Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Lappland tar hem finska mästerskapet i kommunal marknadsföring

Dela

Tystnaden vann i marknadsföringstävling Tack vare en originell och produktiv marknadsföring av naturliga styrkor gick årets mästerskap i kommunal marknadsföring till Lappland, för den internationella turistkampanjen ”Sound of Lapland”. Idensalmi stad fick silver för en mångsidig invånarmarknadsföring, och brons gick till samkommunen Kymsote för en service- och varumärkesreform som inkluderade invånarna.

- Tystnad och naturens ljudlandskap är kanske inte de mest typiska eller lätta marknadsföringsverktygen, men kampanjen har ändå väckt stort internationellt intresse genom sitt omsorgsfullt genomförda och målinriktade material. Det andra ljudelementet, en utländsk artists musikvideo i landskapet Lappland, kompletterade kampanjen för en ny målgrupp. Resultaten var övertygande på en global nivå, säger juryordföranden i SM-tävlingen Jari Seppälä, specialsakkunnig i kommunikation vid Kommunförbundet.

Kampanjen ”Sound of Lapland” har genomförts av Lapplands regionala marknadsförings- och kommunikationsbolag House of Lapland, som ägs av Lapplands kommuner, högskolor och Företagarna i Lappland.

Silver gick till en marknadsföringskampanj i Idensalmi med titeln ”Vi väntar inte på underverk. Vi utför dem.” Kampanjen som Idensalmi stad genomfört stöds av ett nätverk av 30 olika företag, läroanstalter och föreningar. Denna ”gemenskap av undergörare” ordnade boende för en person som flyttade till Idensalmi för en prövotid och skrev om det på sociala medier, en bröllopstävling samt videor och marknadsföringsevenemang på olika håll i landet. Efter kampanjen fick Idensalmi förutom en gynnsam näringsutveckling också ett flyttningsöverskott.

Den kampanj som fick brons använde sig aktivt av medborgardeltagande i marknadsföringen. Samkommunen Kymsote inledde sin verksamhet förra året genom att bjuda in invånarna i Kymmenedalen för att planera och testa tjänsterna. Sökandet efter testpersoner, själva verksamheten och informerandet om resultaten genomfördes genom öppen marknadsföring och utvecklingsarbete. Som en följd av detta fick Kymsote en genuint kundorienterad verksamhet, positiv publicitet och en förtroendefull kundkrets.

Juryn delade också ut två hedersomnämnanden; ett till Norra Karelens landskapsförbund och ett till Vasaregionens aktörer inom utveckling och turism. Marknadsföringen för att locka invånare till Norra Karelen baserades på inbjudningar som skickats av nuvarande invånare, konkreta tjänster och individuell assistans. Vasaregionens gemensamma webbtjänst har med framgång och goda resultat sammanställt fyra organisationers tjänster och uppgifter till en användarorienterad helhet.

Goda modeller för marknadsföring i kommunerna

- Den här gången lyfte tävlingen fram olika former av marknadsföring på sociala medier: bloggare, aktivering av invånarna, omfattande samarbete och planering. Marknadsföring är i allt högre grad öppet arbete tillsammans, inte bara en sanning som serveras ovanifrån. På detta sätt uppstår en äkta och trovärdig bild som lockar en att bekanta sig med andra genom kamraterfarenheter.

- Det är fortfarande viktigt att stödja sig på ortens och regionens egna styrkor. Det är bra att hitta ett eget särdrag i naturen, ett element som är unikt för evenemangen. Även vardagliga funktioner kan marknadsföras på ett originellt sätt, till exempel bibliotekstjänster eller rekrytering av personal, säger SM-tävlingens juryordförande Jari Seppälä.

Marknadsföring stöder livskraft

FM i kommunal marknadsföring ordnades nu för femtonde gången för alla kommunalt anknutna organisationer. Genom åren har omkring 650 marknadsföringsprocesser eller marknadsföringskampanjer bland annat inom näringslivet, turism, marknadsföring för att locka invånare och personalkommunikation deltagit i tävlingen. Målet är att framhäva marknadsföringens betydelse som stöd för regionens livskraft och utveckling samt att ge hela kommunsektorn goda praktiska exempel på välgjord marknadsföring.

Bakom tävlingen står organisationer som utvecklar den kommunala och regionala marknadsföringen: Finlands Kommunförbund, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO rf.

Vinnarna i FM i kommunal marknadsföring år 2020:

Guld:

Sound of Lapland /House of Lapland Oy

Silver:

Vi väntar inte på underverk. Vi utför dem. / Idensalmi stad

Brons:

Prototyper i Kymsote / Kymsote

Hedersomnämnanden:

Marknadsföring för nya invånare i Norra Karelen / Norra Karelens landskapsförbund

Den regionala webbtjänsten Vaasa.fi / Vasa stad, VASEK, Visit Vaasa, Världsarvet i Kvarken rf

 

Juryns sammansättning:

Sanna Laakkio, verksamhetsledare, MARK Finlands Marknadsförbund rf

Jaakko Helenius, verksamhetsledare, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry

Hannu Komu, verksamhetsledare, Föreningen Finlands turistorganisationer FFRTO rf

Teemu Moilanen, forskningsdirektör, Yrkeshögskolan Haaga-Helia

Ida Müller, sakkunnig, Arbets- och näringsministeriet

Jari Seppälä, sakkunnig i kommunikation, Finlands Kommunförbund

Närmare upplysningar:

Jari Seppälä, sakkunnig i information, Finlands Kommunförbund, juryordförande, tfn 050 66 743

Eija Rautiainen, marknadsföringschef, Finlands Kommunförbund, 045 316 1600

Om

Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Kuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI

09 7711http://www.kuntaliitto.fi

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen.

Kommunerna skapar grunden för ett gott liv för sina invånare.​ Kommunförbundet arbetar för att kommunerna ska lyckas med sitt uppdrag.​

Följ Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Budgetbesluten lindrar anpassningstrycket i kommunernas ekonomi – en besvikelse att nedskärningen enligt konkurrenskraftsavtalet kvarstår16.9.2020 18:54:55 EESTTiedote

Kommunförbundet är i viss mån lättat över att regeringen Marin noterade kommunernas problem och förlängde coronastödet till kommunsektorn till år 2021. Även om stödet inte helt täcker de förluster som coronakrisen ger upphov till, underlättas beredningen av nästa års budget och balanseringen av ekonomin i kommunerna av beskedet om att stödet fortsätter. Det minskar även trycket på höjningar av kommunalskatten.

Riihipäätökset keventävät kuntatalouden sopeutuspaineita - kiky-leikkauksen säilyminen pettymys16.9.2020 17:41:05 EESTTiedote

Kuntaliitto on varovaisen helpottunut, että Sanna Marinin hallitus kuuli kuntien tuskan ja jatkoi kuntakentän koronatukea myös vuodelle 2021. Vaikka tuki ei kata koronan aiheuttamia menetyksiä täysimääräisesti, tieto tuen jatkumisesta helpottaa kuntien ensi vuoden talousarvioiden laadintaa ja talouden tasapainottamista sekä vähentää paineita kunnallisverojen korotuksiin.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum