Varhaiskasvatuksen Opettajien Liitto VOL ry

Lapsella on oikeus tarvitsemaansa tukeen varhaiskasvatuksessa

Jaa
Lasten kasvun ja oppimisen erilaiset haasteet eivät suinkaan aina putkahda yhtäkkiä esille, kun koulu alkaa. Yhä useammissa tutkimuksissa todetaan mm. oppimisvaikeuksien ennusmerkkien ja syrjäytymisriskin olevan havaittavissa jo varhaislapsuudessa. Lastentarhanopettajaliitto ja Suomen varhaiskasvatuksen erityisopettajat korostavat, että lapsella on oikeus tarvitsemaansa tukeen varhaiskasvatuksessa.

Kuntatalouden kireyden myötä varhaiserityiskasvatusta kehitetään täysin käsittämättömään suuntaan. Muutamat kunnat ovat säästö-inkluusion nimissä purkaneet integroidut lapsiryhmät ja siirtäneet tukea tarvitsevat lapset ns. tavallisiin päiväkotiryhmiin. Kunnat säästävät myös jättämällä avustajat palkkaamatta, poistamalla lapsilta tukikertoimet ja suurentamalla lapsiryhmien kokoa. Integroitujen erityisryhmien erityisopettajat on siirretty ns. resurssierityisopettajiksi, joiden tehtävänä on huolehtia yhden tai useamman päiväkodin varhaiserityiskasvatuksesta. Vaikuttaa hölmöläisten peitonjatkamispuuhastelulta! Lisäksi tämän kaltainen kehittämistoiminta vaarantaa tukea tarvitsevien lasten tulevaisuuden jättämällä heidät lain vastaisesti erilaisten pedagogisten ja rakenteellisten tukitoimien ulkopuolelle. Kuntien lyhytnäköinen säästäminen varhaiskasvatuksessa sen palveluja eniten tarvitsevilta, on tulevien sukupolvien hylkäämistä ja heidän hyvän elämänsä vahvaa vaarantamista.

Valtioneuvoston varhaiskasvatusta koskevissa linjauksissa todetaan, että suomalainen varhaiskasvatus perustuu Yhdistyneiden Kansakuntien Lapsen oikeuksien sopimukseen. Lapsen oikeuksien sopimus velvoittaa sopimusvaltion turvaamaan lapsille osuuden yhteiskunnan voimavaroista, oikeuden osallistua itseään koskevaan päätöksentekoon ja yhteiskuntaelämään sekä oikeuden suojeluun ja huolenpitoon. Sopimuksessa painotetaan lapsen edun näkökulmaa kaikissa lasta koskevissa toiminnoissa. YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen kirjattujen lasten oikeuksien tulee toteutua koko lapsiväestön ja jokaisen lapsen elämässä.

Lapset eriarvoisessa asemassa

Ongelmana on päivähoitoa ja varhaiskasvatusta koskevien säädösten epämääräisyys ja monitulkintaisuus: linjaukset ja lakipykälät eivät selkeästi ja yksiselitteisesti sano, miten kuntien pitäisi toimia, vaan jättävät toimenpiteet ja järjestämisvastuut kunnan itsenäiseen harkintaan. Niinpä lapsen saamat ja usein saamatta jäävät palvelut varhaiskasvatuksessa vaihtelevat asuinpaikan mukaan. Tämä asettaa lapset eriarvoiseen asemaan maassamme.

Havaintojen mukaan monissa kunnissa varhaiskasvatuksen erityisopetukseen ei talousarviossa ole varattu lainkaan rahaa. Lasta, joka tarvitsee erityisopetusta jo varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa, ei saa sijoittaa isoon lapsiryhmään ilman avustajaa, lisähenkilökuntaa tai ryhmän koon pienentämistä. Tällainen ei millään tavoin edistä lapsen kehitystä, oppimista tai kasvua. Lapsi tarvitsee erityisopettajan jokapäiväistä opetusta pienemmässä ryhmässä. Tutkitusti näissä ryhmissä on riittävä osaaminen, henkilökunnan määrä ja sopivat pedagogiset ja erityispedagogiset menetelmät ja toimintatavat käytössä. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että työntekijöiden koulutuksella on yhteys sekä varhaiskasvatuksen laatuun että monipuolisiin opetusmenetelmiin.

Laadukas varhaiskasvatus
tasoittaa lasten elinolosuhteista seuraavia eroja

Valtioneuvoston varhaiskasvatusta koskevissa linjauksissa todetaan myös, että lapsen suotuisan kehityksen turvaa terveellinen, rauhallinen, kehitystä ja oppimista tukeva kasvuympäristö. Varhaiskasvatuksessa tähän on pyrittävä vaikuttamalla toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen sekä henkilöstön riittävyyteen ja asiantuntemukseen. Myös varhaiskasvatuksen ja varhaiskasvatuksen tukipalvelujen kuten puheterapian ja mielenterveyspalveluiden, saatavuus tulee turvata kattavasti.

Laadukas varhaiskasvatus tasoittaa lasten elinolosuhteista seuraavia eroja ja tarjoaa siten kaikille lapsille yhtäläiset mahdollisuudet kehittyä omien edellytystensä mukaisesti.

Pienten lasten varhaiskasvatusjärjestelmän asema yhteiskunnassamme vaatii arviointia ja suunnan muutosta. Yksi konkreettinen tarve tällä hetkellä on saada enemmän hyvin koulutettuja lastentarhanopettajia ja varhaiskasvatuksen erityisopettajia, sillä lapsilla on oikeus yhteiskunnan voimavaroihin.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Anitta Pakanen
puheenjohtaja
Lastentarhanopettajaliitto ry
040 540 8633
anitta.pakanen@lastentarha.fi


Marita Neitola
puheenjohtaja
Suomen varhaiskasvatuksen erityisopettajat ry
040 747 8125
marita.neitola@utu.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Varhaiskasvatuksen Opettajien Liitto VOL ry
Varhaiskasvatuksen Opettajien Liitto VOL ry
Rautatieläisenkatu 6
00520 Helsinki

https://www.vol.fi/
Lastentarhanopettajaliitto LTOL on varhaiskasvatuksen asiantuntijajärjestö. Teemme työtä lastentarhanopettajien sekä lapsuuden arvostuksen ja lapsen oikeuksien puolesta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varhaiskasvatuksen Opettajien Liitto VOL ry

Tänään vietetään varhaiskasvatuspäivää ja nostetaan varhaiskasvatuksen opettajien osaamista16.3.2023 07:14:21 EET | Tiedote

Valtakunnallista varhaiskasvatuspäivää vietetään tänään torstaina 16. maaliskuuta. Tämän vuoden Varhaiskasvatuspäivä rakentuu teemalle ”Varhaiskasvatuksesta vahvat juuret tulevaisuuteen”. Vaikuttava varhaiskasvatus tarvitsee varhaiskasvatuksen opettajia. Käsillä olevan varhaiskasvatuksen opettajapulan taustat ulottuvat varhaiskasvatuslain muutosta kauemmaksi historiassa.

Varhaiskasvatuksen kriisi ei ratkea kelpoisuuksien väljentämisellä3.11.2022 17:13:17 EET | Tiedote

Varhaiskasvatuksen henkilöstövajetta ja siihen liittyviä ratkaisuehdotuksia käsiteltiin pääkaupunkiseudun kaupunkien yhteisessä tiedotustilaisuudessa torstaina 3. marraskuuta Helsingissä. Esitykset varhaiskasvatuslain avaamisesta herättävät tyrmistystä. Varhaiskasvatuksen työvoimapulan ratkaisuksi on kautta aikojen tarjottu alan kelpoisuuksien väljentämistä. Alan arvostuksen ja lasten yhdenvertaisuuden näkökulmasta tämä on kestämätöntä.

Varhaiskasvatuksen Opettajien Liiton viesti kentältä ministereiden varhaiskasvatuksen kriisikokoukseen: Nyt tarvitaan työrauhaa päiväkoteihin, ei varhaiskasvatuslain avaamista!26.10.2022 14:24:06 EEST | Uutinen

Varhaiskasvatuksen opettajapula vaivaa tällä hetkellä lähes koko maata, mutta tilanne on vakavin pääkaupunkiseudulla. Varhaiskasvatuksen kriisin ratkaisun avaimet ovat yksinkertaiset: Vuosikymmeniä jatkunut pula opettajista on nyt ratkaistava kouluttamalla yliopistoissa varhaiskasvatuksen opettajia, ei väljentämällä kelpoisuuksia, jota on tarjottu aina varhaiskasvatuksen opettajapulan ratkaisuksi. Lisäksi päiväkotien työolosuhteet ja opettajien palkkaus on saatava kuntoon.

VOL tyrmää esityksen varhaiskasvatuksen opettajakelpoisuuksien väljentämisestä19.8.2022 13:18:24 EEST | Uutinen

Varhaiskasvatuksen opettajia tulee jatkossakin kouluttaa muiden opettajien tapaan yliopistoissa. Esitys viime hallituskaudella laaditun varhaiskasvatuslain avaamisesta Varhaiskasvatuksen Opettajien Liitto tyrmää täysin. Varhaiskasvatuslaki vahvisti varhaiskasvatuksen asemaa osana suomalaisten lasten koulutuspolkua ja koulutuksellisen tasa-arvon tuottamisessa. Nyt tämä uhataan romuttaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye