yrittäjänä nuori tienaa omaa rahaa ja saa työkokemusta. 4H-yritys on nuorelle harrastus, joka mahdollistaa turvallisen tavan kokeilla yrittäjyyttä. 4H-yrityksen voi perustaa 13-28-vuotiaana. Jo tuhannet nuoret ovat perustaneet 4H-yrityksen.

Mobiilisti metsään -hanke
Mobiilisti metsään -hanke toteutetaan Lapin alueella Suomen metsäkeskuksen ja Suomen 4H-liiton yhteistyönä. Hanke helpottaa metsänkäyttöön ja -hoitoon liittyvien materiaalien ja työkalujen saatavuutta uuden mobiilisovelluksen avulla. Haluamme lisätä lasten ja nuorten kiinnostusta metsäelinkeinoja ja yrittäjyyttä kohtaan. Hanketta rahoitetaan Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta, ja se jatkuu vuoden 2017 loppuun.

"On hienoa olla Mobiilisti metsään -hankkeessa mahdollistamassa nuorten yrittäjyyttä ja työkokemusten karttumista", sanoo hankevastaava Anne Annala.

Anne Annala
hankevastaava
anne.annala@4h.fi
Mobiilisti metsään -hankkeesta: www.4h.fi/mobiilistimetsään

Jouni Lehtinen Jounin klapi -yrityksestä kertoo lupautuvansa yritysohjaajaksi 4H-yrittäjälle: "Kun henkilökemiat kohtaavat, niin silloin matkasta varmasti hyötyvät sekä 4H-yrittäjä että yritysohjaaja itse.” Kuva: Anne Annala.

Annamme lapsille ja nuorille mahdollisuuden löytää omat vahvuutensa tekemällä oppien. Luomme harrastuksen kautta turvallisen ja vastuullisen polun aktiiviseen ja kestävään elämäntapaan, työelämään ja yrittäjyyteen. Toimimme sen puolesta, ettei yksikään lapsi tai nuori jäisi syrjään yhteiskunnasta.

4H-järjestö muodostuu Suomen 4H-liitosta ja eri puolella Suomea sijaitsevista yli 200 paikallisesta 4H-yhdistyksestä. Toiminnassamme on mukana 45 000 jäsentä.

Vuoden 4H-yrittäjä Mandi Koskela, 14, loi tankotanssiharrastuksestaan menestyvää liiketoimintaa26.3.2024 07:58:00 EET | Tiedote

Valtakunnallisessa Vuoden 4H-yritys -kilpailussa palkitaan vuosittain menestyviä nuoria 4H-yrittäjiä. Tankotanssiharrastuksestaan monipuolista liiketoimintaa tehnyt ranualainen Mandi Koskela nousi tuomariston suosikiksi nuorempien sarjassa 4H-yrityksellään MandiKo. Vanhempien sarjan voittajaksi nousi ylöjärveläinen 4H-yritys Nuppula. 19-vuotias Elsa Tabell otti riskin laajentaessaan yritystoimintaansa perustamalla Nuppula pop-upin vanhaan rintamamiestaloon. Kilpailussa jaettiin lisäksi toinen ja kolmas sija molemmissa sarjoissa.

Harrastustoiminnassa ansioituneita nuoria palkitaan 4H-stipendeillä19.3.2024 08:03:00 EET | Tiedote

4H-säätiö myöntää vuosittain stipendejä ansioituneille nuorille sekä aktiivisesti 4H:n toiminnassa mukana oleville henkilöille. Nuorten 4H-stipendeissä palkitsemisperusteena on pitkäaikainen, monipuolinen, tuloksellinen ja edelleen jatkuva 4H-harrastus. 4H-säätiön myöntämät 14 valtakunnallista stipendiä jaetaan Valtioneuvoston juhlahuoneistossa Helsingissä tiistaina 2.4. kello 14.30. Media on tervetullut tilaisuuteen.