Lappsetin Fono DJ-konseptille arvostettu Red Dot Award 2014

Lappset Group Oy:n nuorille suunnittelema ja muotoilema Fono DJ-konsepti on voittanut arvostetun Red Dot Award 2014 –muotoilupalkinnon. Kansainvälisistä asiantuntijoista koostuva raati palkitsi Fono-konseptin sen poikkeuksellisen toiminnallisen, kestävän ja modernin muotoilun ansiosta. Fonon ulkokäyttöön tarkoitettu DJ-pöytä on suunniteltu aktivoimaan nuoria. Sen avulla nuoret voivat soittaa omaa mielimusiikkiaan suoraan älypuhelimesta ja toimia itse tiskijukkina toisten tanssiessa konseptiin kuuluvalla tanssilattialla. Red Dot Award –kilpailuun jätettiin 4 815 ehdotusta eri kategorioissa 53 eri maasta.
Lappsetin nuorille suunnittelema Fono DJ-pöytä on voittanut Red Dot Award -muotoilupalkinnon.

Fono-konsepti koostuu ulos tarkoitetusta DJ-pöydästä, hengailukaiteista ja tanssilattiasta. Konseptin tuotteisiin voidaan yhdistää myös parkour-välineitä, jolloin nuorille voidaan luoda mielekkäitä liikuntaympäristöjä kaupunkeihin musiikin, tanssin ja liikunnan ympärille.

- Fono kytkeytyy nuorten trendeihin. Se mahdollistaa musiikin luovan käytön ilman erillistä koulutusta tai kalliita dj-välineitä. Fonon käyttö on yksinkertaista ja helppoa, älypuhelin laitetaan sille varatulle paikalle ja aletaan soittaa musiikkia vaikka Spotifystä, kertoo Rob Tuitert Yalp-Lappsetilta.

DJ-laite sisältää monia innovatiivisia teknisiä ratkaisuja. Älypuhelimesta tuleva musiikki vahvistetaan patentoidulla teknologialla ja elektroniset ratkaisut on kätketty betonisen kuoren sisään. Fono tuottaa itse energiaa katolla olevien aurinkopaneelien avulla. Fono-DJ-pöytiä on jo Hollannissa, Suomessa, Tanskassa, Ruotsissa ja Australiassa. Seuraavaksi sellainen asennetaan Ibizalle.

Fono DJ-pöydän on suunnitellut hollantilais-suomalainen tiimi, jossa pääasiallisesta suunnittelusta vastasi Rob Tuitert Lappsetin Hollannin tytäryhtiöstä Yalp-Lappsetista. Hänen lisäkseen teemapuistodivisioonassa luovana suunnittelijana toimiva teollinen muotoilija Mikko Partanen on osallistunut suunnittelutyöhön. Rob Tuitert on valmistunut diplomi-insinööriksi Delftin teknillisestä yliopistosta, ja Mikko Partanen taiteen kandidaatiksi Lapin yliopistosta. Partanen jatkaa muotoilun opintojaan Aalto-yliopiston kansainvälisen muotoilun liiketoiminnan johtamisen maisteriohjelmassa.

Red Dot Award on kansainvälisesti arvostettu muotoilualan palkinto

Red Dot Award on kansainvälisesti arvostettu muotoilualan palkinto. Kansainvälisen tuomariston arvioitavaksi lähetetään vuosittain tuhansia tuotteisiin ja palveluihin sekä niiden muotoiluun liittyviä ehdotuksia. Tuomaristo kiinnittää valintaperusteissaan huomioita innovatiivisuuteen, toiminnallisuuteen, laatuun, ergonomiaan, kestävyyteen, symboliikkaan ja ehdotuksen herättämään emotionaaliseen sisältöön. Palkinnon aikaisemmin saaneita yrityksiä ovat mm. Apple, BMW, Nike ja Philips. Kokoelma tämän vuoden palkituista töistä on esillä 7. heinäkuuta 2014 avattavassa näyttelyssä Essenissä, Saksassa.

Video Fonosta:

Tuotetietoa Fonosta:

Johan Granholm, johtaja, teemapuistodivisioona, Lappset Group Oy., puh. +348 40 532 4183, johan.granholm@lappset.com

Rob Tuitert, Product Designer, Yalp/Lappset, phone: +31 64 390 3234, rob.tuitert@yalp.nl

Älypuhelin laitetaan Fono DJ-pöydälle ja aletaan soittaa musiikkia.

Lappset Group Oy on rovaniemeläinen leikki- ja liikuntapaikkavälineiden sekä teemoitettujen aktiviteettipuistojen valmistaja, joka vie tuoteratkaisujaan n. 50 eri maahan Eurooppaan, Lähi-Itään, Venäjälle, Aasiaan, Yhdysvaltoihin ja Australiaan. Lappset valmistaa ainoana maailmassa mm. Angry Birds –aktiviteettipuistoja. Tuotevalikoimaan kuuluvat lisäksi puisto- ja kadunkalusteet. Lappset kuuluu toimialansa johtaviin yrityksiin Euroopassa. Konserniin kuuluu tytäryhtiöt seitsemässä eri maassa. Tuotantolaitoksia Lappsetilla on kolmessa maassa, Suomessa, Ruotsissa ja Virossa. Yrityksen jakelijaverkosto ulottuu yli 45 maahan. Konsernin liikevaihto oli 53,1 miljoonaa euroa vuonna 2013, ja konsernissa työskentelee n. 350 henkilöä seitsemässä eri maassa.