Lappland tar hem finska mästerskapet i kommunal marknadsföring
- Tystnad och naturens ljudlandskap är kanske inte de mest typiska eller lätta marknadsföringsverktygen, men kampanjen har ändå väckt stort internationellt intresse genom sitt omsorgsfullt genomförda och målinriktade material. Det andra ljudelementet, en utländsk artists musikvideo i landskapet Lappland, kompletterade kampanjen för en ny målgrupp. Resultaten var övertygande på en global nivå, säger juryordföranden i SM-tävlingen Jari Seppälä, specialsakkunnig i kommunikation vid Kommunförbundet.
Kampanjen ”Sound of Lapland” har genomförts av Lapplands regionala marknadsförings- och kommunikationsbolag House of Lapland, som ägs av Lapplands kommuner, högskolor och Företagarna i Lappland.
Silver gick till en marknadsföringskampanj i Idensalmi med titeln ”Vi väntar inte på underverk. Vi utför dem.” Kampanjen som Idensalmi stad genomfört stöds av ett nätverk av 30 olika företag, läroanstalter och föreningar. Denna ”gemenskap av undergörare” ordnade boende för en person som flyttade till Idensalmi för en prövotid och skrev om det på sociala medier, en bröllopstävling samt videor och marknadsföringsevenemang på olika håll i landet. Efter kampanjen fick Idensalmi förutom en gynnsam näringsutveckling också ett flyttningsöverskott.
Den kampanj som fick brons använde sig aktivt av medborgardeltagande i marknadsföringen. Samkommunen Kymsote inledde sin verksamhet förra året genom att bjuda in invånarna i Kymmenedalen för att planera och testa tjänsterna. Sökandet efter testpersoner, själva verksamheten och informerandet om resultaten genomfördes genom öppen marknadsföring och utvecklingsarbete. Som en följd av detta fick Kymsote en genuint kundorienterad verksamhet, positiv publicitet och en förtroendefull kundkrets.
Juryn delade också ut två hedersomnämnanden; ett till Norra Karelens landskapsförbund och ett till Vasaregionens aktörer inom utveckling och turism. Marknadsföringen för att locka invånare till Norra Karelen baserades på inbjudningar som skickats av nuvarande invånare, konkreta tjänster och individuell assistans. Vasaregionens gemensamma webbtjänst har med framgång och goda resultat sammanställt fyra organisationers tjänster och uppgifter till en användarorienterad helhet.
Goda modeller för marknadsföring i kommunerna
- Den här gången lyfte tävlingen fram olika former av marknadsföring på sociala medier: bloggare, aktivering av invånarna, omfattande samarbete och planering. Marknadsföring är i allt högre grad öppet arbete tillsammans, inte bara en sanning som serveras ovanifrån. På detta sätt uppstår en äkta och trovärdig bild som lockar en att bekanta sig med andra genom kamraterfarenheter.
- Det är fortfarande viktigt att stödja sig på ortens och regionens egna styrkor. Det är bra att hitta ett eget särdrag i naturen, ett element som är unikt för evenemangen. Även vardagliga funktioner kan marknadsföras på ett originellt sätt, till exempel bibliotekstjänster eller rekrytering av personal, säger SM-tävlingens juryordförande Jari Seppälä.
Marknadsföring stöder livskraft
FM i kommunal marknadsföring ordnades nu för femtonde gången för alla kommunalt anknutna organisationer. Genom åren har omkring 650 marknadsföringsprocesser eller marknadsföringskampanjer bland annat inom näringslivet, turism, marknadsföring för att locka invånare och personalkommunikation deltagit i tävlingen. Målet är att framhäva marknadsföringens betydelse som stöd för regionens livskraft och utveckling samt att ge hela kommunsektorn goda praktiska exempel på välgjord marknadsföring.
Bakom tävlingen står organisationer som utvecklar den kommunala och regionala marknadsföringen: Finlands Kommunförbund, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO rf.
Vinnarna i FM i kommunal marknadsföring år 2020:
Guld:
Sound of Lapland /House of Lapland Oy
Silver:
Vi väntar inte på underverk. Vi utför dem. / Idensalmi stad
Brons:
Prototyper i Kymsote / Kymsote
Hedersomnämnanden:
Marknadsföring för nya invånare i Norra Karelen / Norra Karelens landskapsförbund
Den regionala webbtjänsten Vaasa.fi / Vasa stad, VASEK, Visit Vaasa, Världsarvet i Kvarken rf
Juryns sammansättning:
Sanna Laakkio, verksamhetsledare, MARK Finlands Marknadsförbund rf
Jaakko Helenius, verksamhetsledare, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry
Hannu Komu, verksamhetsledare, Föreningen Finlands turistorganisationer FFRTO rf
Teemu Moilanen, forskningsdirektör, Yrkeshögskolan Haaga-Helia
Ida Müller, sakkunnig, Arbets- och näringsministeriet
Jari Seppälä, sakkunnig i kommunikation, Finlands Kommunförbund
Närmare upplysningar:
Jari Seppälä, sakkunnig i information, Finlands Kommunförbund, juryordförande, tfn 050 66 743
Eija Rautiainen, marknadsföringschef, Finlands Kommunförbund, 045 316 1600
Om
Kuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI
09 7711http://www.kuntaliitto.fi
Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen.
Kommunerna skapar grunden för ett gott liv för sina invånare. Kommunförbundet arbetar för att kommunerna ska lyckas med sitt uppdrag.
Följ Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Kuntaliiton viestit EU-vaaleihin: Työperäisen maahanmuuton edistäminen ja vihreässä siirtymässä onnistuminen ovat kohtalonkysymyksiä kuntien elinvoimaisuudelle18.4.2024 15:29:19 EEST | Tiedote
EU-vaaleissa ei määritellä pelkästään Euroopan suuntaa seuraavaksi viideksi vuodeksi vaan myös kuntien tulevaisuuskysymyksiä - siksi EU-vaalit ovat myös kuntavaalit! Kuntaliiton tavoitteena on, että kunnilla on kaikki mahdollisuudet toteuttaa vihreää ja digitaalista siirtymää, houkutella investointeja sekä vahvistaa EU:n tukemana elinvoimaa alueellaan. Tavoittelemme myös työperäisen maahanmuuton ja kotouttamisen voimakasta edistämistä, sillä työvoimapula rajoittaa yritystoiminnan kasvua ja vaikeuttaa julkisten palveluiden tuotantoa.
Ramförhandlingarna hörsammade kommunerna delvis – normerna måste luckras upp snabbt16.4.2024 18:38:49 EEST | Tiedote
Kommunförbundet och kommunerna är lättade över att regeringen vid ramförhandlingarna lovade kompensera åtminstone en del av den statsandelsnedskärning som staten stått i beråd att genomföra till följd av slutnotan för social- och hälsovårdsreformen. Om nedskärningen hade genomförts fullt ut, hade det inneburit att kommunernas statsandelar minskat permanent med 400 miljoner euro. En förbättring av kommunalskattens effektivitet ger på lång sikt också större spelrum i kommunernas ekonomi.
Kehysriihi vastasi kuntien huoliin osittain – normien keventämisessä edettävä ripeästi16.4.2024 16:52:45 EEST | Tiedote
Kuntaliitto ja kunnat ovat helpottuneita, että hallitus lupasi kehysriihessä kompensoida edes osan sote-uudistuksen loppulaskuun liittyvästä valtionrahoituksen leikkauksesta. Jos leikkaus olisi toteutunut täysimääräisesti, se olisi merkinnyt 400 miljoonan euron pysyvää vähenemistä kuntien valtionosuuksiin. Myös kunnallisverotuksen efektiivisyyden parannus tuo pitkällä aikavälillä kuntien taloudenhoitoon lisää liikkumavaraa.
Finalen i FM i kommunal kommunikation: känslor, ankor och lättläst språk16.4.2024 06:00:00 EEST | Tiedote
I FM i kommunal kommunikation har sex finalister utsetts. Tävlingen är indelad i två kategorier: kommunikationskampanjer och kommunikationsåtgärder. I båda kategorierna valdes tre tävlingsbidrag ut till finalen.
Kuntaviestinnän SM-kilpailun finaalissa tunteita, ankkoja ja selkokieltä16.4.2024 06:00:00 EEST | Tiedote
Kuntaviestinnän SM-kilpailun kuusi finaalityötä on valittu. Kilpailussa on kaksi sarjaa: viestintäkampanja ja viestintäteko. Kummastakin kategoriasta finaaliin etenee kolme kilpailutyötä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum