Lappset Group Oy vahvistaa teemapuisto-osaamistaan ostamalla osake-enemmistön Kuopiossa toimivasta Fantasia Works Oy:stä

Rovaniemellä toimiva perheyritys Lappset Group Oy vahvistaa teemapuistojen liiketoimintaan liittyvää osaamistaan ostamalla 51 prosenttia Kuopiossa toimivan Fantasia Works Oy:n osakekannasta. Osakekauppa kasvattaa Lappsetin teemoitettujen aktiviteettipuistojen liiketoiminnan Lappset Creativen osaamista ja kapasiteettia erityisesti suunnittelun sekä erikoistuotannon osalta. Kauppa solmittiin Kuopiossa 3. syyskuuta 2018. Osakekaupan hintaa ei julkisteta.

Lappset Creative suunnittelee ja valmistaa teemoitettuja aktiviteettipuistoja eri puolille maailmaa. Suunnittelu- ja erikoistuotanto vahvistuvat, kun Lappset hankki osake-enemmistön kuopiolaisesta Fantasia Works Oy:stä, joka suunnittelee tuotteita aktiviteettipuistoihin yhteistyössä Lappset Creativen kanssa. Kuva MattelPlay! DeSchatbergiin valmistuneesta Palomies Samin paloautosta.

Osakekaupan myötä Fantasia Works Oy:stä tulee Lappset-konsernin neljästoista tytäryhtiö. Se jatkaa toimintaansa nykyisellä nimellään, ja sen nykyiset parisen kymmentä työntekijää jatkavat työtään Kuopiossa. Myyjät jatkavat yrityksessä nykyisissä tehtävissään.Yhteisenä tavoitteena ontoiminnan voimakas kasvu jakehitys.

Fantasia Worksin erikoisalaa ovat muun muassa teemoitetut leikkivälineet, toiminnalliset aktiviteettipuistopelitja lavasteet. Yrityksellä on erityisen vahvaa osaamista myös toiminnallisten tiedekeskusten ja museoiden suunnittelusta. Sen toimisto ja tuotanto sijaitsevat Kuopiossa, jossa suunnitellaan ja valmistetaan elämyksellisiä tuotteita.

”Kaupan myötä Fantasian tarinassa avautuu uusi luku, jossa pääsemme mukaan globaaliin teemapuistoalan kasvuun, johon emme ehkä yksin olisi pystyneet. Muodostamme nyt yhdessä kombinaation, joka on omalla alallaan teemoitetuissa aktiviteettipuistoissa maailman parhaimpia”, kertoo Fantasia Worksin perustaja ja luova johtaja Jere Ruotsalainen.

Lappset Creative suunnittelee, toimittaa ja asentaa teemoitettuja aktiviteettipuistoja monien kansainvälisesti merkittävien lastenbrändien kanssa. Liiketoiminnan brändiyhteistyön salkkuun kuuluvat muun muassa Mattel Play!, jonka tunnetuimpia hahmoja ovat Puuha-Pete, Palomies Sami ja Tuomas Veturi, maailman suurimpiin huvipuisto-operaattoreihin kuuluva Merlin Entertainments, joka rakennuttaa parhaillaan Pipsa Possu -teemoitettuja sisäaktiviteettipuistoja ympäri maailmaa, sekä Beatrix Potterin sadusta tuttu Petteri Kaniini ystävineen.

”Kuluneet 12 kuukautta ovat olleet Lappset Creativelle voimakasta kasvun ja kansainvälistymisen aikaa. Suunnittelemme ja rakennamme muun muassa Merlin Entertainmentsille sisäpuistoja sekä Kiinaan että Yhdysvaltoihin. Tämän lisäksi palveluillemme on voimakasta kysyntää esimerkiksi Euroopassa. Olemme tehneet Fantasia Worksin kanssa yhteistyötä jo vuodesta 2012. Kun päätimme investoida resurssien ja oman osaamisen lisäämiseen, oli luonnollista kääntyä ensin Fantasia Worksin omistajien puoleen. Täydennämme erinomaisesti toistemme osaamista ja tämän kaupan avulla pystymme toteuttamaan kasvustrategiaamme”, Lappset Creativen johtaja Johan Granholm sanoo.

YouTube-video Lappset Creativen ja Fantasia Works Oy:n yhteistyössä suunnittelemasta MattelPlay! Liverpool sisäleikkipuistosta.
Siirry videokanavalle

Jere Ruotsalainen, Luova johtaja, Fantasia Works Oy, puh. +358 40 719 3967, jere.ruotsalainen@fantasiaworks.com
Johan Granholm, johtaja Lappset Creative, puh. +358 40 532 4183, johan.granholm@lappset.com

Lappset Group Oy ja Lappset Creative

Rovaniemeläinen Lappset Group Oy on Euroopan johtavia leikki- ja liikuntapaikkavälineiden sekä teemoitettujen aktiviteettipuistojen valmistajia. Lappset Creative on teemoitettujen aktiviteettipuistojen liiketoiminnasta vastaava yksikkö, jonka brändiyhteistyön verkostoon kuuluu useita kansainvälisiä lastenbrändejä, kuten Mattelin Puuha-Pete, Tuomas Veturi ja Palomies Sami, maailman suurimpiin huvipuisto-operaattoreihin kuuluva Merlin Entertainments, joka rakennuttaa parhaillaan Pipsa Possu- teemoitettuja sisäaktiviteettipuistoja ympäri maailmaa, sekä Beatrix Potterin sadusta tuttu Petteri Kaniini ystävineen. Lappset-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 50,8 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa toimii lähes 400 henkilöä yhdeksässä eri maassa. Tytäryhtiöitä konsernissa on yhteensä 14. Sen jakelijaverkosto ulottuu 56 eri maahan.

Fantasia Works Oy

Vuonna 2000 perustettu Fantasia Works Oy suunnittelee teemoitettuja leikkivälineitä, aktiviteettipuistopelejä ja lavasteita. Sen liikevaihto vuonna 2017 oli 2,4 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa on 20 henkilöä. Kuopiossa sijaitseva yritys on toimittanut Lappset Creativelle teemoitettuja tuotteita muun muassa Mattelin, Merlinin ja Petteri Kaniinin teemapuistoihin sekä teemalavasteita Joulupukin kammariin, Linnanmäelle, Särkänniemen Angry Birds- ja Koiramäki-puistoihin. Näiden lisäksi se on toimittanut toiminnallisia tuotteita tiedekeskuskohteisiin, kuten Vantaan Heurekaan, ja aktiviteettipuistopelejä muun muassa Superparkkeihin.

Lappsetille historiansa suurin teemapuistokauppa kansainvälisen Merlin Entertainmentsin kanssa3.5.2018 14:14Tiedote

Lappset Group Oy laajentaa urheilukenttiin19.1.2018 10:15Tiedote